کد خبر: ۸۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
ارزیابی عملکرد فنی ۲ رقیب سنتی تکلیف را روشن کرد
رقابت بین لیونل مسی و کریستیانو رونالدو سال‌هاست که فوتبال جهان را تحت تأثیر قرار داده است.
 هواداران هر دو ستاره در این سال‌ها برتری بازیکن محبوب خود را به رخ یکدیگر کشیده و همیشه بر سر اینکه مسی بهتر است یا رونالدو برای هم کری خوانده‌اند. بالاخره یک تحقیق دانشگاهی در مورد این موضوع انجام شد و عملکرد دو فوق‌ستاره مورد ارزیابی علمی قرار گرفت که در نهایت کفه ترازو به نفع لئو سنگینی کرد.

به نفع لئو
دانشگاه KU Leuven بلژیک در تحقیقی که با همکاری متخصصان هلندی SciSports (کمپانی که درباره آمار بازیکنان تحقیق می‌کند) صورت گرفته برای آنکه ثابت کند مسی بهتر است یا رونالدو، داده‌های علمی خود را کنار هم قرار دادند تا تکلیف این چالش فوتبالی را مشخص کنند. محققان این دانشگاه مدعی هستند در تحقیقات خود به فرمولی به نام «ارزش‌گذاری با برآورد احتمالات» رسیده‌اند که از طریق آن می‌توان پی برد که از بین دو ستاره آرژانتینی و پرتغالی کدام یک بهترین است. این فرمول، عملکرد هر دو نفر در زمین را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد. عملکرد دو بازیکن از سال ۲۰۱۳ تا پایان سال ۲۰۱۸ مورد ارزیابی قرار گرفته و این مهاجم بارسا بود که با کسب نمره ۲۱ /۱ در هر بازی بالاتر از مهاجم فعلی یووه با امتیاز ۶۱ /۰ قرار گرفت.

گلزنی ملاک اصلی است
یکی از دانشجویانی که در این تحقیق حضور فعالی داشته نحوه برتری مسی به رونالدو را توضیح داده است. تام دی کروس، دانشجوی دکترای دانشگاه KU Leuven در این خصوص می‌گوید: «فصول اول نمرات مسی و رونالدو بسیار نزدیک به هم بودند، اما از فصل ۱۶-۲۰۱۵، مسی از رقیب ابدی خود پیشی گرفته است. برخی بازیکنان در زمین کمتر اقدامات باارزش انجام می‌دهند، به عنوان مثال در مورد پل پوگبا شرایط چنین است یا بازیکنانی وجود دارند که کمتر به توپ ضربه می‌زنند، اما تأثیر زیادی دارند. این موضوع معمولاً در مورد مهاجمانی مانند هری کین، محمد صلاح و رونالدو صادق است. لیونل مسی، اما در این زمینه استثنایی است؛ ستاره آرژانتینی اقدامات بسیار زیادی داشته و آن‌ها نیز از ارزش بالایی برخوردارند.» جسی دیویس، استاد این دانشگاه نیز در خصوص تحقق انجام شده، عنوان می‌کند: «ارزش یک فوتبالیست اغلب با گل و پاس گل‌ها تعیین می‌شود، اما گلزنی یک اتفاق نادر است، زیرا به طور متوسط از هزار و ۶۰۰ عمل یک بازیکن در زمین یک گل به ثمر می‌رسد.» جالب اینکه محققان بلژیکی رونالدو و هازارد را نیز با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. هافبک بلژیکی در این تحقیق نمره ۶۴ /۰ را به دست آورد و بالاتر از رونالدو قرار گرفت.

بازنشستگی زودهنگام؟
همزمان با انتشار این تحقیق علمی، مهاجم بانوی پیر احتمال بازنشستگی‌اش در سال آینده را رد نکرد. بحث بازنشستگی رونالدو موضوعی بود که رونالدو در مصاحبه تلویزیونی‌اش به آن اشاره کرد: «به آینده و بازنشستگی‌ام فکر نمی‌کنم. شاید بتوانم سال آینده فوتبال را کنار بگذارم، ولی این احتمال هم وجود دارد که تا ۴۰ سالگی یا ۴۱ سالگی به فوتبال بازی کردن ادامه دهم، نمی‌دانم. من همیشه می‌گویم که باید از لحظه حال لذت برد.» با وجود انتشار این خبر، رقیب سنتی مسی در این سال‌ها رکورد‌های زیادی را به نام خود ثبت کرده؛ پنج توپ طلا، پنج قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سه قهرمانی در لیگ جزیره، دو قهرمانی در لالیگا و یک قهرمانی در سری آ. حفظ رکورد‌های فعلی و رسیدن به رکورد‌های جدید سؤالی بود که رونالدو به آن پاسخ داد: «فوتبالیستی می‌شناسید که بیشتر از من رکورد داشته باشد؟ بعید می‌دانم فوتبالیست دیگری باشد که به اندازه من رکورد داشته باشد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار