کد خبر: ۸۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
محمدحسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن از تنظیم چند تفاهم نامه برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.

محمدحسن علمداری،مدیر امور اعتباری بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا اعلام کرد:در راستای همکاری با دولت و وزارت راه وشهرسازی برای اجرای طرح اقدام ملی تامین مسکن در قالب ساخت 400 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور هم اکنون در حال تنظیم چند تفاهم نامه با نهادها و دستگاه های مربوط به منظور کمک به تامین مالی پروژه های تعریف شده در قالب این طرح هستیم.
وی افزود: بانک مسکن به عنوان بانک عامل بخش مسکن و بازوی تامین مالی دولت در اجرای پروژه های مربوط به طرح های تامین مسکن در این طرح مشارکت خواهد داشت.
علمداری خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال تنظیم چند تفاهم نامه به منظور تسریع طرح اقدام ملی و کمک به تامین مالی آن هستیم؛ این تفاهم نامه ها قرار است برای اجرای این طرح بین بانک مسکن و نهادهای مسوول در اجرای طرح اقدام ملی همچون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و ... تنظیم و به امضا برسد.
مدیر امور اعتباری بانک مسکن خاطرنشان کرد: مضمون اصلی این تفاهم نامه نحوه و میزان مشارکت بانک مسکن در تامین مالی پروژه های تعریف شده در قالب طرح اقدام ملی مسکن است؛ قرار است بانک مسکن با پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت واحدهای مسکونی تعریف شده در قالب این طرح با دولت و وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مسوول در این حوزه همکاری داشته باشد.
وی گفت: هم اکنون این تفاهم نامه ها در حال تنظیم است و به زودی شیوه نامه پرداخت این تسهیلات تنظیم، نهایی و در قالب تفاهم نامه با نهادها و ارگان های یاد شده به امضا خواهد رسید و عملیات پرداخت تسهیلات برای پیشبرد این طرح آغاز خواهد شد.
علمداری تصریح کرد: با امضای این تفاهم نامه ها بانک مسکن به عنوان اصلی ترین بازوی تامین مالی این طرح وارد عمل خواهد شد و متناسب با اعتبارات درنظر گرفته شده و تخصیص یافته شده اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مطابق با شیوه نامه ها و تفاهم نامه های امضا شده خواهد کرد.
به گفته وی این تسهیلات به سازندگان واجد شرایط پرداخت می شود و تلاش می شود سازوکار به گونه ای تعریف و تعیین شود که تسهیلات قابل انتقال به خریداران باشد؛ با این حال نتایج نهایی مذاکرات و تفاهم های انجام شده بین بانک مسکن و دولت و سایر نهادهای مسوول در اجرای طرح اقدام ملی تامین مسکن به زودی مشخص و اعلام خواهد شد.
وی در مورد میزان تسهیلاتی که قرار است در قالب اجرای این طرح در اختیار سازندگان قرار بگیرد به هیبنا اعلام کرد: براساس توافق های صورت گرفته و برآوردهای اولیه رقم و مبلغ تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی بسته به نوع پروژه و موقعیت جغرافیایی آن تعیین و پرداخت خواهد شد.
علمداری افزود: بر این اساس تاکنون مقرر شده است مبلغ این تسهیلات از 75 میلیون تومان تا 110 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد تعیین شود و فعلا قول مساعدی از بابت اختصاص یارانه سود تسهیلات از سوی دولت داده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: برآوردهای اولیه نشان می دهد بانک مسکن از محل منابع داخلی خود حداکثر قادر به تامین مالی 30 درصد از تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این طرح است و لازم است دولت به منظور پیشبرد این طرح تمهیداتی را برای تامین مالی پروژه های تعریف شده در قالب طرح اقدام ملی تامین مسکن انجام دهد.
علمداری افزود: مهمترین موضوع در اجرای طرح اقدام ملی مسکن مسئله تامین مالی است و لازم است دولت از طریق روش هایی همچون در نظر گرفتن خط اعتباری و یا سایر منابع کمکی با بانک مسکن در این زمینه مشارکت داشته باشد.
وی مشارکت سایر بانک ها در پیشبرد این طرح را نیز ضروری اعلام کرد و گفت:لازم است برای کمک به تسریع در اجرای این طرح سایر بانک ها نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: