کد خبر: ۸۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
سازمان لیگ فوتبال از سه سال قبل همکاری خود را با شرکت آل‌اشپورت برای تامین توپ‌های لیگ برتر خاتمه داد و از حضور شرکت "دربی استار" به عنوان تامین کننده توپ مسابقات فوتبال خبر داد. اما توپ‌های جدید لیگ برتر فوتبال از نظر بازیکنان، فاقد کیفیت لازم است. آیا واقعا کیفیت این توپ‌ها پایین است؟

چرا بازیکنان از توپ های

سازمان لیگ فوتبال از سه سال قبل همکاری خود را با شرکت آل‌اشپورت برای تامین توپ‌های لیگ برتر خاتمه داد و از حضور شرکت "دربی استار" به عنوان تامین کننده توپ مسابقات فوتبال خبر داد.

این توپ که در نخستین روزهای حضورش برای اهالی فوتبال نام آشنا بود، مورد استفاده قرار گرفت و هیچ تیم و بازیکنی هم اعتراضی به کیفیت توپ‌ها نداشت.

بعد از گذشت دو سال از همکاری دربی استار با سازمان لیگ، در لیگ نوزدهم، این شرکت طرح جدیدی از توپ‌های خود را معرفی کرد که به نسبت توپ قبلی با اعتراض بازیکنان و مربیان مواجه شده است، به گونه‌ای که بازیکنان خواستار استفاده از توپ‌های قدیمی این شرکت هستند و ایرادهای متفاوتی از این توپ گرفتند.

لیگ نوزدهم

این اعتراضات با صدور بیانیه‌ای از سازمان لیگ همراه بود که اشاره به استفاده از توپ‌های دربی‌استار در لیگ‌های معتبر دنیا داشت و با استناد به این موضوع، سازمان لیگ هر گونه‌ ایرادی را رد کرد.

کار به جایی رسیده که طی روزهای گذشته بازیکنان استقلال و پرسپولیس به علت انتقاد از توپ‌های لیگ برتر به کمیته انضباطی دعوت شدند و در اقدامی عجیب، باید پاسخگوی انتقاد از توپ باشند!

بدون شک این اقدام کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مواخذه بازیکنان و مربیان که از توپ بی‌کیفیت انتقاد کردند، نیازمند بررسی قانونی بیشتر است و باید در فرصت دیگری به آن پرداخت اما بررسی اجمالی توپ‌هایی که توسط دربی استار در لیگ‌های اروپایی استفاده می‌شود، تفاوت فاحش میان توپ مورد استفاده در ایران و کشورهای مذکور را عیان می‌کند.

این توپ در بوندس لیگا ۱ و ۲ آلمان، اردیویسه هلند، ژوپیرلیگ هلند، لیگا نوس پرتغال، آلسونسکان و سورپتان سوئد، سوپرلیگ دانمارک، الیت و تاپ سرین نروژ، وییکاس لیگا فنلاند و لیگ دسته دوم آمریکا استفاده می‌شود و همگی از توپ‌های متحد و یک شکل با رنگ‌های مختلف بهره می‌برند اما توپی که در ایران استفاده شده، شباهتی به این توپ‌ها ندارد.

توپ استفاده شده در ایران فاقد طرح بارزی است و دارای زمینه سفید قالب است که به اعتقاد کارشناسان مهار توپ را برای دروازه‌بان‌ها هم دشوار می‌کند چرا که به علت نبود طرح برجسته، تشخیص سرعت توپ در هنگام شوت زدن دشوار است.

حال به بررسی توپ‌های مورد استفاده در این لیگ‌ها می‌پردازیم:

 بوندس لیگا آلمان
اردیویسه هلند
توپ سلکت با نام تجاری و برند دربی استار در لیگ پرتغال
توپ سلکت با نام تجاری و برند دربی استار در لیگ بلژیک
سلکت با نام تجاری و برند دربی استار در لیگ دسته دوم آمریکا
توپ سلکت در سوپرلیگا دانمارک
وییکاس در لیگا فنلاند
الیت سرین در لیگ نروژ
تاپ سرین (لیگ بانوان) در نروژ
آلسونسکان در لیگ سوئد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار