کد خبر: ۸۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مدرس تغذیه سالم مطرح کرد
اصفهان - یک مدرس تغذیه سالم استفاده از آرد و شکر سفید، برنج آبکش‌شده و مصرف گوشت زیاد را اشتباهات رایج اصفهانی‌ها در تغذیه دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، اغلب مردم در ارتباط با تغذیه سالم چند سوال اساسی دارند در این ارتباط که «مگر می‌توان فست‌فود نخورد؟» و اینکه «چطور آرد سفید و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنیم؟»،‌ اینها سوالاتی است که برای رسیدن به سبک زندگی سالم باید پاسخ آنها را پیدا کنید.

باغ بانوان طلوع وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در نخستین روز از آخرین ماه تابستان ۹۸ میزبان همایش بزرگ «تندرستی و نشاط» بود که در آن ۱۶۵ غذای سالم گیاهی ارائه شد.

مدرس تغذیه سالم در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره برگزاری این همایش با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار داشت: این غذاهای گیاهی و سالم بدون استفاده از گوشت، آرد، برنج و شکر سفید پخته شده، برنج‌ها آب‌کشی نشده و از مواد فریزشده نیز استفاده نشده بود؛ این پنج عمل سفره غذایی ایرانی‌ها را نابود و مردم را بیمار کرده است.

رسول حیدری افزود: آموزش‌های اصلاح تغذیه و سبک زندگی را به صورت رایگان به بانوان ارائه می‌کنیم و در پایان هر دوره جشنواره‌ای با حضور آنها برگزار می‌شود و در کنار آن در جشن «خرما، رطب و شیرینی زندگی» در باغ بانوان طلوع میزبان شهروندان اصفهانی بودیم.

وی به پذیرایی از شهروندان با شربت سالمی که از شیره انگور، گلاب و آلوئه‌ورا درست شده بود اشاره کرد و ابیان داشت: شیرینی و کیک پذیرایی بدون آرد و شکر سفید و روغن نباتی تهیه شده بود و برای شام نیز از نان سبوس‌دار، خرما و پنیر توفو (پنیر شیر سویا) استفاده کردیم.

مدیر  جشنواره «شهر شاد و سلامت» در پاسخ به اینکه چرا باید غذای سالم مصرف کنیم، بیان داشت: انسان برای تولید انرژی نیاز به غذای سالم دارد. هرچه پول داشته باشیم اما انرژی نداشته باشیم نمی‌توانیم درست زندگی کنیم. این انرژی برای کار، فکر کردن، ورزش و حتی داشتن ازدواج و فرزند خوب لازم است.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم افراد به دلیل تغذیه ناسالم دچار ناباروری شده‌اند و افسردگی، کم‌خونی و بداخلاقی از دیگر عوارض تغذیه ناسالم است؛ وقتی بداخلاق شویم جدایی و طلاق اتفاق می‌افتد، پس تمام مشکلات ما ریشه در غذای ناسالم دارد و استفاده از غذای سالم بسیار حائز اهمیت است.

حیدری درباره اینکه برخی می‌پرسند چطور گوشت یا فست‌فود نخوریم، تصریح کرد: کتابی با عنوان ۳۶۵ غذای سالم گیاهی نوشته‌ام که به چاپ شانزدهم رسیده است. کسانی که این سوال را می‌پرسند می‌توانند از این کتاب و کتاب‌های مشابه استفاده کنند. اتفاقاً غذای بدون گوشت بسیار خوشمزه است و افراد می‌توانند پس از آموزش رایگان به راحتی این غذاها را در منزل تهیه کنند.

مدیر  جشنواره شهر شاد و سلامت با بیان اینکه باید از خود بپرسیم سختی در بیماری است یا اینکه هر روز غذای سالم طبخ و استفاده کنیم، اضافه کرد: اگر سبک زندگی سالم را نپذیریم باید بیماری و تخت بیمارستان را بپذیریم، افرادی که برای سلامتی خود زمان نمی‌گذارند و می‌گویند وقت و حوصله نداریم، تخت بیمارستان این زمان را از آنها پس می‌گیرد.

وی اضافه کرد: سفید کردن آرد، خوردن نان، ماکارونی و شیرینی‌هایی که با آرد و شکر سفید تهیه می‌شود، مصرف بیش از حد برنج آبکش‌شده که قند و چربی خون را بالا می‌برد و چاقی را افزایش می‌دهد، خوردن گوشت زیاد و به‌خصوص بریان که آمار ابتلا به بیماری نقرس را در شهر اصفهان بالا برده است و افزایش استفاده از فست‌فود را مهم‌ترین اشتباهات تغذیه‌ای اصفهانی‌ها دانست.

حیدری با بیان اینکه اصفهانی‌ها فرهنگ غذایی بسیار زیبایی داشته‌اند، گف: متأسفانه امروزه مانند همه جای ایران تغذیه مناسبی ندارند و امیدوارم به فرهنگ اصیل و زیبای خود برگردند.

وی افزود: به مردم اصفهان توصیه می‌کنم سفره و سبد غذایی خود را تغییر داده و حداقل از نان و برنج سبوس‌دار، حبوبات، میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنند. اصفهان شهر گرمک است و استفاده از این میوه و شربت‌هایی مانند شربت خیار و سرکه‌انگبین بسیار مفید است. امیدوارم با فرهنگ‌سازی به تغییر سبک زندگی مردم کمک کنیم.

وی در پاسخ به اینکه از چه زمانی به تغذیه سالم رو آورده است، گفت: در سال ۱۳۷۳ و در دانشگاه صنعتی اصفهان با شخصی آشنا شدم که برای اولین بار از او شنیدم که می‌توان گیاه‌خواری کرد و از همان زمان این کار را آغاز کردم. از سال ۱۳۸۳ نزد دکتر بسکی و صالحی آموزش دیدم و ۷ جلد کتاب تألیف کردم و از آن زمان خودم، همسرم و تمام خانواده و دوستانم به تغذیه سالم رو آورده‌ایم. تا کنون به ۱۰ هزار دانشجوی بانو در سراسر کشور آموزش داده و همایش‌های گوناگونی در تهران، مشهد، اصفهان، کیش، شیراز، کرج، رشت و غیره برگزار کرده‌ام.

حیدری درباره تأثیر تغذیه سالم بر زندگی خود ادامه داد: ۳۵ کیلوگرم اضافه وزن و مشکلات دستگاه گوارش داشتم که برطرف شده است. افسرده، ناآرام و بی‌قرار بودم و با همسرم مشکل داشتم و حتی در آستانه جدایی بودیم اما الان پیوندی قوی داریم. خوش‌اخلاق شده‌ام در حالی که در گذشته آدم خوش‌اخلاقی نبودم.

وی به آشنایی با مرحوم غلامعلی بسکی پزشک و هوادار محیط زیست اشاره و بیان کرد: ۳ سال با یکدیگر در جنگل زندگی کردیم و بسیار به من لطف داشتند. ایشان در سال ۱۳۵۵ دچار سرطان شد و تشخیص این بود که فوت می‌کند، اما با خام‌گیاه‌خواری و گیاه‌خواری ۴۳ سال دیگر زندگی کرد.

مدیر  جشنواره شهر شاد و سلامت با بیان اینکه دوست‌دار محیط زیست بود و تمام ثروت خود را وقف محیط زیست و کاشت درخت کرد، گفت:به اتفاق او درخت‌های زیتون زیادی در مدارس استان گلستان کاشتیم؛ مرحوم بسکی در سرای گاندی بچه‌های بی‌بضاعت بااستعداد را آموزش داده و به دانشگاه تهران و صنعتی شریف می‌فرستاد و در موسسه دیگری بیماران سرطانی که مورد حمایت خانواده‌های خود نبودند را تحت پوشش قرار داد و حتی شخصاً اقدام به شست‌وشوی لباس آنها می‌کرد. سرانجام نیز در اثر ناراحتی از قطع درختان جنگل‌ها دچار سکته شد و درگذشت که امیدوارم روح ایشان شاد و راهش پایدار باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: