کد خبر: ۸۱۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
در حالی که معاملات مسکن در بازار تهران به حالت قفل شدگی رسیده است بررسی‌ها نشان می دهد مالکان پول لازم که به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن شده اند، تلاش های جدیدی را برای جذب مشتریان در سردترین ماه سال در بازار مسکن آغاز کرده اند.

قیمت مسکن در کدام مناطق تهران بالاست؟

در حالی که معاملات مسکن در بازار تهران به حالت قفل شدگی رسیده است بررسی‌ها نشان می دهد مالکان پول لازم که به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن شده اند، تلاش های جدیدی را برای جذب مشتریان در سردترین ماه سال در بازار مسکن آغاز کرده اند.

معامله گران می گویند در حالی که در دوره رشد قیمت بخش عمده پول در مرحله عقد قرارداد و مبایعه نامه دریافت می شد، این روزها مالکان رضایت می‌دهند حتی تا ۵۰ درصد از قیمت ملک را در محضر و هنگام انتقال سند دریافت نمایند. طبق عرف از زمان تنظیم قرارداد تا زمان انتقال سند، بین ۴۰ تا ۶۰ روز فرصت برای طرفین در نظر گرفته می شود.  ریزش قیمت ها در بازار ارز و البته سکه سبب شده است چشم انداز آتی بازار مسکن نیز برای آنها که قصد ورود به بازار را دارند چندان جذاب نباشد.

در عین حال دریافت اقساطی پول در مدت زمانی طولانی تر نیز از سوی مالکان واحدهای بزرگ و قیمت بالا این روزها در فایل های آگهی‌های مشاوران املاک در شمال شهر و مناطق گران قیمت دیده می‌شود.

 طبق خرین گزارش های اعلامی متوسط قیمت مسکن در تهران از ۱۳ میلیون تومان عبور کرده است اما همین رشد بیش از ۷۰ درصدی قیمت در مرداد ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه سال گذشته حجم معاملات را به اندازه رشد قیمت ها کاهش داده است.

 گزارش های رسیده از فعالان صنفی این حوزه اما نشان می دهد که قیمت ها در مناطق گران قیمت تر در حال ریزش است به طوری که حسام عقبایی نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک می گوید در برخی محلات مناطق یک و دو، قیمت ها حتی تا متری ۵ میلیون تومان نیز کاهش یافته است. این موضوعت نشان می دهد واحدهای مسکونی با قیمت های نجومی این روزها با کاهش قیمت مواجه هستند اما مسکن مصرفی همچنان با چسبندگی بالای قیمت ها روبرو هستند.

 کدام مناطق گران‌تر شدند؟

هرچند متوسط قیمت ها در مناطق یک تا سه، به طور توسط از سوی منابع رسمی، بالاتر از ۲۰ میلیون تومان گزارش شده است اما رکورد بالاترین رشد قیمت در اختیار مناطقی است که ضعیف تلقی می شود و واحهای مسکونی آنها در سال گذشته ارزان قیمت محسوب می شد.

 میزان رشد قیمت در منطقه یک تهران نزدیک به ۷۹ درصد، در منطقه دو نزدیک به ۶۹ درصد و در منطقه ۳نزدیک به ۹۰ درصد برآورد می‌شود این در حالی استکه میزان رشد قیمت در منطقه ۱۲ بیش از ۱۰۱ درصد و در منطقه ۱۶ ۱۰۰ درصد اعلام شده است.

 از سوی دیگر هر چند روند ریزش قیمت ها در بازار مناطق یک و دو و سه یا به عبارت دیگر مناطق گران قیمت آغاز شده است، در مناطق ارزان قیمت، چسبندگی بالای قیمت مانع از تغییرات قیمتی شده است و در نتیجه میزان کاهش قیمت‌ها در این مناطق اندک تلقی می شود.

 بسیاری از کارشناسان عتقدد این وضعیت در طولانی مدت می تواند کیفیت زندگی در مناطق ضعیف تر تهران را کاهش دهد و در نتیجه جمعیت دارای بحران مالی برای خرید مسکن را با دوره انتظار طولانی تری مواجه نماید.

 تسهیلات افزایش می‌یابد؟

 قیاس قیمت ها با حجم تسهیلات اعطایی نشان می دهد وام مسکن در حال حاضر به ابزاری ناکارآمد برای خریداران تبدیل شده است. این در حالی است که از مدتها قبل زمزمه افزایش نرخ تسهیلات به گوش می رسید اما بیم رشد دوباره قیمت ها مانع از اجرایی شدن این طرح شده است.

 برخی پیشنهادات بر رسیدن نرخ تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان دلالت دارد اما هنوز موافقتی در این زمینه حاصل نشده و بررسی ها حکایت از آن دارد که زمان کنونی به دلیل رکود حاکم بر بازار و  فروکش عطش تورم در اقتصاد زمان مناسبت تری نسبت به گذشته تلقی می شود. رکود بازار خرید و فوش اوراق مسکن نیز موید این مدعاست.  

جدول زیر نشان می دهد قیمت مسکن در کدام مناطق تهران به چه میزان رشد کرده است؟ (قیمت بر اساس هزار ریال – منبع بانک مرکزی)

قیمت مسکن در کدام مناطق تهران بالاست؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار