کد خبر: ۸۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳

نرگس رجایی

سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان پسماند

سياست هاي مديريت شهري مبني بر بهبود وضعيت مديريت پسماند در شهر تهران، از رويكردي جديد همراه با تدوين استراتژي هاي نو در موضوعات فرهنگي و آموزشي مديريت پسماند همراه خواهد بود. با دستور مدیرعامل محترم سازمان مدیریت پسماند جناب آقای دکتر علیپور ؛ ضمن اعتبار سنجي و آسیب شناسی فعاليت هاي آموزشي، كمپين آموزش و اطلاع رسانی مدیریت پسماند با اولویت موضوع کاهش تولید در شهر تهران برگزار می شود. هدف اصلی از اطلاع رسانی در این حوزه برقراری ارتباط دوسویه با شهروندان و مشارکت حداکثری ایشان در فرآیند مدیریت پسماند است. فعاليت هاي تبليغي- تبييني و آموزشی در قالب این كمپين تجمیع و به منظور ايجاد تغييرات رفتاري محسوس در ميان شهروندان، با حجم و دامنه گسترده در فضای مجازی و سطح شهر جريان يافته است.

کاربرد فضای مجازی در تهیه ، تولید و عرضه محتوای آموزشی و اطلاع رسانی پسماند را باید فرصتی مغتنم جهت فرهنگسازی مدیریت بهینه پسماند بین شهروندان دانست. در عصر حاضر تبلیغات به واسطه ی گسترش وسایل ارتباط جمعی جای خود را در خصوصی ترین لحظات زندگی انسان باز کرده و چتر تبلیغات آنقدر گسترده شده که مردمان دورافتاده ترین مناطق کره زمین را نیز زیر سایه ی خود قرار داده است در نتیجه برای فرهنگسازی ناگزیر به استفاده از ابزار تبلیغاتی نوین هستیم که یکی از روش های آن نشان دادن مزایای وضعیت ایده آل و مقایسه آن با معایب شیوه فعلی است.

در این روش، به مخاطبان نشان داده میشود که رفتار کنونی چه سختیهایی را برای دیگران ایجاد میکند و در نقطه مقابل نشان داده میشود که تغییر رفتار فعلی به رفتار مطلوب چه منافعی برای خود فرد و دیگران میتواند فراهم آورد. در این شیوه تلاش میشود با مقایسه شرایط فعلی با شرایط مطلوب، حس نیاز را تحریک کرد و تمایل به تغییر رفتار را افزایش داد. تلاش می کنیم با استفاده از روشهای خلاقانه ، بدیع و شکستن ساختارهای گذشته موجبات کاهش فاصله مدیریت شهری و شهروندان و افزایش اطلاعات آنها در زمینه مدیریت پسماند فراهم شود.

با عنايت به فرارسيدن ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان فاز نخست این کمپین با محوریت ماه محرم و فرهنگسازي در جهت جلوگيري از دورريز مواد غذايي، كاهش استفاده از ظروف يكبار مصرف وعدم رهاسازي پسماند در معابر به ويژه در اطراف موكب ها، هيات ها و تكيه هاي عزاداري اجرا می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار