کد خبر: ۸۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی اختصاصی نوشته است که سازمان سیا از بیم آنکه ترامپ ناخواسته اطلاعات یک نفوذی این کشور در روسیه را لو دهد، این جاسوس را از روسیه فراری داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه «سی‌ان‌ان» روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) یکی از عوامل خود را که ادعا شده تا رده‌های بالای حکومت روسیه نفوذ کرده بوده، از بیم لو رفتن، از روسیه خارج کرده است.

سی‌ان‌ان این فرد را «یکی از بلندپایه‌ترین منابع مخفی داخل دولت روسیه» توصیف کرده و نوشته است که سازمان سیا در سال ۲۰۱۷ در عملیاتی سری این فرد را از روسیه خارج کرده است.

بنا بر این گزارش، سیا پس از آن تصمیم به خروج این فرد گرفته که دریافته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با وزیر خارجه و سفیر روسیه، اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده در مورد سوریه را افشا کرده است. همین مسئله این آژانس اطلاعاتی آمریکا را نگران کرده که مبادا ترامپ ناخواسته اطلاعات نفوذی آمریکا را لو داده و جان او را به خطر بیاندازد.

علاوه بر این، «مایک پامپئو» که در آن زمان ریاست سیا را بر عهده داشت، عنوان کرده است که اطلاعات زیادی در مورد این فرد در حال انتشار است و امکان لو رفتن وی وجود دارد. یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته است که در آن دوره برخی از رسانه‌ها در گزارش‌های خود در مورد وجود یک نفوذی بلندپایه در دولت روسیه گمانه‌زنی می‌کرده‌اند و همین گزارش‌ها یکی از دلایل نگرانی در مورد امنیت این فرد بوده است.

سخنگوی سازمان سیا و مایک پامپئو صحت گزارش سی‌ان‌ان را دستکم از این منظر که اقدامات ترامپ موجب شده تا این فرد از روسیه خارج شود، رد کرده‌اند.

با این حال، سی‌ان‌ان به نقل از پنج مقام دولتی و اطلاعاتی نوشته است که در جامعه اطلاعاتی آمریکا این نگرانی وجود دارد که ترامپ اطلاعات طبقه‌بندی شده را افشا کند.

بنا بر این گزارش، در داخل دولت آمریکا افراد اندکی از وجود این نفوذی در دولت روسیه اطلاع داشته‌اند. یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته است که آمریکا دیگر کسی را «نظیر» این فرد در دولت روسیه ندارد که بتواند مانند او در مورد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اطلاعات و تحلیل ارائه کند.

سی‌ان‌ان نوشته است که در مورد این نفوذی اطلاعات بیشتری دارد، اما از آنجا که ممکن است این اطلاعات به لو رفتن هویت او منجر شود، آن‌ها را منتشر نمی‌کند.

به گزارش این شبکه، خروج این فرد از روسیه، آمریکا را از یکی از «منابع کلیدی» دریافت اطلاعات در مورد برنامه‌ها و دیدگاه‌های مسکو محروم کرده است.

یک مقام سابق اطلاعاتی در این مورد به سی‌ان‌ان گفته است: «اثر [این رخداد] می‌تواند عظیم باشد، چراکه ایجاد منبعی شبیه به این در محدوده‌ای چنین حفاظت‌شده به خصوص در روسیه، بسیار دشوار است، چراکه نظارت و امنیت در این کشور بسیار قدرتمند است. نمی‌توانید یک شبه بار دیگر این توانمندی را از نو بسازید.»

هرچند سی‌ان‌ان دلیل خروج این فرد از روسیه را نگرانی از رفتارهای ترامپ عنوان کرده، اما همین شبکه گزارش داده است که تصمیم نهایی برای خارج کردن این نفوذی، حاصل ماه‌ها نگرانی و هراس از لو رفتن او بوده است. 

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا گفته است که در اواخر دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هم این نگرانی وجود داشته است که این نفوذی و دیگر عوامل آمریکا در روسیه لو بروند، چراکه این افراد مدت‌های طولانی بوده که با واشنگتن همکاری داشته‌اند.

این نگرانی‌ها بعد از انتشار گزارش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، بیش از پیش تشدید شده است، چراکه در نسخه‌ای از این گزارش که در اختیار دولت ترامپ قرار گرفته، جزئیاتی در مورد عامل اطلاعاتی که این داده‌ها را به آمریکا منتقل کرده، عنوان شده است.

نهایتا تصمیم به خروج این فرد از روسیه گرفته شده و با اطلاع ترامپ و گروه کوچکی در دولت آمریکا، وی از روسیه فراری داده شده است. سی‌ان‌ان در پایان نوشته که جزئیات عملیات خروج او سری است و محل اقامت کنونی این فرد نیز برای سی‌ان‌ان مشخص نیست.

انتهای پیام/ق

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار