کد خبر: ۸۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷

سیدجواد حسینی کیا

عضو هیات رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت طرح ساماندهی صنعت خودرو فتح باب و آغازی برای رسیدگی به مشکلات صنعت خودروسازی و ساماندهی آن است. افزایش کیفیت خودروهای داخلی یکی از مواردی که در این طرح بر آن تاکید شده از سوی دیگر علیرغم اینکه دولت شورای رقابت را از پروسه قیمتگذاری حذف کرد اما در طرح ساماندهی صنعت خودرو این شورا مجدد به روند تعیین قیمت چهارچرخها وارد شد افزایش کیفیت خودروهای داخلی یکی از مواردی که در این طرح بر آن تاکید شده از سوی دیگر علیرغم اینکه دولت شورای رقابت را از پروسه قیمتگذاری حذف کرد اما در طرح ساماندهی صنعت خودرو این شورا مجدد به روند تعیین قیمت چهارچرخها وارد شد. در طرح ساماندهی صنعت خودرو تلاش شده مشکلات موجود در این صنعت حل شود.اگر ساماندهی این صنعت مدنظر است باید بخشی از منابع بانکی به سمت خودروسازی روانه شود چراکه مادامیکه نقدینگی و سرمایه در گردش خودروسازیها تامین نشود مشکلات این صنعت پایدار است. خودروسازان به قطعهسازان بدهکار هستند. از سوی دیگر باید ۳ سال از خودروسازیها حمایت شود و پس از این مهلت، تعرفه واردات صفر شود تا خودروسازان با همتایان جهانی خود رقابت کنند، با تحقق این برنامه در صورتی که خودروسازان نتوانند با دنیا رقابت کند، تعطیل میشوند. همچنین خودروسازان باید خودروی ارزان قیمت و صادرات محور تولید کند، خودروسازیها با شرایط کنونی به جایی نمیرسد. اگرچه طرح ساماندهی صنعت خودروسازی بسیاری از مشکلات این صنعت را رفع میکند اما در آینده باید اقدامات کارشناسانه بیشتری در این حوزه صورت گیرد. در حالحاضر مشتری مداری در صنعت خودروسازی معنا ندارد، هیئت مدیره خودروسازیها سهامدار هستند و سهامداران هیئت مدیره، در واقع مردم در این زنجیره نقشی ندارد.

منبع: خانه ملت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار