کد خبر: ۸۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
مدیر حقوقی و امور قراردادها بیمه کوثر خبر داد: همکاران مدیریت حقوقی و امور قراردادهای شرکت بیمه کوثر با بهره‌مندی از وکلای دادگستری، مصوبه «عوارض صدور قراردادهای بیمه‌ای» شورای شهر شیراز در هیات عمومی دیوان عدالت اداری را ابطال کردند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی و اعلام مدیرحقوقی و امور قراردادها بیمه کوثر، در چند سال اخیر همه شرکت‌های بیمه با مطالبه غیرقانونی عوارض در برخی شهرداری‌ها از جمله شهرداری‌های قزوین، شیراز و مشهد مواجه شده‌اند. سعداله فغان‌نژاد با بیان اینکه شهرداری‌های یادشده، مطالبه عوارض صدور قراردادهای بیمه‌ای را به مصوبه‌های قدیمی شورای شهر مستند می‌کنند، افزود: شهرداری‌ها با این ادعا که سازمان آتش‌نشانی هر شهر در کاهش خسارت حوادث آتش‌سوزی تاثیر دارد و فعالیت این سازمان موجب می‌شود تا شرکت‌های بیمه خسارت کمتری بپردازند و به‌طور غیرمستقیم منتفع شوند، بنابراین شرکت‌های بیمه نیز باید در قبال صدور هر قرارداد بیمه‌ای به شهرداری عوارض بپردازند.
سعداله فغان‌نژاد تاکید کرد: مصوبه‌هایی از این قبیل در شورای‌های اسلامی هر شهر مربوط به «قانون تجمیع عوارض» مصوب 1381 است که برای هر یک از رشته‌های بیمه‌ای، عوارض صدور بیمه‌نامه تعیین کرده در حالی‌که این قانون تا زمان تصویب «قانون مالیات بر ارزش افزوده» مصوب 1387 معتبر بوده است.
وی گفت: در ماده «38» قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض سه درصدی برای فروش خدمات حق‌بیمه به‌نفع شهرداری‌ها وضع شده است و این عوارض، نسبت به حق‌بیمه بیمه‌نامه‌های صادره در صنعت بیمه محاسبه و از بیمه‌گران وصول می‌شود.
مدیر حقوقی و امور قراردادهای بیمه کوثر تاکید کرد: یک‌سوم این عوارض که در حال حاضر به 9درصد افزایش یافته، متعلق به شهرداری‌ها است.
وی در ادامه با بیان اینکه در فروش هر کالا و خدماتی، فقط یک‌بار دریافت عوارض مجاز است، افزود: از آنجایی که در قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به خدمات بیمه‌ای عوارض کلی و سراسری به‌نفع شهرداری‌ها وضع شده است، شوراهای شهر نمی‌توانند در زمینه حق‌بیمه عوارض دیگری وضع کنند.
فغان‌نژاد تاکید کرد: متاسفانه با توجه به باطل شدن قانون تجمیع عوارض طبق ماده«52» قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری‌ها به استناد مصوبه شورای شهر و براساس آن قانون منسوخ، اقدام به محاسبه و دریافت عوارض از صدور بیمه‌نامه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز به استناد مصوبه 24394-1385/11/14 اقدام به تعیین عوارضی معادل سه‌درصد کل حق‌بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی کرده بود، افزود: شورای شهر مشهد نیز طبق مصوبه سال 84 این شورا، چنین عوارضی را محاسبه و دریافت کرده است.
مدیر حقوقی و امور قراردادها بیمه کوثر در ادامه اظهار کرد: با توجه به هزینه میلیاردی این مصوبه برای شرکت‌های بیمه‌ای، این مدیریت با بهره‌مندی از وکلای دادگستری، مصوبه یادشده را در هیات عمومی دیوان عدالت اداری باطل کرد و این هزینه چند میلیاردی را از دوش صنعت بیمه کشور برداشت.
وی تاکید کرد: شهرداری مشهد تاکنون عوارض هنگفتی را از شرکت‌های بیمه مطالبه و دریافت کرده است. بر اساس این ، مدیریت حقوقی بیمه کوثر در نیمه اول سال 98 مبلغ 25میلیارد تومان از مطالبه شهرداری مشهد بابت عوارض قرارداد مالی سال‌های 93 تا 97 شرکت بیمه کوثر را کسر کرده است.
فغان‌نژاد اظهار امیدواری کرد که شهرداری‌ها با اطلاع و تمکین از قانون مالیات بر ارزش افزوده، از مطالبه عوارض غیر قانونی از شرکت‌های بیمه خودداری کنند، چرا که این عوارض گزاف، فعالیت اقتصادی شرکت‌های بیمه را در استان‌های مختلف با مشکل روبه‌رو می‌کند و همچنین با همکاری مدیران حقوقی صنعت بیمه کشور مصوبه شورای شهر مشهد نیز ابطال شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: