کد خبر: ۸۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
معاون دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت و گو با تجارت آنلاین درباره دریافت دستمزدهای کلان مداحان هشدار داد؛
متاسفانه مداحانی که به سبک پاپ، جاز، رپ و... می خواندند، به دنبال تهی کردن عاشورا از درون هستند و مداحانی که دستمزدهای دهها میلیون تومانی می گیرند، به دنبال مادی کردن عاشورا. عبدالوحید فیاضی معاون دانشگاه مذاهب اسلامی که از شنیدن جاسوسی در لباس مداحان شوکه شده است با ابراز تاسف از این واقعه، از مسوولان می خواهد نظارت بیشتری بر عملکرد مداحان و هیات های عزاداری داشته باشد.

خطر تهی شدن عاشورا از معنویت

کورش شرفشاهی: رئیس سازمان بسیج مداحان کشور گفت:در اسرائیل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت میشوند که عدهای از آنها در کشور دستگیر شده اند. خبر این بود اما تکاندهنده. مدتها بود که از انحراف در مداحی انتقاد می شد. ریتم ها و آهنگهایی که تا دیروز زمینه آواز خواننده های دیگری بود و یک باره زمینه نوحه ها و مداحی های عزاداری های مذهبی شد. مداحانی که برای یک ساعت مداحی دهها میلیون تومان می گرفتند و فیلم هایی که با ادبیات نامناسب در فضای مجازی منتشر می شد. از کنار همه اینها بسادگی گذشتیم برخی باعث خنده می شد و برخی باعث تاسف و تاثر. تا آنکه متوجه شدیم ریشه تمامی این مداحی ها کجاست و بازیگردانش کیست. جاسوسی و ضربه زدن به اسلام و عاشورا. اکنون مسوولان باید پاسخ بدهند که چرا متوجه نشدند مداحانی که به سبک پاپ، جاز، رپ و... می خواندند، به دنبال تهی کردن عاشورا از درون بودند و مداحانی که دستمزدهای دهها میلیون تومانی گرفتند، به دنبال مادی کردن عاشورایی بودند که تنها با معنویت می توان قدم به قدم آن را توصیف کرد.

ضرورت نظارت بیشتر

در این رابطه با عبدالوحید فیاضی معاون دانشگاه مذاهب اسلامی گفت و گو کردیم. وی که از شنیدن جاسوسی در لباس مداحان شوکه شده بود با ابراز تاسف از این واقعه، از مسوولان خواست نظارت بیشتری بر عملکرد مداحان و هیات های عزاداری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) با حرکتی که از مکه آغاز کرد و در کربلا به پایان رساند، تبدیل به یک اسطوره آزادگی، استقامت، ایثار و ایستادگی دربرابر ظلم برای جهان بشریت شد گفت: سالارشهیدان نوری شد که هرگز خاموش نمی شود. روحیه آزادگی امام سوم شیعان به قیمت جان باعث شد تا دراحادیث و روایت تاکید شود که سوگواری بر امام حسین(ع) تا چه اندازه ارج و قرب دارد.

معاون دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: باید بپذیریم یکی از دلایلی که اسلام و قران را نسل به نسل جلو برد، وجود سالار شهیدان، مظلومیت و خون به ناحق ریخته ایشان بود.وی با اعلام اینکه سوگواری سالار شهیدان به اشکال گوناگون توصیه شده است گفت: در ادبیات و روایات ما بر این مهم تاکید شده است.فیاضی با یادآوری اینکه 40 سال از پیروزی انقلاب می گذرد و مردم ما با تکیه بر قیام عاشورا در انقلاب پیروز شدند گفت: سوال اینجاست که با توجه به تحولات و انحرافاتی که در مراسم سوگواری شاهد هستیم، آیا این مراسم مذهبی و حماسی همچنان می تواند مانند گذشته استمرار بخش روحیه آزادگی و تاثیرگذار باشد؟

وی با ابرازتاسف از اینکه تاکنون انحرافات بسیاری در سوگواری سالار شیهدان صورت گرفته است گفت: سوگواری امام حسین(ع) یک حرکت خودجوش مردمی است و به محض انکه به محرم نزدیک می شویم، دلها بدون آنکه بخواهند، افسرده می شوند زیرا امام سوم شیعیان در دلها خانه دارند. اما باید مراقب باشیم که انحرافات و خرافات بر عزاداری های مقدس سالار شهیدان سایه نیندازد. معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه ارادت به عاشورا و سالار شهیدان مختص مسلمانان نیست گفت: ادیان دیگر نیز به امام حسین(ع) ارادت دارند، از ایشان حاجت گرفته و ازاین مراسم درس گرفته اند. اما باید مراقب باشیم که انحرافی در این حرکت مقدس صورت نگیرد.

ریشه انحرافات کجاست؟

وی با تاکید بر اینکه انحراف همواره مخرب بوده است گفت: استاد مطهری نیز نسبت به این انحرافات بارها در کتابهایشان ابراز تاسف کرده و هشدار داده اند. استاد مطهری روند تاریخی انحرافات در عزاداری های امام حسین(ع) را به صورت مشروح بیان کرده اند.

فیاضی با اعلام اینکه وقتی به درستی بررسی می کنیم، می بینیم ریشه این انحرافات به بازی های حساب شده انگلیسی ها باز می گردد گفت: به همین دلیل دشمنان اسلام از جمله صهیونیست ها نیز به این مهم پی بردند که باید در دسته ها، عزاداری ها و مداحی ها نفوذ کند و این سیاست بدانجا رسید که در اقشار پایین دستی نیز نفوذ کردند و برای این سوگواری برنامه ریزی کردند.

وی با یادآوری اینکه تاریخ پر از آخوندهای انگلیسی، مداحان انگلیسی و بازی گردانهای سیاسی در لباس مذهب بوده است گفت: تاریخ نشان می دهد که قمه زنی و رفتارهای نامناسب در عزاداری ها را انگلیسی ها پایه گذاری کردند. حتی روزگاری انگلیسی ها در ایام عاشورا بیش از هزار قمه بین مردم توزیع کردند تا فرهنگ قمه زنی را جا بیندازند و هنگامی که متوجه شدند باز هم نیاز است، بیش از اینها قمه برای ساده لوحان تهیه کردند.

معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه سابقه سیاست بازی ها نشان می دهد که انگلیس هزینه می کند تا عزاداری محرم را به سوی انحراف و خرافات ببرد گفت: در تفکر ناب اسلامی و دینی ما چیزهایی مانند قمه زنی نبوده اما امروزه می بینیم که با وجود مخالفت مراجع و نکوهش آن از سوی بزرگان دین، همچنان عده ای قمه به دست خود را در خون غرق می کنند.

لایه های تخریب

وی ادامه داد: برای آنکه پی به لایه های تخریب عزاداری عاشورا ببریم، باید در چند بخش بحث کنیم؛ بخش اول اشعاری است که در عزاداری ها بکار برده می شود. اگر به گذشته مراجعه کنیم، می بینیم اشعاری فاخر و تاثیر گذار از سوی شعرای عاشق امام حسین(ع) سروده می شد که بیانگر عمق فاجعه عاشورا و البته تاثیرگذار بوده است. اما امروزه اشعار مبتذلی در برخی مداحی ها سروده می شود که عزاداری ها را به حاشیه می برد و بهانه به دست دشمنان می دهد. بنابراین دروهله اول شاعران عاشورایی و مداحان باید حواس خودشان را جمع کنندو

فیاضی با اشاره به اینکه در گذشته شاعران، مداح و ذاکر هم بودند گفت: متاسفانه به مرور زمان بین شاعران و مداحان فاصله افتاد. یعنی یک نفر شعر سرود و دیگری مداحی کرد و همین جدایی باعث شد اشکالاتی در عزاداری ها پدید آید به نوعی که اشعار در راستای واقعه تاریخی سالار شهیدان نبود.

وی گفت: وقتی در کتب معتبر به حماسه کربلا و رجز خوانی های 72 شهید به ویژه بزرگان دین نگاه می کنیم، ردپایی از وادادگی، تسلیم، ضعف و عجز وجود ندارد و هرچه گفته شده، بیانگر قدرت، عظمت و ایستادگی آنان در برابر ظلم و رفتن به راه رسول الله بوده است، اما اکنون در برخی موارد چنان مداحی هایی می شود که گویا شهدای کربلا التماس هم کرده و از سر عجز و ناامیدی نالیده اند تا دل دشمنان را به رحم بیاورند که هرگز چنین چیزی نبوده است.معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز تاسف از اینکه نظارت مناسبی بر هیات ها، تکیه ها و حسینه ها صورت نمی گیرد گفت: هر کس به محض آنکه اراده می کند، تکیه و حسینه راه می اندازد و نتیجه افرادی که بدون داشتن سوال مذهبی و مطالعه، هیات های مذهبی را مدیریت می کنند، انحراف و خرافات است.

وی با اشاره به اینکه علامه میرزا حسین نوری کتاب خوبی در زمینه واقعه کربلا نوشته و محققان بسیاری را سراغ داریم که واقعه کربلا را بدرستی توضیح داده و کتابهای خوبی در این زمینه منتشر کرده اند گفت: متاسفانه افراد کم سوادی که حال مطالعه هم نداشتند، خاطره گویی کردند و واقعه کربلا را به انحراف کشیدند.

مساجد محور باشد

فیاضی به جوانان، هیات ها، مداحان و مدیران تکیه ها توصیه کرد که محور عزاداری و سوگواری سالار شهیدان را مساجد قرار بدهند و گفت: مساجد پایگاه مذهبی و مرکز هدایت است. مسجد فقط محل فاتحه خوانی نیست بلکه مسجد از زمان تاسیس با دستان رسول الله(ص) همواره مرکز اسلام و مسلمان بوده است.

وی با تاکید براینکه حسینه ها، تکیه ها و مراکز عزاداری می تواند فعال باشند به شرط آنکه مرکز را مساجد قرار بدهیم گفت: هدف از تمرکز مسجد، از حیث مالی و مدیریتی نیست بلکه مسجد باید از حیث محتوایی و معنایی محور قرار بگیرد.

معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز تاسف از اینکه امروزه مداحی به اندازه ای همه گیر شده که ردپایی از روحانیت در عزاداری ها دیده نمی شود یا کم رنگ شده است گفت: باید محور مدیریت عزاداری ها روحانیت باشد. منبرعلما و روحانیون ما بسیار قوی است.امروزه روحانیان دانشمندی داریم که اهل مطالعه هستند و اطلاعات دقیقی از واقعه عاشورا دارند،زیرا در این زمینه مطالعه کرده اند و می توانند به درستی اطلاع رسانی کنند.

وی خواستار استفاده از روحانیت آگاه در مساجد، حسینه ها و تکایا شد و گفت« متاسفانه درداخل جریان روحانیت نیز افرادی هستند که از روشهای عوامانه و خرافه پرستانه در منبرهایشان استفاده می کنند که در برخی موارد باعث می شوند، عزاداری ها به حاشیه برود.

فیاضی نقش طلاب جوان را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: طلاب جوان باید اهل مطالعه باشند و بدون سند سخن نگویند. طلاب جوان باید مساجد را محور قرار بدهند تا هیات ها ، حسینه ها و تکیه ها حول محور مسجدی حرکت کنند که روحانیون دانشمند و اهل فضلیت آن را اداره می کنند.

وی از جوانان به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: شور جوانان را در مراسم سوگواری ستایش می کنیم که با تمام وجود عزاداری می کنند، اما باید مراقب باشند که اسیر خرافات و حاشیه ها نشوند و نسبت به هر آنچه می شنوند، تحقیق کنند.

جاسوس در لباس مداح

معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز تاسف از خبری که رییس بسیج مداحان مبنی بر جاسوسان تربیت شده اسراییلی در لباس مداحی داده بود گفت: متاسفانه امروزه می بینیم که مداحان امام حسین(ع) جاسوس اسراییلی از آب درآمده اند. کجای تاریخ اسلام سراغ داریم که مداح امام حسین(ع) جاسوس باشد؟

وی افزود: امروزه وقتی دشمن می بیند در این مملکت حسینی عاجز است و زورش به نظام اسلامی نمی رسد، دلیل شکست خودش را بررسی می کند و می بیند عشق مردم به امام حسین(ع) دلیل ناکامی است. بنابر این مدتها برنامه ریزی و هزینه می کنند تا در همین دو ماهه محرم و صفر القائات خودشان را روانه بازار عزاداری ها کنند و البته درست هم شناسایی کرده اند.

فیاضی با ابراز تاسف از دستمزدهای کلانی که مداحان می گیرند گفت: مداحی که برای یک شب نوحه خوانی و آن هم به مدت دو ساعت 10 تا 20 میلیون تومان می گیرد، با این عدد ثابت می کند که برای پول می خواند و عشقی به امام حسین ندارد. هیاتی هم که این عدد را به مداح می پردازد، به نوعی بازیچه سیاستی قرار گرفته که نتیجه آن مداح جاسوس است.

وی با تاکید براینکه دهندگان و گیرندگان این مبالغ بابت مداحی ، دست کمی از گیرندگان و دهندگان حقوق های نجومی ندارند گفت: اگر این مداحان به واقع عاشق امام حسین(ع) باشند باید اعلام کنند یک دم برای امام حسین(ع) خواندن با هیچ عددی قابل مقایسه نیست البته به شرط انکه با خلوص باشد.

معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید براینکه هر کس که برای نوحه خوانی مبلغ تعیین می کند و جایی می رود که پول بیشتری بگیرد، یعنی به عزاداری امام حسین مانند دکان دو نبش نگاه می کند گفت: چرا مداحان ما نرخ دارند و هر کس که بهتر می خواند به جای آنکه بگوییم خلوص بیشتری دارد، می گوییم پول بیشتری می گیرد! این اعداد وارقام نشان می دهد که در بین مداحان ما نیز انحراف و فساد وارد شده و خودمان خبر نداریم.

وی گفت: هرگاه که از مداحی تعریف کردیم و ظاهر را دیده ایم اما باطن مداح را فراموش کردیم، نتیجه آن شد که جاسوس اسراییلی با عنوان مداح ایرانی در کشورمان رونمایی شد.

فیاضی با تاکید بر اینکه ما نیت خوان نیستیم اما می توانیم رفتار مداحان را با نیت شان مقایسه کنیم گفت: مداح، ذاکر و عالمی که خلوص داشته باشد، کلامش در مردم اثرگذارتر است. شاید یک لحظه از مداحی فردی که کلام خوبی دارد اما به دنبال کاسبی است، به وجد بیاییم و اشکی بریزیم، اما دل ما را نمی لرزاند.

گریه آوردن به چه قیمتی؟

وی با تاکید بر اینکه گریه برای امام حسین(ع) اصل است و اگر کسی برای امام حسین گریه نکند باید برای خودش شک کند گفت: گریه آوردن به چه قیمتی است. شهید مطهری در کتابش آورده که در گذشته چراغ ها را خاموش می کردند و به مردم سنگ می زدند تا از سر درد اشک بریزند و این هم یک نوع گریه کردن است. معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با اعلام اینکه درمحرم باید بین جوانان و هیات ها اتحاد به وجود بیاوریم تا از آن جوانان آن هیات دینداری بیرون بیاید گفت: قرار نیست ظواهر را برجسته کنیم و باطن نادیده گرفته شود. در محرم باید به مردم بگوییم که هدف امام حسین نماز بود و یادآور شویم که ایشان در روز عاشورا بین تیرهایی که از آسمان فرود می آمد، نماز اول وقتشان را خواندند. اما آیا این درست است که در ایام محرم تنها از جنگ و شمشیر سخن بگوییم وهدف اصلی امام حسین که همانا اسلام و مسلمانی بوده، نادیده گرفته شود. وی با طرح این پرسش که چرا به عزاداران حسینی ازجوانمردی امام نمی گوییم گفت: چرا نمی گوییم که ایشان اختیار ماندن و رفتن را بر کوفیان گذاشت؟ چرا از جوانمردی امام حسین(ع) نمی گوییم تا مانع این همه تخلف و ناجوانمردی شویم؟ فیاضی با تاکید بر اینکه سوگواری سالار شهیدان فقط سیاه پوشیدن و برسر زدن نیست گفت: البته این ها ظواهر است و اشکالی هم به آن وارد نیست، به شرط آنکه محورنباشد و از اصل دور نشویم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار