کد خبر: ۸۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های ریه گفت: اواسط شهریور تا اواسط آبان ماه زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا است.

به گزارش سلامت نیوز، مسعود میرافشاری در گفتگو با آنا، گفت: سالانه بیش از ۵ میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا از بین می‌روند که بیشتر آنها را کودکان و سالمندان تشکیل می‌دهند. به همین دلیل هر ساله در شروع فصل پاییز به افرادی که ریسک بالایی برای ابتلا به این بیماری دارند توصیه می‌شود واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، ادامه داد: آنفلوآنزا یک بیماری مسری است، به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری نقش مؤثری داشته باشد.

این متخصص بیماری‌های ریه خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا با سرماخوردگی فرق دارد و از سرماخوردگی شدیدتر است. تب و درد عضلانی و خستگی مفرط از نشانه‌های آنفلوآنزا به حساب می‌آید. در کنار آن گرفتگی و آبریزش بینی را نیز به همراه دارد. آنفلوآنزا می‌تواند بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه را نیز با خود به همراه داشته باشد.

میرافشاری با تأکید به اینکه واکسن آنفلوآنزا می‌تواند از بروز چند نمونه از این بیماری جلوگیری کند، تصریح کرد: آنفلوآنزا به سه دسته A، B و C تقسیم می‌شود و واکسن آنفلوآنزا می‌تواند از بروز دسته A و یک نمونه از دسته B جلوگیری کند و در سایر انواع آنفلوآنزا تأثیر خاصی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه اواخر شهریور تا اوایل آبان مناسب‌ترین زمان برای تزریق این واکسن است، اضافه کرد: برخی از افراد تا اواسط آذر نیز این واکسن را تزریق می‌کنند اما تزریق و زمان واکسینه شدن بر علیه آنفلوآنزا باید تحت نظر پزشک باشد.

این متخصص بیماری‌های ریه با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا برای افرادی توصیه می‌شود که ریسک بالایی برای ابتلا به آنفلوآنزا دارند، تأکید کرد: بیماران قلبی و دیابتی‌ها نیز از جمله افرادی هستند که زدن واکسن آنفلوآنزا می‌تواند در کاهش ابتلا آنها به این بیماری مؤثر باشد.

میرافشاری خاطرنشان کرد: اما کسانی که به پروتئین سفیده تخم مرغ حساسیت دارند و یا بیماری‌های تب‌دار دارند باید از زدن این واکسن خودداری کنند.

وی اضافه کرد: سه هفته زمان می‌برد تا واکسن تأثیر خود را بگذارد و بدن فرد نسبت به این بیماری مقاوم می‌شود.

این متخصص بیماری‌های ریه تأکید کرد: رعایت نکات بهداشتی، مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی است. شستن مداوم دست‌ها و استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران مانند لیوان و احتراز از تماس با فرد بیمار (حتی دست دادن) می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری مفید واقع شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار