کد خبر: ۸۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گوی اختصاصی با تجارت آنلاین تشریح کرد؛
اقتصاد ایران گرفتار مافیای گرانفروشی است. یک روز قیمت برنج سر به آسمان می کشد و روز دیگر قیمت رب گوجه فرنگی طلایی می شود. اما تاسف آور این است که وقتی قیمت ها بالا می رود، دیگر روند بازگشتی در کار نیست. این گرانی های بی حساب و کتاب باعث شده تا مردم امیدی به بهبود نداشته باشند و حقوق بگیران در بدترین شرایط به سر می برند.

اقتصاد گرفتار مافیای گران فروشی

گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهی: در اینکه گرانی و تورم همزمان تاثیر منفی بر روان مردم گذاشته، شکی نیست. هر روز که از خواب بیدار می شویم انتظار داریم گرانی در بخشی از کالاها خودنمایی کند. یک روز گرانی پیاز اشک مردم را در می آورد و روز دیگر سیب زمینی نایاب می شود. یک روز قیمت برنج سر به آسمان می کشد و روز دیگر قیمت رب گوجه فرنگی طلایی می شود. اما تاسف آور این است که وقتی قیمت ها بالا می رود، دیگر روند بازگشتی در کار نیست. این گرانی های بی حساب و کتاب باعث شده تا مردم امیدی به بهبود نداشته باشند و حقوق بگیران در بدترین شرایط به سر می برند. در این بین، مراکز داخلی و خارجی آمارهایی می دهند و پیش بینی هایی می کنند که به جامعه شوک عجیبی وارد می کند. یکی از این موارد، جدید ترین گزارش صندوق بینالمللی پول است که وضعیت اقتصادی ایران تا سال ۲۰۲۴ را مثبت پیش بینی و اعلام کرده اقتصاد ایران از سال آینده پس از گذشت دو سال، از رکود خارج میشود و رشد آن تا سال ۲۰۲۴ مثبت خواهد بود. صندوق بین المللی پول اعلام کرده که نرخ رشد اقتصاد ایران برای سال جاری میلادی منفی ۶ درصد پیشبینی شده اما این عدد تا سال ۲۰۲۴ مثبت و بیش از یک درصد خواهد بود.

وعده دوماهه نوبخت

اما این پیش بینی صندوق بین المللی پول باعث شد تا رئیس سازمان برنامه و بودجه ژستی بگیرد و اعلام کند که تا دوماه آینده وضعیت اقتصادی ایران رو به بهبود می رود. محمدباقر نوبخت در مورد تحریم های آمریکا و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران گفت: ما الان در شدیدترین تحریم های تاریخ معاصر هستیم، تحریم بر ما، بر منطقه و سایر کشورها حتی در سال ۹۱ هم اتفاق افتاد اما هیچکدام مانند امسال نبود. آخرین تحریم بی سابقه در دولت صدام متجاوز بود که قرار بود نفت در برابر غذا باشد، یعنی اجازه دادند مردم به زعم خودشان گرسنه نمانند، حتی در سال ۹۰ و ۹۱ که تحریم کردند به تدریج صورت گرفت و تا یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می شد.وی با اعلام اینکه اکنون تهدید می کنند که صادرات نفت ایران را صفر کنند گفت: دشمنی آمریکا به اندازه ای شد که حتی نفت در برابر غذا را هم نمی پذیرند. البته وقتی سیستم بانکی را تحریم کرده اند و امکان برگشت ارز صادرات وجود ندارد، فرقی نمی کند که نفت بفروشیم یا نفروشیم و این شرایطی است که از سال گذشته به ما تحریم کرده اند.نوبخت به اتفاقات بعد از تحریم ها در بازارهای داخلی کشور اشاره کرد و گفت: تحریمها واقدامات آمریکایی ها ناعادلانه بود و در نتیجه ابتدا شوک روانی به جامعه وارد شد. در نتیجه عده ای فکر کردند قرار است اتفاق خاصی بیفتد و پولشان را به چیز دیگری تبدیل کردند. برخی برای خرید ارز به بازار هجوم آوردند، ما هم نمی توانستیم مانع خرید و فروش ارز شویم، به همین دلیل قیمت ارز بالا رفت، اما با گذشت زمان و البته زمانی که گرانی ارز تاثیر خودش را بر بازار مسکن و دیگر بازارها گذاشت، اکنون به دوران ثبات رسیده ایم.رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به مردم گفت: مطلع باشید که بدون نگرانی منابع و مصارف را تنظیم کردیم. نوبخت با تاکید بر اینکه تورم نقطه ای در کشور در حال کاهش است، اظهار کرد: براساس گزارش هایی که چند ماه است مسیر رشد تورمی را نشان میدهد تورم نقطه ای رو به کاهش است و تورم سالانه هم کاهش می یابد. شاید دو ماه آینده مقداری تورم داشته باشیم اما پس از آن سیر نزولی را خواهد داشت.وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ تورم ایران را صندوق بین المللی پول اعلام کرده که مرکز آن در آمریکاست گفت: این صندوق جهانی تایید کرده که نرخ تورم ایران رو به کاهش و رشد اقتصادی رو به افزایش است.وی اصرار آمریکا بر مذاکره با ایران را دلیل شکست تحریم ها و تهدیدهای آمریکا دانست و گفت: دوران سختی های ما به پایان رسیده و پس از این سختی ها و مشکلات، انشاله شهد شیرین صبر و مقاومت هم چشیده خواهد شد.

حرکت ایران به سوی ثبات

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صندوق بین المللی پول وضعیت و آینده اقتصاد ایران را رو به رشد ترسیم کرده و این پیش بینی درستی است گفت: با نگاهی به شرایط موجود متوجه می شویم که اقتصاد ایران از نابسامانی فاصله گرفته و دیگر شاهد افزایش های روز افزون قیمت ها نیستیم و قیمت ها به ثبات نسبی رسیده است. حجت الاسلام ناصر موسوی لارگانی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه تجارت افزود: برنامه ریزی دشمن بر این مبنا بوده که در قالب فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها، مردم و نظام را به زانو در بیاورد. وی با تاکید بر اینکه بی شک فشارهایی که آمریکا به اقتصاد ایران آورده، به اندازه ای جدی است که اگر مشابه این تحریم ها به آمریکا وارد می شد شاید نمی توانست دوام ...بیاورد گفت: باور آمریکایی ها این بود که در نتیجه فشار اقتصادی و تحریم ها، مردم ا یران در برابر نظام می ایستند و همه چیز به هم می ریزد.

نماینده فلاورجان در مجلس با اشاره به شعار صفرکردن صادرات نفت از سوی آمریکا گفت: تفکر آمریکایی ها بر این بود که با محدود کردن صادرات نفت ایران، اقتصاد کشور قفل شود، اما دولت، قوای دیگر، دستگاهها، سازمانها و به ویژه مردم با چاره اندیشی ها، مقابل برنامه ریزی های دشمن ایستادند.

وی در خصوص سیاستهای کنترلی دولت گفت: دولت در گام اول کارهای غیر ضروری را انجام نداد و در ادامه هزینه هایی که در اولویت نبود را حذف کرد.

موسوی لارگانی از شکست سیاست صفرکردن صادرات نفت ایران خبر داد و گفت: تنها جایی که آمریکا می توانست صادرات نفت ایران را محدود کند، اوپک بود که با رفتار دولت های خود فروخته ای همچون عربستان، سعی کرد نفت ایران را محدود کند و آل سعود با خوش رقصی وعده افزایش تولید نفت و تامین مشتری های نفت ایران را داد.

وی افزود: جدای از فروش نفت از طریق مبادی مشخصی که اوپک برای ما سهمیه مشخص می کرد، هرگز از راه دیگر نتوانستند فروش نفت ایران را به صفر برسانند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش قیمت نفت و بحران های ناشی از کینه توزی آمریکا بر اقتصاد جهان گفت: آمریکا تجربه به زانو درآوردن بسیاری از کشورها در نتیجه تحریمها را داشت، چرا که بسیاری از کشورها در نتیجه چنین فشارهایی نه تنها خیلی زود متلاشی شدند بلکه طاقت نیاورده و تسلیم شدند.

وی ترامپ را رییس جمهوری جاه طلب و احمق توصیف کرد و گفت: هدف آمریکا از امضا نکردن برجان و اعمال تحریم های جدید، کشاندن ایران پای میز مذاکره ای بود که ترامپ آن را مدیریت کند.

موسوی لارگانی از انتخابات دور جدید ریاست جمهور آمریکا که قرار است بزودی انجام شد گفت: اگر ترامپ پای میز مذاکره می نشست، به هیچ عنوان حرف تازه ای نداشت، زیرا می دانست ایران یک گام از برجام عقب نخواهد نشست و آنچه به عنوان شرط اعلام شده بود، هرگز اجرایی نبود. بنابر این ترامپ با امضا نکردن برجام و طرح مذاکره مستقیم با مقامات ایران، به دنبال تبلیغات انتخاباتی برای خودش بود.

وی با یادآوری اینکه آمریکا سالهاست سابقه بد پیمانی دارد گفت: در مورد برجام نیز شاهد بد عهدی آمریکا بودیم و ایران بار دیگر به جهانیان اثبات کرد که دولت های آمریکا به دنبال دبه کردن بوده، هستند و خواهند بود.

نماینده فلاورجان با تاکید بر اینکه اکنون آمریکایی های می بینند ایران به سوی ثبات حرکت می کند گفت: اکنون که تحریمها بی تاثیر شده، آمریکایی ها تازه به اشتباهشان پی برده و فهمیده اند که در بازی بدی قرار دارند که نتیجه نهایی آن باخت است.

وی مقاومت سالهای گذشته ایران در برابر تهدیدهای گوناگون را یادآور شد و گفت: ثبات و استقلال ایران در کوتاه مدت صورت نگرفته، بلکه در نتیجه مقاومت و ایستادگی ملت در 40 سال گذشته بود که باعث شده به این وضعیت برسیم.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه تهدیدهای آمریکا جنبه های گوناگونی دارد گفت: هنوز هم باید مراقب باشیم زیرا آمریکا به دنبال بر هم ریختن اعتماد مردم به مسوولان است.

وی از مسوولان خواست از ریخت و پاش هایشان فاصله بگیرند و گفت: در هر صورت مسوولان الگویی برای مردم هستند و رفتار و خوی اشرافی گری مقاومت مردم را سست می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از دولت خواست کالاهای اساسی را با قیمت مناسب برای مردم به خصوص طبقات ضعیف جامه فراهم کند و گفت: بدترین ضربه را زمانی می خوریم که طبقات محروم از نظام مایوس شوند. بنابر این اگر مراقب معیشت و سفره مردم باشیم، می توانیم از این مانعی که دشمنان بر سر حرکت نظام قرار داده اند و در اندیشه نابودی ایران هستند، عبور کنیم.

وی در پاسخ به اینکه تورم و گرانی تا چه اندازه به تحریمها و تهدیدهای آمریکا مربوط است گفت: گرانی های موجود زیاد به تحریم و تهدید آمریکا مربوط نیست و منشا خارجی ندارد، بلکه به مدیریت نامناسب داخل باز می گردد.

موسوی لارگانی از مافیای بحران سازی در کشور خبر داد و گفت: امروزه یک عده سودجو و زیاده طلب که منافع ملی هیچ ارزشی برایشان ندارد و تنها به منافع شخصی فکر می کنند، بحران و گرانی ها را به وجود می آورند و ادامه آن را ساماندهی می کنند. وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان این مافیا را شناسایی کرد گفت: بررسی قیمت کالاها و مسیری که به بحران رسیده، نشان می دهد که عامل گرانی ها چه کسانی هستند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز تاسف از اینکه مافیا در همه بخشهای اقتصادی کشور وجود دارد گفت: امروزه اگر به کشاورزان مراجعه کنیم و قیمت میوه ، سبزی ، حبوبات و مواردی از این دست را از آنان سوال کنیم و آنگاه قیمت را با آنچه به دست مردم می رسد، مقایسه کنیم، متوجه می شویم که فاصله بسیار است، به نوعی که در بسیاری از موارد تفاوت قیمت از مزرعه تا مصرف کننده به میزان 5 برابر نیز مشاهده می شود.

وی با تاکید بر اینکه واسطه ها، رانت خواران و ویژه خواران عامل اصلی گرانی ها هستند گفت: نکته مهم این است که با این افراد برخورد جدی شود و توجهی نکنیم که این افراد وابسته به کدام جناح هستند یا چه لباسی به تن دارند. در این صورت می توانیم بخش قابل توجهی از بحران های موجود کشور را مدیریت کنیم.

موسوی لارگانی با ابراز خرسندی از اینکه دستگاه قضا با مدیریت جدید برخوردهای محکمی با متخلفان و باندهای مافیایی می کند گفت: اکنون شاهد هستیم که دادگاهها سریعتر برگزار می شود و احکام نیز سریعتر صادر می شود. بنابر این اگر در کنار برخورد قاطع دستگاه قضا، دستگاههای میانی در بخش اجرایی نیز نظارت خود را افزایش دهند، مشکلات به سرعت حل خواهد شد.

وی در واکنش به اظهارات اخیر برخی دولتمردان مبنی بر اینکه تا دو ماه آینده مشکلات برطرف خواهد شد گفت: بدترین معضل وعده های بدون پشتوانه دادن به مردم است. واقعیت این است که امروزه هنوز تحریم ها و تهدیدهای آمریکا در مسیر اقتصاد ایران مانع تراشی می کند و اگر بخواهیم تحریم ها به شکست نهایی منجر شود و آثار شکست تحریم ها برای مردم ملموس باشد، نیاز داریم تا پایان سال صبر کنیم.

نماینده فلاورجان از مردم خواست در برابر زیاده خواهی های دشمن مقاومت کنند و گفت: اگر این چند ماه تا پایان سال را نیز تحمل کنیم، در آینده دست دشمن برای تهدید ایران خالی خواهد شد و ما به آسانی می توانیم برای اقتصاد ایران برنامه ریزی کنیم.

وی در خصوص نحوه مبارزه با مافیای گران فروشی و احتکار گفت: امروزه برخورد با متخلفان اقتصادی، گران فروشان و محتکران به هیچ وجه بازدارنده نیست. این چه معنایی دارد که سازمان تعزیرات وارد مغازه شود و گران فروشی که سالها خون مردم را در شیشه کرده، تنها یک میلیون تومان جریمه کنند؟

موسوی لارگانی اعداد و نوع مجازات را بازدارنده گران فروشی ندانست و گفت: در شرایطی که از اقتصاد بیمار رنج می بریم، باید با فرد گران فروش برخورد جدی تر و بازدارنده تری صورت بگیرد. اگر مغازه فرد گران فروش برای مدت چند ماه تعطیل شود و بنر گران فروش بر سردر آن نصب شود، نه تنها برای فرد گران فروش درس عبرتی می شود، بلکه برای دیگر کسبه نیز هشداری جدی خواهد بود.

وی افزود: امروزه مبالغی که به عنوان جریمه برای گران فروشان مطرح می شود، به اندازه ای ناچیز است که فرد گران فروش در همان روزهای اول نه تنها مبلغ جریمه را از مردم می گیرد، بلکه برای به دست آوردن سود بیشتر چند برابر آن را از جیب مردم به دست می آورد، زیرا اطمینان دارد که سازمان تعزیرات دیگر به سراغش نخواهد آمد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار