کد خبر: ۸۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
ادامه ثبات در بازار ارز
گروه اقتصاد کلان: به نظر می رسد تمهیدات و ساز و کاری که تیم اقتصادی دولت به کار بست توانسته است بازار ارز را که برای یک دوره چندماهه دستخوش تلاطم و التهاب شده بود به ثبات برساند. از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی می کنند که این ثبات ادامه دار خواهد بود.

پیش بینی کارشناسان از قیمت دلار در نیمه دوم سال

گروه اقتصاد کلان: به نظر می رسد تمهیدات و ساز و کاری که تیم اقتصادی دولت به کار بست توانسته است بازار ارز را که برای یک دوره چندماهه دستخوش تلاطم و التهاب شده بود به ثبات برساند. از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی می کنند که این ثبات ادامه دار خواهد بود.

مدیریت عرضه و تقاضا

در همین ارتباط روز گذشته وزیر اقتصاد و داراریی گفت: با کنترل عرضه و تقاضا بازار ارز مدیریت شد و این روند ادامهدار است.

به گزارش تجارت، فرهاد دژپسند در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت،درباره شرایط بازار ارز، گفت: مدت زیادی است در تلاش هستیم، از طریق سیاستگذاری برای عرضه و تقاضا و عوامل محیطی عوامل مخل ثبات بازار ارز مدیریت شود، این امر در قالب سازوکارها و روشهای اقتصادی صورت میگیرد.

وی افزود: با اعمال روشهایی عرضه ارز تقویت و افزایش پیدا کرد به طور مثال صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را بیشتر به چرخه تولید کشور بازگردانند از سوی دیگر عواملی که موجب تحریک غیرمنطقی و غیراقتصادی تقاضای ارز میشد، مدیریت شد.

وزیر اقتصاد و داراریی اظهار کرد: با اعمال روشهای مذکور و برقراری سیاست محیطی، بازار ارز مدتی است که در ثبات به سر میبرد، به نظر ما این روند ماندگار بوده و ادامه دارد.

تنظیم برنامه تامین ارز، بدون درنظرگرفتن پیشنهادات اروپا

در خبری دیگر رئیسکل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی برنامه تأمین ارز خود را بدون در نظر گرفتن پیشنهادات اروپا تنظیم کرده است. به گزارش تجارت به نقل از بانک مرکزی، «عبدالناصر همتی» درباره خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری، افزود: پرداخت ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری در ازای خرید یا وثیقه نفت، بخشی از تلاش اروپا برای نشاندادن تعهد آن کشورها برای حفظ برجام و اقدام آنها برای توقف کاهش تعهدات برجامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: با تمهیدات انجام گرفته، روند تخصیص و تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و سایر نیازهای ضروری کشور و نیز مدیریت بازار ارز را طبق برنامه، پیش میبرد.

پیشبینی یک اقتصاددان از وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال

از سوی دیگر یک اقتصاددان می گوید: «انتظار میرود که در ۶ماه دوم سالجاری اقتصاد ایران دچار التهاب نشود و نوسانات قابل توجهی در متغیرهای اقتصادی نداشته باشیم. » به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی ایمانیراد در تازهترین یادداشت خود در اینستاگرام نوشت: «در گفتوگوهای قبلی همیشه تاکید داشتم که در مقاطع خاصی در اقتصاد ایران ارز کنترل اقتصاد را در دست میگیرد. سالهای ۹۱ و ۹۷ وضع ما این چنین بود. » وی افزود: «در سال بعد، در هر دو مقطع با آرامشدن بازار ارز، سایر متغیرها نیز آرام شدند. در سال ۹۷ ارز هدایت متغیرهای اقتصادی را داشت و در ۶ماهه اول سال ۹۸ با آرام شدن بازار ارز سایر متغیرها نیز آرام شدند. » این اقتصاددان تصریح کرد: «انتظار میرود که در ۶ماه دوم سالجاری اقتصاد ایران دچار التهاب نشود و نوسانات قابل توجهی در متغیرهای اقتصادی نداشته باشیم. »

ایمانیراد متذکر شد: «طبیعی است که این شرایط تا زمانی که ارز آراماست، آرام خواهد بود. اگر این شرایط آرام بماند، سرمایهگذاریها از حوزههای تحریکپذیر (همانند طلا و دلار) به حوزههای با ثبات (همانند بازار بورس، سپردهگذاری در بانکها، سپردهگذاری در صندوقها) تغییر جهت میدهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار