کد خبر: ۸۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، بازداشت‌های اخیر در این صنعت تاثیری بر بازار خودرو نداشته است اما چنانچه نرخ ارز در ماه‌های آینده نیز ثبات داشته باشد، در یکی دو ماه آینده کاهش بیشتر قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود اما باید گفت که نمی‌توان همه موارد را به نرخ ارز ارتباط داد.

تاثیر بازداشت‌های اخیر بر بازار خودرو چیست؟

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، بازداشت‌های اخیر در این صنعت تاثیری بر بازار خودرو نداشته است.

امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر بنده بازداشت‌های اخیر در ایران‌خودرو و سایپا باعث کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو نشده است؛ چراکه در حقیقت در صنعت خودرو هر اتفاقی که بخواهد بیفتد، زمان‌بر خواهد بود. اینکه قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت، مدتی نیاز داشت تا مجددا به شرایط سابق خود بازگشته و با روند  کاهشی، به قیمت‌های واقعی نزدیک شود.

وی افزود: در دو ماه اخیر قیمت ارز به ثبات رسیده و کاهش نیز داشته، که باعث ثبات بازارهای سرمایه‌ای از جمله بازار خودرو نیز شده و نگرانی‌های سرمایه‌گذاری را پایین آورده است.

کاکایی  یادآور شد: قبلا هم بارها گفتیم که یکی از دلایل اصلی قیمت بالای خودرو در بازار این است که بازار خودرو جزو بازارهای سودآور است؛ بنابراین با توجه به ثباتی که در بازار ایجاد شده، تمایل به این حوزه و در حقیقت تقاضای کاذب را کاهش داده است. از سوی دیگر در همین یک ماه اخیر خودروسازان بیشتر بر تولید تجاری خودرو تمرکز کردند تا تولید را خود را به دست مصرف‌کننده و مشتری واقعی برسانند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: علاوه بر این با توجه به ایام پیش‌رو بازار به سمت رکود کامل پیش خواهد رفت؛ بنابراین سرمایه جدیدی به سمت بازار خودرو سوق پیدا نمی‌کند. اینکه قیمت خودرو مقداری کاهش پیدا کرده است، در خودروهای خارجی که قیمت‌ها حتما باید کاهشی می‌بود؛ چراکه نرخ ارز کاهشی بوده است و در خودروهای داخلی نیز چندان کاهش چشمگیری رخ نداده است و در حقیقت بیشتر جو روانی بوده و ربطی به بازداشت مدیران خودروسازی نداشته است و تغییر مدیران پارامتر تاثیرگذاری بر قیمت‌ها نیست. اینکه فسادی رخ داده یا خیر باعث نخواهد شد که شرایط بازار بهتر شود یا بدتر!

وی پیش‌بینی کرد: چنانچه نرخ ارز در ماه‌های آینده نیز ثبات داشته باشد، در یکی دو ماه آینده کاهش بیشتر قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود اما باید گفت که نمی‌توان همه موارد را به نرخ ارز ارتباط  داد. به طور مثال برای خودرو پراید، قیمت ۵۰ میلیون تومان، بالا و دارای حباب است. باید در نظر گرفت که حاشیه‌های بازار، ناشی از سودجویی‌های سرمایه‌گذاری‌ها است اما از یک حدی هم بیشتر نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش داد.

کاکایی در رابطه با جلوگیری از فروش به صورت انحصاری و عمده‌فروشی پس از اتفاقات اخیر در دو خودروسازی بزرگ، تصریح کرد: در یک مقطعی در سال ۱۳۹۶ که خرید و فروش چندان هم زیاد نبود، کمی از فروش به صورت انحصاری و عمده وجود داشت که در آن زمان تخلف هم نبود اما در سال ۱۳۹۷ ظاهرا تخلفاتی صورت گرفت. در مورد ایران‌خودرو مطمئن هستم که از سال گذشته سیستم‌های فناوری اطلاعات پیشرفته به کار گرفته شده و فروش به صورت بسته و انحصاری، تقریبا غیرممکن بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار