کد خبر: ۸۲۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
انواع و اقسام کلاهبرداری‌هایی که فکر کنید در خرید و فروش خودرو پیش می‌آید. به‌جرات می‌توان اظهار داشت که اگر کلاه خود را محکم نگه ندارید، از روی سرتان طوری برمی‌دارند که حتی فکرش را هم نمی‌کردید.

۳ روش ساده برای مقابله با کلاهبرداران خودرو

معاملات خودرو را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین معاملات در ایران دانست.

انواع و اقسام کلاهبرداری‌هایی که فکر کنید در خرید و فروش خودرو پیش می‌آید. به‌جرات می‌توان اظهار داشت که اگر کلاه خود را محکم نگه ندارید، از روی سرتان طوری برمی‌دارند که حتی فکرش را هم نمی‌کردید. در ادامه با ما همراه باشید تا با شرح چند راهکار ساده بتوانیم به یک راه مناسب برای مبارزه با کلاهبرداران خودرو برسیم.

تا جای ممکن از خرید و فروش وکالتی پرهیز کنید

در برخی موارد کلاهبرداران خودرو از موضوع وکالت سوءاستفاده می‌کنند. این روش کلاهبرداری یکی از معدود روش‌هایی است که هم در خرید و هم در فروش خودرو می‌تواند گریبان شما را بگیرد.

دادن وکالت در فروش خودرو اگرچه کمتر اتفاق می‌افتد اما چالش‌های خاص خود را دارد. اگر خودروی خود را وکالتی فروختید به دنیال این باشید که خریدار هرچه زودتر تعویض پلاک را انجام دهد زیرا تا زمانی که تعویض پلاک صورت نگرفته صاحب خودرو شما هستید و هر تخلفی با خودرو اتفاق بیفتد پلیس و مراجع قضایی شما را مقصر می‌دانند.

در امر خرید وکالتی هم مواردی مثل ممنوع المعامله بودن فروشنده و یا تناقض در شماره شاسی و موتور خودرو با موارد قید شده در قولنامه ممکن است پیش بیاید که در هر دو حالت خریدار را به دردسر می‌اندازد.

بدون کارشناسی دقیق، خودرو نخرید

متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۶۵ درصد خودروهای دست دوم موجود در بازار ایراد فنی و یا بدنه دارند؛ و بدتر اینکه بیش از ۸۰ درصد فروشندگان ایرادات خودروی خود را پنهان می‌کنند. ایراداتی که در خودروهای لوکس می‌تواند ضررهای چند ده میلیونی را متوجه خریدار نمایند.

به عنوان مثال تنها یک در تعویض شده در تندر ۹۰ به مقدار ۴ میلیون تومان و در سانتافه حدودا ۲۵ میلیون تومان از قیمت خودرو کم می‌کند و این برای تنها یک مورد تعویض شدگی است. در مواردی که ضربه جدی به ستون و شاسی خودرو وارد شده باشد غیر از مسئله افت قیمت، کاهش ایمنی خودرو هم به یک مسئله جدی تبدیل می‌شود.

متاسفانه یکی دیگر از موارد کلاهبرداری که در خودروهای سانتافه، توسان و اسپورتیج زیاد روی می‌دهد فروش خودروی لوآپشن به جای فول آپشن است. کلاهبرداران خودروهای لوآپشن را خریداری می‌کنند و با اضافه کردن آپشن‌های تقبلی آنها را به عنوان خودروی فول می‌فروشند. تنها راه تشخیص همه این موارد استفاده از کارشناسی دقیق خودرو است.

نوشتن قول‌نامه را جدی بگیرید

در خیلی از موارد کلاهبرداران خودرو از نداشتن علم کافی شما برای عقد قرارداد قول‌نامه سوءاستفاده می‌کنند. شدیدا توصیه می‌شود که قول‌نامه را در دفاتر مجاز رسمی تنظیم کنید. اما بازهم باید نگران باشید زیرا اگر علم‌اش را نداشته باشید، باز به‌راحتی سرتان کلاه می‌رود و دست‌تان هم به هیچ جایی وصل نیست زیرا خودتان زیر قرارداد را امضا کرده‌اید. فراموش نکنید که تمامی جزئیات و توافقات با طرف دیگر معامله را در قولنامه وارد کنید.

در معاملات خودرو، کمال‌گرا باشید

مطابق آنچه که گفته شد اگر به صورت وکالتی خودرو بخرید یا بفروشید و یا خودروی کارشناسی نشده بخرید، ممکن است سرتان کلاه برود. عقد قولنامه هم که علم مخصوص خود را می‌خواهد که هرکسی بلد نیست و باید مواظب باشید سرتان کلاه نرود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار