کد خبر: ۸۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
در گفت و گوی اختصاصی تجارت آنلاین با کارشناسان بررسی شد؛
پزشکان به عنوان پردرآمد ترین بخش جامعه ملزم شده اند مبالغی که از بیماران دریافت می کنند در قالب کارت خوان باشد تا بتوان میزان درآمد آنان را مشخص کرد و بر اساس آن مالیات گرفت. اما متاسفانه پزشکان در این زمینه مقاومت می کنند و همین امر باعث واکنش جامعه به این بخش شده است.

تمکین مالیاتی پزشکان ، مطالبه عمومی

کورش شرفشاهی: از زمانی که تحریم ها جدی شد و در فروش نفت با مشکل رو به رو شدیم، بحث تامین بخش قابل توجهی از هزینه های کشور با مالیات شکل جدی به خود گرفت و نمایندگان درآمدهای صنوف را مورد بررسی قرار دادند تا آنکه پزشکان نیز مورد توجه قرار گرفتند. اینکه فرار مالیاتی در کشور وجود دارد شکی نیست و فرار مالیاتی در بخشها و صنوف گوناگونی شکل می گیرد، اما جالب این جاست که هیچکدام حاضر به پذیرفتن و اعتراف در این زمینه نیستند. اکنون پزشکان به عنوان پردرآمد ترین بخش جامعه ملزم شده اند مبالغی که از بیماران دریافت می کنند در قالب کارت خوان باشد تا بتوان میزان درآمد آنان را مشخص کرد و بر اساس آن مالیات گرفت. اما متاسفانه پزشکان در این زمینه مقاومت می کنند و همین امر باعث واکنش جامعه به این بخش شده است. البته جامعه پزشکی این مساله را انکار می کند و معتقد است در زمینه پرداخت مالیات درست عمل کرده است.

۶۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی

در این رابطه نماینده مردم مشهد در مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ در تذکری گفت: طبق مستندات مرکز پژوهشهای مجلس پزشکان ۶۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. نصرالله پژمانفر گفت: در جلسه گزارشی درباره فرار مالیاتی پزشکان ارائه کردم، در این راستا نمایندگان، مرجعِ فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیارد تومانی پزشکان را جویا شدند و بنده نیز مرکز پژوهشها را به عنوان مرجع معرفی کردم. وی با اعلام اینکه عین گزارش را قرائت میکنم گفت: در صفحه ۳۲ این گزارش آمده است مقدار واقعی مالیات پزشکان حداقل ۶۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده شده است؛ در حال حاضر بسیاری از پزشکان به فرار مالیاتی متهم هستند.وی یادآور شد: به نظر میرسد هیات رئیسه تحت تاثیر برخی فشارها قرار گرفته که با صحبتهای بنده درباره اعداد و ارقام مربوط به مالیات پزشکان اینگونه برخورد کرد.


پزشکان ملزم به اجرای قانون

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ عذری از جامعه پزشکان برای اجرا نکردن نصب کارت خوان را نمی پذیریم گفت: وقتی قانونی را تصویب می کنیم، باید آن قانون به مرحله اجرا گذاشته شود و هر کس در هر مقامی که بخواهد نسبت به آن موضع گیری کند، در برابر قانون موضع گیری کرده است.

یحیی کمالی پور در گفت و گو با خبرنگار روزنامه تجارت با یادآوری اینکه در مورد پزشکان نیز قانون شده که باید دستگاه کارت خوان در مطب پزشکان نصب شود گفت: هدف این بوده که در قالب کارت خوان کلیه پرداخت های بیماران صورت بگیرد و با این ابزار، مسیر پرداخت به موقع مالیات در خصوص درآمد پزشکان مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون استفاده از کارت خوان در مطب پزشکان شروع شده است گفت: دستگاههای متولی که ابتدا وزارت بهداشت و سپس دستگاههای دیگر از جمله سازمان امور مالیاتی هستند، باید با پزشکانی که از اجرای قانون سرباز می زنند، برخورد جدی داشته باشند.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون پیش بینی شده هر جا افرادی که وظیفه خدمات رسانی به جامعه را دارند، هرگاه از اجرای قانون به نوعی سرباز بزنند که نتیجه آن زیان به افراد یا حاکمیت شود، می بایست تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

وی در خصوص نحوه مجازات آنها گفت: دستگاههای متولی می توانند پروانه فعالیت صنوف متخلف را لغو کنند و تخلف اجرای قانون را مانع شوند. به عبارت بهتر هیچ منعی برای اجرای قانون و برخورد با متخلفان وجود ندارد.

کمالی پور در پاسخ به اینکه وقتی پزشکان درآمدهای کلانی دارند، چرا برای پرداخت مالیات بدین اندازه کارشکنی می کنند گفت: شاید مشکل اصلی در ضعف فرهنگ سازی است. باید ببینیم چرا افرادی که سالها از ظرفیت های این نظام مانند درس خواندن در مدارس و دانشگاهها استفاده می کنند تا در مسیر خدمت به مردم قرار بگیرد، وقتی به هدف خود رسیدند و باید در مسیر خدمت قرار بگیرند، به اخلاقیات پشت پا می زنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در حوزه فرهنگی به درستی عمل نکرده ایم که قشر فرهیخته کشور که پزشکان ما هستند و مسوولیت سلامت جان مردم را دارند، هنگام پرداخت مالیات تنشان می لرزد و تن به قانون نمی دهند.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از نظام آموزشی و ضعف فرهنگ سازی انتقاد کرد و افزود: از طرف دیگر نظام آموزشی ما به اندازه کافی موفق نبوده که به این قبیل پزشکان بیاموزد که در کنار علمی که می آموزند و درآمدی که از آن به دست می اورند، باید به اخلاقیات هم پایبند باشند...

وی تاکید کرد: وقتی فردی به مقام پزشکی رسیده و معتقد به اخلاق مالی نیست، چگونه انتظار داریم به اخلاق پزشکی معتقد باشد؟

کمالی پور در پاسخ به اینکه وقتی با زیر میزی به درستی برخورد نشده و پزشکان به سادگی بیماران را به مطب های خود می کشانند و توجهی به ناتوانی مالی آنها نمی کنند، چه انتظاری داریم که مالیات خود را بپردازند گفت: پزشکانی که با بخشهای دولتی همکاری می کنند، در پایان سال گزارشی از درآمدهای آنان به بخشهای مالیاتی کشور داده می شود، اما اشکال زیر میزی و تخلفات پزشکان همواره مطرح بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث زیر میزی نیز باید نظارت را قوی کنیم گفت: رفتار این قبیل پزشکان را باید مدیریت کنیم. اما شرط این است که رو در بایستی را کنار بگذاریم تا نگران برخورد با این قبیل پزشکان متخلف نباشیم.
انتقاد از هجمه به پزشکان

در همین رابطه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از هجمه هایی که نسبت به پزشکان صورت می گیرد گفت: اکنون بدترین اتهامات متوجه جامعه پزشکی است در حالی که جامعه پزشکی منظم ترین بخش کشور در همه زمینه ها از جمله پرداخت مالیات است.

محمد حسین قربانی با اعلام اینکه تاکنون هرگز و به هیچ عنوان نشنیده ام که پزشکی با پرداخت مالیات مخالف باشد گفت: نه به عنوان پزشک بلکه به عنوان نماینده مردم اعلام می کنم که هجمه بدین اندازه نسبت به جامعه پزشکی به دور از انصاف است.

وی بسیاری از اظهارات را مغرضانه توصیف کرد و گفت: به جای آنکه به مباحث حاشیه ای توجه کنیم، بهتر است به آمارهای واقعی توجه داشته باشیم و آمار سازمان امور مالیاتی نشان می دهد که فرار مالیاتی در جامعه پزشکی از همه صنوف و بخشهای دیگر کمتر بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ساز و کار گرفتن مالیات، کارت خوان نیست گفت: بعد از 40 سال باید تاسف بخوریم که سازمان امور مالیاتی هنوز نتوانسته راهکار درستی برای دریافت مالیات نشان دهد و هرچند وقت یک بار ابزاری را به عنوان راهکار مطرح می کند.

وی از نبود تعامل بین سازمان امور مالیاتی و صنوف خبر داد و گفت: سازمان امور مالیاتی باید با صنوف مختلف از جمله جامعه پزشکی جلسات مستمر و جامعی برگزار کند و در قالب این جلسات ساز و کار دریافت مالیات را مشخص کند.

قربانی تاکید کرد: نظام پزشکی آمادگی دارد که با هماهنگی جامعه پزشکی، راهکار عملی ارایه کند تا مالیات از پزشکان گرفته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که استفاده از کارت خوان را مصداق گرفتن مالیات می دانند گفت: کارت خوان هرگز راهکار مالیاتی نیست اما سوال اینجاست که آیا این فضای مسموم استفاده از کارت خوان که برای پزشکان راه انداخته اند، آیا همین کارت خوان را برای همه صنوف و مشاغل ایجاد کرده ایم که هجمه را متوجه جامعه پزشکی کرده ایم؟

وی با پذیرفتن اینکه کارت خوان راهکاری برای تسهیل پرداخت هزینه از سوی بیماران است گفت: استفاده از کارت خوان با هدف حمایت از مردم حرف درستی است و باید این فضا را مهیا کنیم. اکنون فضای اینترنت است و بی شک بسیاری از مردم دیگر پول نقد در جیب شان نمی گذارند. قربانی گفت: اگر بخواهیم کارت خوان را برای تسهیل امور مردم تعریف کنیم، قابل قبول است و می پذیرم. اما اینکه از کارت خوان به عنوان ابزار دریافت مالیات از پزشکان یاد می شود، حرف بسیار زشت، توهین و فرار رو به جلو است و چنین حکمی برای سایر مشاغل نیز صادر نشده است. وی گفت: موضع گیری برخی از پزشکان نسبت به کارت خوان نه تنها درست نبوده، بلکه اشتباه استراتژیک بود. زیرا نتیجه آن شد که باور مردم بدین مسیر رفت که پزشکان درآمدهای کلانی دارند و به دنبال فرار مالیاتی هستند، در حالی که این طور نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا برخی انجمن های پزشکی در خصوص کارت خوان نامه نگاری کردند گفت: این نامه نگاری ها در واکنش به توهین به جامعه پزشکی است و هرگز معنای این نامه نگاری ها را نباید مخالفت با پرداخت مالیات تفسیر کرد که البته تشکل ها باید شفاف در این خصوص اعلام موضع می کردند و اکنون که برداشت بدی شده باید نسبت به آن واکنش نشان دهند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مستمر و فراوان با تشکلهای پزشکی گفت: در این جلسات به شفاف موضوع را مطرح کردیم و نه تنها هیچکدام با پرداخت مالیات مخالف نبودند بلکه پیشتاز پرداخت مالیات هستند.

قربانی هدف چنین افرادی را تخریب جامعه پزشکان کشور توصیف کرد و گفت: اکنون 90 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که بنابر اعلام دستگاههای مربوطه، کمترین آنها در جامعه پزشکی است.

وی در واکنش با اعلام فرار مالیاتی 7 هزار میلیارد تومانی جامعه پزشکی گفت: این آمار درست نیست و یک آدم ناعاقلی چنین آماری را اعلام کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنهایی که این رقم های بالای فرار مالیاتی را اعلام می کنند، بهتر است به صورت شفاف مشخص کنند که این عدد را از کجا آورده اند.وی از همه دستگاهها خواست عدد فرار مالیاتی پزشکان را شفاف اعلام کنند و گفت: آیا سازمان امور مالیاتی، نظام پزشکی یا وزارت بهداشت چنین آمار فرار مالیاتی را اعلام کرده یا بر اساس حدس و گمان بوده است؟ قربانی با تاکید بر اینکه اگر فرار مالیاتی بدین اندازه باشد، حاضر هستیم با متخلفان برخورد کنیم گفت: چه کسانی چنین رقم فرار مالیاتی را گفته و مستندات شان چیست؟ اگر به صراحت و شفاف نام پزشک یا مرکز پزشکی متخلف را اعلام کنند، مجلس نیز با آنان همکاری می کند و برای گرفتن این مالیات اقدام خواهیم کرد. فرار مالیاتی پزشکان را اطلاع دهید اما رئیس امور مالیاتی استان تهران سال گذشته در خصوص میزان مالیات پزشکان در تهران گفت: از میان حدود ۲۰ هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۱۳۹۶ اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. با توجه به رسیدگیهای انجام شده برای عملکرد سال ۱۳۹۵ که تقریبا به همین میزان مالیات ابراز شده بود، بر اساس آمار و اطلاعات سامانههای طرح جامع مالیاتی، این میانگین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان توسط سازمان تعیین و تشخیص داده شده است. محمدرضا نوری با بیان اینکه ۵۰۰ پرونده پزشکان که با درآمد بالا مورد حسابرسی خاص و مبتنی بر اطلاعات سامانههای طرح جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی واقع شدند، افزود: میانگین مالیات اعلام شده توسط پزشکان با درآمد بالا حدود ۱۷ میلیون تومان برای هر نفر بود در حالی که مالیات واقعی آنها بالغ بر ۷۶ میلیون تومان تعیین و تشخیص داده شده است.

نوری در خصوص پزشکانی که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکردهاند، اظهار کرد: اطلاعات این افراد برای رسیدگی به وضعیت پرونده مالیاتی شان از سامانههای طرح جامع مالیاتی اخذ شده و به ادارات خاص رسیدگی پزشکان داده شده است که به طور ویژه و با اولویت مورد حسابرسی قرار گیرند. این افراد همچنین باتوجه به عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، طبق قانون مشمول جریمه میشوند.

وی تصریح کرد: کلیه بیمارستانها مکلفند هر سه ماه یکبار درآمدهای کسبشده پزشکان در بیمارستانها را به روش مکانیزه به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند؛ هر چند بعضی از بیمارستانها به این وظیفه قانونی خود بهدرستی عمل نکردهاند که بر اساس مقررات مربوطه، جرائم مالیاتی برای آنها لحاظ و مورد مطالبه قرار گرفته است.

رئیس امور مالیاتی استان تهران بابیان اینکه در خصوص پزشکان برنامه منسجمی را از سال گذشته در دستور کار قرار دادهایم و نسبت به تشخیص مالیات آنها اقدام خواهیمکرد، گفت: پروندههای پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمیکنند نیز بهصورت ویژه مورد رسیدگی قرار میگیرند و نسبت به پذیرش هزینهها و تعیین درآمد مشمول مالیات آنها سختگیرانه برخورد میشود.

وی ضمن تشکر از مردم که نسبت به معضل فرار مالیاتی بیتفاوت نبودند، از آنها خواست در صورت مشاهده مواردی که مصداق فرار مالیاتی است، آن را از طریق شماره تلفن ۱۵۲۶ و یا سامانه رسیدگی به شکایات به آدرس www.intamedia.ir به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش دهند و اطمینان داشته باشند که این اطلاعات موجب برخورد جدیتر با فراریان مالیاتی و گسترش عدالت مالیاتی است.

اگر به وضعیت زندگی پزشکان توجه کنیم و ماشین، منزل شخصی، ویلای شمال، سفرهای خارج از کشور و دیگر بخشهای زندگی پزشکان را بررسی کنیم، آنگاه متوجه خواهیم شد چه درآمدی دارند و چه بخشی از آن را به مالیات اختصاص داده اند. به واقع کاری به زیرمیزی یا گرفتن هزینه های کلان از بیمارانی که توان مالی ندارند و برای درمان بیمارشان ناچار به فروش لوازم زندگی و حتی اعضای بدنشان می شوند، نداریم. بلکه تنها بحث این است که پزشکان مالیاتشان را به حکومت بدهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار