کد خبر: ۸۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
قاضی مسعودی‌مقام گفت: شما که احساس تکلیف می‌کنید، زحمت بکشید و از شیوه قانون ادای تکلیف کنید. افرادی که در شرکت‌های زیرمجموعه شما بودند، بدون پرداخت ریالی سهامدار شدند و برای بچه‌های مسئولان ماشین و آپارتمان خریده بودید، یک نامه درباره خوش‌حسابی‌تان از بانک سرمایه بیاورید، بانک اقتصاد نوین خود مسائلی دارد که بعدا نوبت آن خواهد رسید.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات برخی دیگر از متهمان بانک سرمایه به نام گروه جهانبانی دیروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام و به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش میزان، قاضی مسعودی‌مقام در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات برخی دیگر از متهمان بانک سرمایه به نام گروه جهانبانی به برخی اتهامات اشاره کرد و به متهم گفت: شما از مسئولان و بچه‌های آن‌ها با به‌کارگیری در شرکت، سوءاستفاده می‌کردید، برای بچه‌های مسئولان ماشین و آپارتمان خریده بودید و برای گرفتن تسهیلات با یک لشکر آدم به بانک می‌رفتید.

وی افزود: در جلسه قبل متهم جهانبانی بخشی از دفاعیات خود را ارائه داد و مابقی دفاعیات خود را در این جلسه ارائه خواهند داد. با توجه به زمان، دفاعیات خود را ارائه دهید و از تکرار خودداری فرمایید.

در این بخش از جلسه دادگاه، متهم جهانبانی در جایگاه قرار گرفت و مدعی شد: درخصوص پرداخت به آقای اللهیاری، برادرخانم بنده که مدیرعامل شرکت آرمان‌اندیش میثاق بود، چند قرارداد بابت خرید برنج داشتیم که قسمتی از آن را پرداخت کردیم و قسمتی نیز باقی مانده است.

متهم جهانبانی افزود: درخصوص دفاتر دوبی حدود ۷۰ میلیارد تومان در سال‌های ۹۰ و ۹۱ گوشت وارد کردیم و در دوبی دفتری گرفتیم، در آلمان نیز دفتری برای تبادل کارهایمان اجاره کردیم که ماهانه هزار و ۴۵۰ یورو در ازای آن پرداخت می‌کردیم.

این متهم مدعی شد: درخصوص سهام ملل بخش عمده‌ای از سهام خریداری‌شده پیش از موضوع بانک سرمایه است و در تاریخ ۱/۷/۹۰ انجام شده.

وی درباره ملک مشکین‌شهر نیز مدعی شد: این ملک در سال ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده و این پروژه یکی از بی‌نظیرترین پروژه‌ها در جذب توریست و رونق اقتصادی در منطقه بوده است، این ملک در سال ۹۸ توسط کارشناسان ارزیابی شد، اما کارشناسان قولنامه‌ها را ارزیابی نکردند.

واردات فراورده‌های گوشتی به‌جای تولید دام
متهم جهانبانی گفت: نماینده دادستان پرسید که چرا به‌جای گوشت، دام مولد تولید نکردید؛ دراین‌باره باید بگویم که اقتصاد هر کشور بخش‌های متعددی دارد و در کشور ما گوشت و فراورده‌های دامی از جمله محصولاتی هستند که به دلایل متعدد، از جمله خشک‌سالی بخش عمده‌ای از تأمین آن از طریق واردات انجام می‌شود.

این متهم مدعی شد: بنده ادعایی در زمینه تولید نداشتم و ریالی در جهت اشتغال و تولید در این زمینه اخذ نکردم. از طرفی تضمینی وجود نداشت که اگر در این بخش ورود می‌کردم با مشکلات بیشتری روبه‌رو نمی‌شدم.

این متهم گفت: اولین مورد در زمینه واردات گوشت در سال ۹۰ و از طریق بانک ملت انجام شد که حدود ۶۰۰ تن بود، پس از آن هزار تن دیگر و بعد از آن در سال ۹۲، ۲ هزار و ۵۰۰ تن وارد شد که با وجود عدم تخصیص ارز دولتی شرکت‌ها نهایت حسن همکاری را داشتند.

با یک لشکر به بانک می‌رفتید
قاضی مسعودی‌مقام در این بخش از جلسه دادگاه پس از استماع دفاعیات متهم جهانبانی خطاب به وی گفت: شما در رابطه با اخذ تسهیلات توضیح دهید.

رئیس دادگاه افزود: چیز‌هایی که می‌گویید باید بر‌اساس واقعیت باشد، چراکه خیلی از تسهیلاتی که اخذ کردید صرف واردات نشده است و اکنون سؤال اینجاست که پولی که با آن گوشت وارد کشور نشده چه شده است. قاضی مسعودی‌مقام اظهار کرد: شما با یک لشکر به بانک سرمایه می‌رفتید و با مسئولان آن زمان بانک زمینه اعطای تسهیلات را فراهم می‌کردید. شما اگر واردکننده بودید، مسیر قانونی را طی می‌کردید.

قاضی مسعودی‌مقام گفت: سؤال اینجاست که شما واردکننده هستید، ساختمان‌ساز هستید یا مسئولان و بچه‌های آن‌ها را در شرکت‌ها به کار می‌گرفتید تا از آن‌ها سوءاستفاده کنید؟ ۴۸۹ فقره تسهیلات در دو سال فقط از یک بانک داشتید و ۶۰۴ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید که نمی‌دانم چگونه سر از جیب این و آن درآورده است.

تأمین وثیقه در ۱۰ دقیقه
وی تصریح کرد: برای تمامی متهمان ظرف پنج دقیقه وثیقه آوردید و خانم شما کمتر از ۱۰ دقیقه برای تمام متهمان وثیقه نقدی آورده است، اموال خود را به نام این و آن می‌زنید، این درست نیست که در ابتدای سخنان خود آیه و حدیث می‌آورید، درحالی‌که برای هر متهم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه گذاشتید و سپس می‌گویید که خود متهمان آوردند، درحالی‌که ردیابی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که از جیب شماست. در رابطه با اخذ تسهیلات از سال ۹۲ تا سال ۹۴ توضیح دهید؟

متهم جهانبانی در ادامه دفاعیات خود مدعی شد: بنده هیچ‌گاه فی‌البداهه کالای اساسی وارد نکردم و از سال ۸۶ کار واردات را انجام دادم؛ متأسفانه تحریم‌های اقتصادی و تصمیم‌های غلط اقتصادی باعث شد که اکثر فعالان بخش خصوصی با مشکل مواجه شوند.

در ادامه قاضی مسعودی‌مقام از متهم جهانبانی خواست به حواشی نپردازد و به او گفت: درباره اخذ تسهیلات در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ توضیحات خود را ارائه کنید. آن زمان که مشکلات اقتصادی این‌گونه مطرح نبود، در سال ۹۷ در حوزه اقتصادی مشکلاتی ایجاد شد که شما می‌خواهید آن را به سال‌های ۹۲ تا ۹۴ وصل کنید.

متهم پاسخ داد: در سال ۹۲ تا ۹۴ نیز مشابه سال ۹۷ اتفاق افتاد و ارز سه‌هزارو ۶۰۰ به چهارهزار تومان افزایش پیدا کرد.

قاضی گفت: شما باید در فرایند اخذ تسهیلات توضیحات خود را ارائه دهید، زیرا در این حوزه دچار جرم شدید.

تسهیلات نامشروع توزیع نکردیم
متهم جهانبانی مدعی شد: ما هیچ تسهیلات نامشروعی توزیع نکردیم، ما در زمان تحریم‌ها به مملکت خدمت کردیم و حتی یک دلار ارز مرجع نیز دریافت نکردیم و فقط با ارز مبادله‌ای کالا وارد کردیم.

بر این اساس، قاضی به متهم گفت: برادر شما با مسئولان سازمان حسابرسی در حضور مسئولان بانک سرمایه جلساتی را برگزار می‌کردند چرا این‌همه مسئولان را آنجا بردید، اگر شما می‌خواستید تسهیلات اخذ کنید می‌توانستید با مراجعه به شعبه و طی‌کردن روند قانونی این تسهیلات را دریافت کنید نه اینکه مدام جلسه بگذارید.

متهم جهانبانی پاسخ داد: اطلاعات اشتباه به شما داده‌اند.

قاضی گفت: خیر اطلاعاتمان دقیق است حتی تصویرتان نیز موجود است. شما در دادگاه صداقت نداشتید و آیا نمی‌دانید این قرارداد‌ها روی میز من موجود است.

رئیس دادگاه با نشان‌دادن برگه‌هایی به متهم با بیان اینکه آنچه می‌گویید باید بر اساس صداقت باشد، افزود: این برگه‌ها از سوی بانک مرکزی است و دست‌نویس‌شده نیست. شما باید در باب اتهام انتسابی توضیح دهید نه در باب مصرف آن.

متهم جهانبانی ادامه داد: تسهیلات ما حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در زمان آ‌قای درخشنده بوده که اصل و سود قرارداد‌های پنج میلیارد تومانی را پرداخت کردیم و سپس دوباره از تسهیلات استفاده می‌کردیم.

قاضی مسعودی‌مقام به متهم گفت: این اطلاعات در اختیار ما قرار دارد و نیازی نیست شما به آن‌ها بپردازید آقای جهانبانی شما با آقایان بخشایش، کاظمی و توسل در ارتباط بودید و ضابطه‌مند عمل نکردید. شما افراد، پدر بانک را درآوردید و میلیارد‌ها تومان به بانک ضرر زدید. این متهم پاسخ داد: آقای قاضی این اطلاعات را به اشتباه به شما داده‌اند.

تصاویر برادرتان اشتباه است؟
قاضی گفت: خیر، آیا عکس و تصاویر حضور برادرتان هم اشتباه است؟ لازم نیست شما به ذکر شماره تسهیلات و تاریخ‌های دریافت آن بپردازید بلکه در رابطه با اتهام توضیح دهید.

متهم جهانبانی در ادامه دفاعیات خود افزود: اینجانب در وهله نخست به عنوان یک مشتری خوب و خوش‌حساب هستم و در وهله بعد یک بدهکار بانکی هستم.

این متهم مدعی شد: ارتباط شرکت و بانک در حد متعارف بوده و در هیچ موردی نحوه اعطای تسهیلات غیرعادی نیست و تسویه بدهی‌ها نیز در موعد مقرر انجام شده است و این‌جانب هیچ مورد نامشروع و غیرقانونی نداشته‌ام.

او مدعی شد: در مدت چهار سال و به نام هفت شرکت مبلغ ۷۰۱ میلیارد تومان تسهیلات اخذ شد که مبلغ کالا‌های وارداتی هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و بابت کالا‌های وارداتی هیچ‌گونه ارز دولتی اخذ نشده است.

ملت باید شکرگزار باشند؟
قاضی مسعودی‌مقام ضمن تذکر به متهم جهانبانی به دلیل ارائه دفاعیات تکراری بیان کرد: ۱۰ بار این مطلب تکرار شده است.
رئیس دادگاه در ادامه و با کنایه خطاب به متهم جهانبانی گفت: این‌طور که شما توضیح می‌دهید نه تنها واردات انجام دادید بلکه با قیمت کم نیز فروخته‌اید و ملت ایران نیز شکرگزار هستند.

متهم جهانبانی مدعی شد: بله متأسفانه همین‌طور نیز بوده است و همین کار را کردیم زمانی که مشکلات اقتصادی ایجاد شده بود دو کشتی وارد کردیم که متأسفانه بانک مرکزی اجازه ترخیص به ما نمی‌داد. ما گوشت را زیر قیمت وارد کردیم و ضرر کردیم.

او مدعی شد: کالا‌هایی که وارد کردیم با ارز مبادله‌ای بوده و به هیچ بانکی تعهد ارزی نداریم و تا پایان سال ۹۳ به هیچ بانکی بدهی معوق نداشتیم.

تسویه تسهیلات قبلی با تسهیلات جدید؟
این متهم در بخش دیگری از دفاعیات خود افزود: درباره ایجاد شرکت‌های فرعی که در کیفرخواست تحت عنوان صوری نام برده شده است، از چند سال قبل از اخذ تسهیلات این شرکت‌ها وجود داشته است و از تسهیلات دریافتی ۷۰۱ میلیارد، ۲۲۶ میلیارد در زمان آ‌قای درخشنده بوده است که کل این تسهیلات در زمان او مجددا دریافت و پرداخت شده است.

متهم جهانبانی افزود: آخرین تسهیلات دریافتی در تاریخ ۹/۳/۹۳ و سررسید آن در تاریخ ۱۰/۱۱/۹۴ بوده است.

قاضی مسعودی‌مقام در واکنش به دفاعیات متهم جهانبانی اظهار کرد: سؤال اینجاست که نحوه پرداخت به چه شکل بوده است، چرا‌که شما با تسهیلات جدید تسهیلات قبلی را تسویه می‌کردید.

متهم جهانبانی مدعی شد: نه این‌گونه نبوده و حد اعتباری وجود نداشته این سیستمی است که بانک برای ما تعیین کرده است.

قاضی مسعودی‌مقام اذعان کرد: شما از بانک سرمایه تسهیلات می‌گرفتید و بانک ملت را تسویه می‌کردید از بانک دیگر نیز می‌گرفتید و دیگری را تسویه می‌کردید.

این متهم در واکنش به اظهارات قاضی مسعودی‌مقام بیان کرد: تا سال ۹۴ بدهی معوق نداشتیم و سررسید استمهال در تاریخ ۲۷/۹/۹۵ بوده است که هشت روز بعد از این تاریخ ما را بازداشت کردند. این بدان معناست که از چندماه قبل از ما شکایت کرده بودند.

قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهم جهانبانی گفت: اگر این تسهیلات به ضرر شماست چرا وارد کردید؟

متهم جهانبانی نیز در پاسخ گفت:، چون کمبود کشور بود؛ احساس کردیم که باید این کار را انجام دهیم؛ اما اشتباه کردیم.
قاضی مسعودی‌مقام در واکنش به این جمله متهم جهانبانی بیان کرد: همه متهمان برای کشور احساس تکلیف کردند؛ اما بزرگ‌ترین ضرر را به کشور زدند.

متهم جهانبانی مدعی شد: ما کجا ضرر زدیم، ۳۳ درصد را ۴۰ درصد کردند.

خرید آپارتمان برای فرزند مسئولان
قاضی مسعودی‌مقام گفت: شما که احساس تکلیف می‌کنید، زحمت بکشید و از شیوه قانون ادای تکلیف کنید. افرادی که در شرکت‌های زیرمجموعه شما بودند، بدون پرداخت ریالی سهامدار شدند و برای بچه‌های مسئولان ماشین و آپارتمان خریده بودید، یک نامه درباره خوش‌حسابی‌تان از بانک سرمایه بیاورید، بانک اقتصاد نوین خود مسائلی دارد که بعدا نوبت آن خواهد رسید.

در این بخش از جلسه دادگاه نماینده دادستان برای ارائه توضیحاتی در جایگاه قرار گرفت و خطاب به متهم جهانبانی گفت: کل صحبت‌های شما یک طرف، اما یک سؤال را واضح و صریح توضیح دهید. شما صلاحیت دریافت وام به این مقدار را نداشتید؛ چطور این مقدار تسهیلات دریافت کردید؟

نماینده دادستان با اشاره به گزارش کارشناس اعتباری اذعان کرد: کارشناس اعتباری بررسی کرده که آیا باید تسهیلات به شما اعطا شود یا خیر، کارشناس اعتباری اعلام کرده است که نسبت‌های مربوط به سود و زیان و ترازنامه شرکت در مجموع در شرایط مناسبی قرار ندارد و احتمال ریسک اعتباری بانک را افزایش می‌دهد. این را یک کارشناس بی‌طرف بانک گفته که ریسک اعتباری شما بالا است و ۲۹ میلیارد تومان بیشتر نمی‌توانید دریافت کنید، اما در شرکت شکوه نور احسان ۱۱۸ میلیارد تومان دریافت کردید و باید در این خصوص توضیح دهید. در زمان آقای بخشایش، مدیران بانک در جلسات غیرعلنی اعلام کردند شما همراه برادر خود که از دوستان آقایان بخشایش و کاظمی بود، به بانک رفتید و مذاکره کردید.

نماینده دادستان با بیان اینکه کارشناس اعلام کرده است که صورت‌های مالی شرکت مطابق ضوابط بانک نیست، افزود: در نتیجه گزارش کارشناس آمده است که با درخواست اخیر مشتری پیشنهاد نمی‌شود، اما سؤال اینجاست که شما چگونه این میزان تسهیلات دریافت کردید؛ درحالی‌که کارشناس درباره پرونده شما گفته است بررسی صورت‌های مالی شرکت نشان می‌دهد نسبت‌های مالی شرکت ضعیف است.

از اموال اجدادتان پرداخت می‌کردید نه از کیسه ملت
قهرمانی خطاب به مدیران بانکی اذعان کرد: من اینجا به‌عنوان مدعی‌العموم به مدیران بانکی هشدار می‌دهم، نمی‌توانند بدون رعایت بهداشت اعتباری به افراد فاقد صلاحیت تسهیلات دهند. البته می‌توانند از اموال خود، پدران و اجداد خود پرداخت کنند، اما نمی‌توانند از کیسه ملت ببخشند.

او در ادامه اظهارات خود خطاب به متهم جهانبانی گفت: در شرکت تجارت نصر البرز مبالغی به حساب اشخاص حقیقی رفته است، سؤال اینجاست که اگر برای واردات کالای اساسی بوده، موضوع فولاد چیست؟ در شرکت شکوه نوآوران تسهیلات گرفته شده و با آن بیمه تسهیلات انجام شده است. در شرکت جهان تجارت دیبا نیز بخشی از تسهیلات برای تسویه شرکت دیگر و بخشی به توسعه تجارت آرمان رفته است که این‌ها یک‌به‌یک ردیابی شده است.

او افزود: در شرکت شکوه نور احسان عمدتا تسهیلات به سمت شرکت جهان تجارت دیبا، شرکت زعفران و اشخاص حقیقی رفته است.

نماینده دادستان با بیان اینکه ردیابی‌ها به‌صورت درختی انجام شده است، گفت: کارشناس پرونده گفته است ۳۲ میلیارد تومان از تسهیلات در کالای اساسی رفته، اما سؤال اینجاست که بقیه آ‌ن کجاست. به طور واضح توضیح دهید که چرا وثایق شما ۱۰ درصد ملکی، ۱۰ درصد به گونه‌ای دیگر و مابقی سفته و چک بوده است.

قهرمانی گفت: درخصوص واریز به حساب برادرخانم خود اعلام کردید که بابت خرید برنج بوده اولا موضوع تسهیلات شما واردات کالای اساسی بوده و این کار غیرقانونی است، ثانیا شما قبل از اخذ تسهیلات قرارداد بسته‌اید و تسهیلات برای تسویه قرارداد‌های قبلی گرفته‌اید.

او اذعان کرد: درخصوص دفاتر آلمان و دوبی شما باید با پول شخصی خود دفتر خریداری می‌کردید و نمی‌توانید از محل تسهیلات در امارات دفتر بخرید؛ این غیرقانونی و خیانت در امانت است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار