کد خبر: ۸۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
دومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی از متهمان پرونده بانک سرمایه صبح امروز (دوشنبه) در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

دریافت ۴۸۹ فقره تسهیلات طی دو سال توسط یک متهم

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی از متهمان بانک سرمایه در شعبه ۳ دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

محمدرضا جهانبانی فرزند علی، متهم ردیف اول به جرم مشارکت در اخلال  در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل ۶ هزار و ۴۰ میلیارد ریال مال به صورت نامشروع است.

احمد کوپائی فرزند علی، مالک خداشاهی فرزند اسماعیل، حمید فرحانی خواه فرزند شاهرخ، مهدی الله یاری فرزند فریدون، ابوالحسن خداشاهی فرزند ابراهیم، سید مصطفی خداشاهی، امین خداشاهی، بهزاد خداشاهی، عمار صالحی، محمدرضا کریمی هم به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۶ هزار و ۴۰ میلیارد ریال در دادگاه حاضر شدند.
 
در جلسه اول رسیدگی به این پرونده کیفر خواست متهمان قرائت شد و ادامه رسیدگی به پرونده و اظهارات متهمان در جلسه امروز دادگاه پیگیری می‌شود.

در ابتدای جلسه امروز دادگاه قاضی مسعودی مقام از محمدرضا جهانبانی خواست تا بدون پرداختن به مسائل حاشیه‌ای موضوعات مطرح و دفاعیات خود را بیان کند.

متهم جهانبانی گفت: ابتدا به پاسخ سوالات نماینده دادستان در جلسه گذشته می‌پردازم؛ از روز اولی که در آگاهی و دادستانی بودند با صداقت و راستگویی تمام اظهارات و مطالبات خود را عنوان کردند.

جهانبانی درباره موضوع پرداخت‌ها به محمدرضا الهیاری گفت: آقای الهیاری برادر خانم من است و مبالغی در دو مرحله و در شرکت آرمان اندیش میثاق بابت خرید برنج پرداخت شده است؛ قرار داد اول در تاریخ ۷ تیرماه سال ۹۱ و دومی در تاریخ ۱۰ تیر سال ۹۱ بود.

او ادامه داد: شرایط تحریمی که در آن زمان وجود داشت باعث می‌شد تا هزینه واردات زیاد شود، به همین دلیل دفتری در شهر دبی و دفتری در کشور آلمان برای توسعه بازار و اجتناب از تحریم‌ها اجاره کردیم.

متهم جهانبانی با اشاره به سهام ملل گفت: با توجه به اینکه در دنیای امروز سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف انجام می‌شود، برای اجتناب از ریسک اقتصادی بخشی از سهام به نام یونس و سینا جهانبانی که برادرزاده‌های من هستند گرفته شد.

او درباره‌ ملک مشکین شهر اظهار کرد: این ملک در سال ۹۶ و با قیمت ۶۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده و در تیرماه سال گذشته جلسه‌ای برای بررسی آن‌ها برگزار شد.

جهانبانی تصریح کرد: متاسفانه کارشناسان ارزیاب سال گذشته اعلام کردند که سند شش دانگ این زمین‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و املاکی که به صورت قولنامه‌ای بودند، مورد ارزیابی قرار نگرفتند و اگر آن املاک مهم ارزیابی می‌شدند، به طور حتم ارزش آن‌ها بالاتر می‌رفت.

او درباره گوشت‌های وارداتی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت ما وارد کردن گوشت بوده است. با توجه به شرایط خشکسالی که در کشور وجود داشت گوشت باید وارد می‌شد. بر اساس آمار سازمان‌های مربوطه نیاز سالانه گوشت کشور ۷۵۰ هزار تن است که ۷۰ درصد آن‌ها در داخل تامین و ۲۵ درصد آن‌ها که حدود ۱۵۰ هزار تن است، از سایر کشور‌ها وارد می‌شود.

متهم جهانبانی تصریح کرد: شرکت من تنها در حوزه بازرگانی فعالیت داشت و ادعا‌هایی که در زمینه تولید وجود دارد به ما مربوط نمی‌شود.

او ادامه داد: در تاریخ ۲۸ آبان سال ۹۱ تفاهم‌نامه‌ای برای وارد کردن ۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت به امضا رسید که مستندات آن وجود دارد؛ اولین قرار داد با بانک ملت به میزان ۶۰۰ تن و دومین قرارداد هزار تن و دیگری در سال ۹۲ و ۲ هزار و ۵۰۰ تن بود.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به اظهارات متهم جهانبانی اظهار کرد: دفاعیات خود درباره اخذ تسهیلات از بانک سرمایه را بیان کنید.

او ادامه داد: در تاریخ ۳ شهریور سال ۹۸ بانک مرکزی ارزیابی‌هایی انجام داده است که بر اساس آن ارزیابی‌ها ۴۸۹ فقره تسهیلات برای شش شرکت دریافت کرده‌اید؛ ۱۹۸ مورد آن‌ها از طریق اعطای تسهیلات بود.

مسعودی مقام گفت: تسهیلاتی که به شرکت شما داده شده در حال جابجایی از محلی به محل دیگر بودند و بخش ناچیزی از آن‌ها تنها صرف واردات شده است.

متهم جهانبانی در واکنش به صحبت‌های قاضی گفت: ١۴٩٠ میلیارد کالای اساسی با برگ گمرک وارد شده است.

مسعودی مقام گفت: اگر این حجم واردات بوده پس تسهیلات کجا رفتند؟ شما با شگرد و رابطه با مسئولان وارد بانک‌سرمایه شده اید و از آن‌ها تقاضای تسهیلات کرده اید و این صحبت‌های تمام متهمان بانک سرمایه است و آقای بخشایش هم به آن اذعان کرده اند.

او ادامه داد: اگر واردکننده بودید باید مسیر قانونی را طی می‌کردید؛ خرید سهام و ساختمان‌های متعدد چه ربطی به واردات دارد؟ چرا شما از مردم استفاده نکردید و به سراغ فرزندان مسئولان رفتید؟ در پرونده شما ۴۸۹ فقره تسهیلات فقط از یک بانک وجود دارد.

متهم جهانبانی  پاسخ داد؟ آن‌ها تسهیلات ۵ میلیارد تومانی بوده اند.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به  اظهارات جهانبانی گفت: ۶۰۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اید که کالا‌های اساسی را وارد کشور کنیم، اما نمی‌دانیم چرا این تسهیلات از جیب فرد دیگری در آمدند.

وی ادامه داد: خانم شما در ۵ دقیقه برای تمام متهمان وثیقه آورده است، اگر پول و ملک دارید آن‌ها را بفروشید و بدهی خود را پرداخت کنید.

متهم جهانبانی گفت: ۳۲ ماه در زندان بودم؛ چگونه می‌توانستم در این مدت کاری انجام دهم؟

قاضی مسعودی مقام گفت: سی و دو ماه زندان بودید اموال خود را بفروشید، چرا وثیقه برای خود تامین نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: اشخاصی هستند که به شما کمک کردند و زمانی از عصر تا نیمه شب در دفتر بخشایش حضور داشتید و این تسهیلات را دریافت می‌کردید.

متهم جهانبانی تصریح کرد: اشتباه است و این موضوعات صحت ندارد.

مسعودی مقام گفت: عکس و فیلم‌های این جلسات وجود دارد و ادله کافی موجود است.

متهم جهانبانی با بیان اینکه شرکت من به هیچ وجه بدهی مالی به بانک نداشته است، تصریح کرد: اینجانب به عنوان مشتری خوب بیش از نیمی از بدهی خود را باز پرداخت کرده‌ام، اما 38 ماه است که در زندان به سر می‌برم. اگر در زندان نبودم، مابقی بدهی خود را هم پرداخت می‌کردم.

او ادامه داد: اینجانب هیچ مورد غیرقانونی و نامشروعی نداشتم و در مدت چهار سال برای شرکت‌های خود ۷۰۱ میلیارد تومان تسهیلات گرفتم که در زمان سررسید ۳۶۵ میلیارد تومان را به صورت نقدی پرداخت کردم و ۶۳۷ میلیارد تومان دیگر آن باقی مانده است.

متهم جهانبانی با بیان اینکه برای واردات کالا‌های اساسی برگ سبز وجود دارد، اظهار کرد: بابت کالا‌های وارداتی هیچ ارز دولتی گرفته نشده است و تمام آن‌ها با ارز آزاد وارد شده‌اند.

قاضی مسعودی مقام گفت: این موضوع را بار‌ها گفته‌اید و ذکر کرده‌اید که برای کمک به مردم کالا‌های اساسی را وارد کشور کرده‌اید و حتما آن‌ها را با قیمت کمتر هم به مردم فروخته‌اید و آن‌ها باید شکرگزار شما باشند، اینکه با ارز آزاد کالا بیاورید و با قیمتی گران‌تر بفروشید، هنر کردن نیست.

متهم جهانبانی اظهار کرد: کل تسهیلات ۶۰۰ میلیارد تومانی در زمان آقای درخشنده پرداخت شد و سپس آن‌ها دوباره دریافت شدند. آخرین تسهیلاتی که شرکت ما دریافت کرده، در تاریخ ۹ خرداد ماه سال ۹۳ بوده است.

مسعودی مقام بیان کرد: نحوه پرداخت تسهیلات چگونه بود؟

متهم جهانبانی گفت: ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در 8 فقره ۵ میلیارد تومانی دریافت شده است.

قاضی مسعودی مقدم بیان کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ جمعا ۴۸۹ فقره تسهیلات به شرکت جهانبانی داده شده است. شما از بانک سرمایه تسهیلات دریافت می‌کردید و با آن تسهیلات بدهی خود به بانک دیگر را پرداخت می‌کردید.

متهم جهانبانی درباره تسهیلات بیان کرد: تا اوایل سال ۹۴ هیچ بدهی معوقه نداشتیم و سررسید آن‌ها ٢٧/٩/٩۵ بود که بانک اجازه نداد جوهر سر رسید خشک شود و هشت روز بعد ٩۵/٩/١٠ من را دستگیر کرد.

قاضی مسعودی مقام گفت: اگر تسهیلات به ضرر شما بوده است، چرا آن‌ها را دریافت کرده اید؟

متهم جهانبانی تصریح کرد: اشتباه کردیم، آن زمان نیاز کشور به واردات کالا‌های اساسی بود. از سال ۹۱ تا سال ۹۳ مبلغ ۳۶۵ میلیارد تومان را برای بازپرداخت تسهیلات خود پرداخت کردیم.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: تمام متهمان از آن‌ها احساس تکلیف کردند و ما بزرگترین ضربه را هم آن‌ها به کشور وارد کردند. اگر احساس می‌کنید که باید به کشور کمک کنید، از راه قانونی وارد شده و تکلیف خود را به جا آورید. در ذهن شما این بوده که از برخی اشخاص کمک بگیرید و فرزندان مسئولان را با خود همراه کنید و به آن‌ها خودرو، آپارتمان و سهام دهید.

متهم جهانبانی تصریح کرد: بازپرداخت ما از سال ۹۴ به مشکل خورد.

قاضی مسعودی مقام بیان کرد: نماینده بانک وجود دارد و جواب می‌دهد. اظهارات شما خلاف موضوع و واقع است. شما باید نامه خوش حسابی از بانک سرمایه بیاورید، اینکه فقط یک بانک بگوید خوش حساب هستید، دلیل نمی‌شود.

در ادامه جلسه رسیدگی قهرمانی نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه خطاب به جهانبانی گفت: شما باید به یک سوال به صورت واضح توضیح دهید. شما صلاحیت دریافت وام مقدار زیاد را نداشتید و چگونه این مقدار وام را از بانک دریافت کردید؟

وی ادامه داد: بر اساس گزارش کارشناس اداره اعتبارات و تسهیلات در تاریخ ۴ خرداد ماه سال ۹۳ گفته شده که نسبت‌هایی مربوط به سود و زیان و ترازنامه در وضعیت شرکت قرار دارد و این نسبت‌ها حاکی از کم بودن سود و بالا بودن بدهی شرکت است.

قهرمانی بیان کرد: بر اساس گزارش کارشناس مربوطه گفته شده که از نظر کارشناس بی‌طرف نهایتاً شرکت جهانبانی می‌توانست به مبلغ ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات را دریافت کند. چگونه شرکت گروه جهانبانی توانسته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را دریافت کند؟

نماینده دادستان ادامه داد: مدیران بانک اعلام کرده‌اند که زمان بخشایش شما به عنوان دوست این آقا وارد بانک شدید و این خود نشان از آن دارد که چگونه بیش از مبلغ مورد نظر خود را از بانک به عنوان تسهیلات دریافت کنید.

وی افزود: بر اساس گزارش کارشناس صورت‌ حساب‌ها به صورت انفرادی تهیه شده‌اند که این موضوع مورد قبول بانک و قانون نیست، در نتیجه گزارش آمده که کارشناس ارائه تسهیلات به شرکت را تأیید نکرده است.

قهرمانی تصریح کرد: سرمایه در گردش شرکت جهانبانی مبلغ ۲۵ میلیارد تومان بود. چگونه از سوی بانک به شما بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده است؟

نماینده دادستان خطاب به مدیران بانک‌ها گفت: به عنوان نماینده مدعی‌العموم به مدیران بانک هشدار می‌دهم که اگر بدون رعایت بهداشت اداری به افراد غیر صالح تسهیلات بدهند، آن پول باید از جیب خود و پدرانشان خرج شود، نه اینکه از کیسه بیت المال به افراد دیگر تسهیلات ارائه شود.

او ادامه داد: بر اساس گفته کارشناس دیگر شرکت جهانبانی توانایی بازپرداخت تسهیلات را نداشته است. این پول به شرکت‌های مختلف و بابت تسویه بدهی‌ها داده شده است. پرداخت پول به فولاد صنعت چه ارتباطی به واردات کالا‌های اساسی دارد؟

قهرمانی تصریح کرد: ده‌ها نام و شخص حقیقی وجود دارند که پول تسهیلات بابت تسویه به آن‌ها داده شده است. شما بیمه تسهیلات را با پول از بانک گرفته‌اید، تسویه کرده اید، در صورتی که باید این پول از جیب خودشان خرج می‌شد.

نماینده دادستان درباره دیگر پول‌هایی که به نام تسهیلات خرج شده اند، گفت: بر اساس ردیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که واردات کالا‌های اساسی در کار نبوده و تنها ۳۲ میلیارد تومان صرف خرید کالا‌های اساسی شده است، اگر گواهی دارید بگویید و توضیح دهید که چرا از مجموع ۶٠۴ میلیارد تومان وثیقه ۱۰ درصد به صورت مسئولی ۱۰ درصد به صورت ملکی بوده و مابقی آن‌ها به صورت چک و سفته پرداخت شده است؟

او ادامه داد: کجای دنیا با چک و سفته ۸۰ درصد تسهیلات می‌دهند؟ کارشناس شما را تأیید نمی‌کند و سپس شما می‌توانید تسهیلات زیادی را دریافت کنید، آن وقت می‌گوید با بخشایش ارتباطی نداشته اید؟

قهرمانی درباره واریزی‌ها به برادر خانوم جهانبانی بیان کرد: گفتید که به شرکت آرمان اندیش میثاق که متعلق به برادر خانمتان بوده است، پول بابت خرید برنج پرداخت کرده اید، اما پرداخت پول برنج چه ارتباطی به تسهیلات واردات مواد اولیه و کالا‌های اساسی دارد.

نماینده دادستان با اشاره به دفتر دبی و آلمان شرکت جهانبانی گفت: شما باید با پول خود دفتر بخرید و سپس ظرفیت دفتر را برای انجام کار‌های تجاری و بازرگانی بالا ببرید، اینکه تسهیلات را برای خرید دفتر دریافت کنید، قانون نیست.

او درباره سهام ملل بیان کرد: شما با پول خود باید سهام بخرید، با پول مردم نمی‌توانید سهم خود را بیشتر کنید.

قهرمانی درباره ارزیابی ملک مشکین شهر بیان کرد: ملک از محل تسهیلات خریداری شده است و نمی‌توان تسهیلات واردات کالای اساسی صرف ملک شود، کارشناس بانک می‌گوید که ملک مشتری ندارد، اما شما می‌گویید که این ملک مشتری دارد، پس اگر مشتری دارد وکیل بگیرید تا آن را برایتان بفروشد و بدهی خود را بپردازید.

نماینده دادستان ادامه داد: بدهی شما ۲ هزار میلیارد تومان است. با میزان پولی که از شما گرفته شده است، می‌توانست کالا‌های اساسی وارد شود، اما گفتید که بر اساس اعتبارسنجی به شما پول داده شده است. کدام اعتبارسنجی وجود دارد، اکنون شما مقصر هستید.

در ادامه جلسه دادگاه علی محمدی کارشناس بانک اظهار کرد: جهانبانی تلاش می‌کرد که بگوید به صورت عقلانی رفتار نکرده است و به اشتباه کالا‌های اساسی را وارد کرده است. جهانبانی اگر با صداقت با بانک رفتار می‌کرد، آن زمان قادر بودیم بگوییم که رفتار او عاری از عقلانیت است.

او ادامه داد: فاکتور‌های شرکت‌های جهانبانی جعلی بودند. اگر او می‌گفت که چه کاری می‌خواهد انجام دهد، هیچ گاه تسهیلات به او ارائه نمی‌شد. جهانبانی می‌گوید یک هزار میلیارد تومان کالای اساسی وارد کرده است، اما مگر یک شبه کالا‌ها وارد کشور شده‌اند، او تسهیلات دریافت می‌کرد و با دریافت تسهیلات، کشتی‌ها و کالا‌های دیگری را به کشور وارد می‌کرد.

کارشناس بانک تصریح کرد: آقای جهانبانی می‌گوید ملک مشکین شهر را به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان خریداری کرده است، اما اکنون قیمت این ملک به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، اما چطور تسهیلات بانک سرمایه هنوز به همان مقدار چند سال پیش باقی مانده است؟

علی محمدی تصریح کرد: تسهیلات به صورت ۵ میلیارد تومانی پرداخت می‌شد و آقای جهانبانی تنها سود پول را پس می‌دادند و اصلاً اصل پول را به بانک پس نداده است.

در ادامه نماینده سازمان بازرسی کشور با اشاره به بازرسی‌های انجام گرفته از شرکت جهانبانی اظهار کرد: چگونه یک حسابرس بیش از ۲۰ کشتی را وارد می‌کند و تمام آن‌ها ضرر و زیان می‌بینند، چرا فروشنده اصلی گوش را به ما معرفی نمی‌کنید؟

او تصریح کرد: بخشایش علم داشته است که شرکت جهانبانی صلاحیت دریافت تسهیلات را ندارد، جهانبانی ذینفع اصلی بود و بخشایش هم در تیم حضور داشته است.

در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: حق دریافت اعتبارات برای شرکت آقای جهانبانی تنها ۲۹ میلیارد تومان بود، اما چند برابر این مبلغ را دریافت کرده است.

او ادامه داد: بر اساس گزارش بانک و کارشناسان رسمی حق دریافت اعتبارات برای جهانبانی بسیار کم بود و حتی ۲۰ میلیون تومان هم باید وام دریافت می‌کرد، اما با وجود گزارش‌های منفی تسهیلات زیاد و با وثایق کم ارائه شده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: در صحبت‌های خود می‌گویید که تخلف مورد توجه بانک است، اما چرا تخلف را به خود نمی‌بینید، اگر یک معلم ساده هم درخواست وام داشت و با وجود گزارش‌های منفی باز هم بانک وام زیاد را به او می‌داد یا خیر؟

قهرمانی درباره گزارش ۱۳۳ صفحه‌ای که منتشر شده است، بیان کرد: بر اساس گزارش منتشره 10 کالای واقعی در ید شرکت کوثر درخشان به مدیریت حسین اردستانی قرار گرفته بود و این شرکت در تاریخ ۱۸ خرداد سال ۹۲ چند ماه پیش از قرارداد با شرکت متهم جهانبانی تاسیس شده است.

او ادامه داد: بر اساس این گزارش ابهامات جدیدی در باب صلاحیت کارگذاری شرکت جهانبانی وجود دارد، بر اساس گزارش‌های اعلام شده فاکتور‌ها با یکدیگر مطابقت نداشتند و وضعیت اسفناک کشور در ۱۳۳ صفحه گزارش نماینده بانک آمده است.

در ادامه جلسه رسیدگی متهم احمد کوپائی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ارزش یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در جایگاه مخصوص قرار گرفت.

او اظهار کرد: برای واردات گوشت با شرکت جهانبانی وارد همکاری شدم، به دلیل آن که شغل پیشین من قبل از بازنشستگی مدیرکل پشتیبانی دام بوده است.

متهم کوپائی بیان کرد: در شرکت شکوه نور احسان کار بازرگانی نداشتم و تنها کار تخصصی خرید گوشت و واردات آن را انجام می‌دادم.

او افزود: در سال ۹۰ شرکت‌های برزیلی به صورت مستقیم با ایران همکاری نمی‌کردند، به همین دلیل وجود شرکت واسطی در این میان ضروری بود.

متهم کوپائی درباره فعالیت خود در شرکت شکوه نور احسان اظهار کرد: در این شرکت تنها نامه‌های اداری را امضا می‌کردم و امضای چک و سفته ارتباطی به من نداشت.

او ادامه داد: تنها یک نامه اداری برای دریافت حد اعتباری به بانک سرمایه زدم و قبل از آن که وام از سوی بانک سرمایه تصویب شود، در تاریخ ۱۲ مرداد سال ۹۲ از مدیر عاملی کنار گذاشته شدم و سپس درخواست وام توسط رئیس هیئت مدیره جدید پیگیری شد.

متهم کوپائی با بیان اینکه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال ۹۲ مجمع فوق العاده‌ای تشکیل شده بود که در آن مجمع مدیر عامل تغییر کرده بود، گفت: بر اساس جلسه‌ای که خودم در آن حضور نداشتم، از مدیر عاملی کنار رفتم و به دلیل آن که کار‌های اداری ثبت هیئت مدیره جدید کمی طولانی شده بود، تا تاریخ ۱۲ مرداد به عنوان مدیر عامل در شرکت حضور داشتم.

او تصریح کرد: پس از من مهدی جهانبانی در تاریخ ۲۹ مرداد سال ۹۲ تسهیلات را از سوی بانک سرمایه پیگیری کرد و قرارداد را به امضا رساند.

در ادامه جلسه قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: متهم کوپایی معاون بازرگانی شرکت تجارت نور ابرار بود و رسیدگی به امور واردات را در این شرکت بر عهده داشت و پس از خروج از شرکت شکوه نور احسان در شرکت تجارت نور ابرار مستقر شد.

متهم کوپائی در واکنش به صحبت‌های نماینده دادستان بیان کرد: در جلسه هیئت مدیره که تغییرات صورت گرفت، حضور نداشتم و زمانی که نامه اداری درخواست وجوه را به امضا رساندم، از مدیر عاملی خارج شده بودم.

قاضی مسعودی‌مقام گفت: در امور دام هم نفوذی داشتید، زیرا نام شما در پرونده‌ای دیگر هم به چشم خورد.

متهم کوپایی تصریح کرد: در هیچ پرونده دیگری که مرتبط با دام باشد، نبودم.

او اظهار کرد: از روز اول گفته‌ام که تخصص من امور دامی و گوشت است، ۲ هزار و ۵۱۴ تن گوشت در سال ۹۰ از طریق ال سی بانک ملت وارد کشور شد.

قاضی مسعودی مقام گفت: درآمد ماهیانه شما از شرکت‌ها چقدر بود؟

متهم کوپائی تصریح کرد: حقوق ابتدایی من مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سپس ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

او ادامه داد: از همان روز اول گفتم که در حوزه گوشت می‌توانم کار کنم و در بخش بازرگانی وارد نمی‌شوم، من متخصص تحلیل بازار گوشت هستم و در ابتدای سال ۹۰ اعلام کردم که گوشت در دی ماه گران می‌شود که این اتفاق افتاد.

قاضی مسعودی مقام گفت: اگر متخصص هستید چرا برای خود کاری نمی‌کنید.

متهم گوپائی تصریح کرد: به دلیل آن که پول ندارم، تمام صحبت‌های من در راستای سیاست گذاری و قیمت گذاری گمرک بوده است.

در ادامه جلسه وکیل متهم کوپائی اظهار کرد: اتهامات موکل من در ۳ بخش معاونت در اخلال نظام اقتصادی، بازار گوشت و علوفه است که البته بحث قیمت علوفه ارتباطی با موکل من ندارد.

او ادامه داد: موکل من در شرکت شکوه نور احسان مدیر عامل بود، به همین دلیل با متهم جهانبانی وارد بازار گوشت شد.

وکیل متهم کوپائی تصریح کرد: تصمیم گیری درباره شرکت با ارکان اصلی مجمع عمومی و هیئت مدیره است، نامه‌ای که موکل من آن را امضا کرده است، درخواست وجوه از بانک بود که با رضایت و نظر تمام اعضای هیئت مدیره انجام شد.

او ادامه داد: شرکت موکل من فعالیت داشت و قبل از درخواست ۴۰ میلیارد تومان وام، ۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت وارد کشور کرده است.

وکیل متهم کوپائی تصریح کرد: موکل من تنها درخواست ۴۰ میلیارد تومان وام داشت و هیچ برگه تعهد آوری را امضا نکرده و زمانی که بانک تسهیلات را به شرکت ارائه کرد، او فاقد هرگونه مسئولیتی بود.

سومین جلسه رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی و گروه جهانبانی از متهمان بانک سرمایه شنبه هفته آینده ۹ شهریور ماه در شعبه ۳ دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار