کد خبر: ۸۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳

محمد شکرچی زاده

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

هر 10 سال یک بار در کشورمان شاهد وقوع زلزله با بزرگای بیش از 7 ریشتر هستیم. خوشبختانه تمام زلزلههای بزرگ در ایران در شهرهای کمتر از صد هزار نفر رخ داده است. اگر زلزله آبان ماه 96 به جای سرپل ذهاب در کرمانشاه رخ میداد به طور قطع شاهد خسارات جانی و ......مالی بیشتری میبودیم و باید موضوع تابآوری در کشور را مورد توجه قرار دهیم چرا که جان میلیونها نفر را تهدید میکند. متاسفانه شاهد آن بودیم بیمارستانهای قدیمی و جدید کرمانشاه در وقوع بحران زلزله به خوبی عمل نکردند و به همین دلیل میزان خسارتها افزایش یافت از این رو باید مقاومسازی مراکز حیاتی از جمله بیمارستانها را در اولویت قرار دهیم. اگر بیمارستانهای کرمانشاه علمکرد به موقعی داشتند تعداد کشتهها کمتر میشد. در سال 2019، 95 درصد بیمارستانهای ژاپن برای شتاب مبنای شهرهای زلزله خیز این کشور مقاوم هستند و در ایران هم بیمارستانها همه باید حداقل AO را داشته باشند تا در مواقع زلزله بتواند علاوه بر حفظ جان بیماران به مجروحان هم خدمات بدهند. ما توانستیم در دوره برجام 500 دستگاه شتابنگار خریداری کنیم . در حال حاضر 100 دستگاه از این شتابنگارها نصب شده است و طبق قانون برنامه ششم باید هزار دستگاه دیگر خریداری شود. کشور ژاپن با مساحت کمتر از ایران 10 برابر کشورمان شتاب نگار دارد و ایران هم با توجه به شرایطی که دارد باید نسبت به افزایش شتابنگارها اقدام کند تا بتوانیم وضعیت لحظهای را رصد کنیم. با اشاره به پیوست 6 استاندارد 2800 باید گفت در حال حاضر هر چند 80 درصد این قانون رعایت میشود اما باید به صورت جدیتر در کل کشور به اجرا برسد و قطعا اجرای این قوانین هزینه ساخت و ساز را افزایش نمیدهد بلکه باعث افزیش مقاومت دیوارها در برابر زلزله میشود. در زلزله بم 30 هزار نفر کشته شدند اما در زلزله کرمانشاه شاهد کاهش تعداد کشتهها بودیم چرا که در این مدت مقررات ساخت و ساز جدیتر به اجرا رسیدند البته نکته مهم در زلزله کرمانشاه افزایش تعداد بیخانمانها بود چرا که شاهد تخریب دیوارها در ساختمانها بودیم که یکی از دلایل عدم اجرای پیوست 6 استاندارد 2800 بوده است. خردادماه امسال شاهد وقوع زلزله با بزرگای هفت ریشتر در کالیفرنیا بودیم اما تنها یک نفر در این زلزله کشته شد ایران هم در ساخت و سازها باید به همین سمت حرکت کند. درباره لایحه جدید مدیریت بحران نیز باید گفت این لایحه در سال 86 تصویب شد که در زمان خود توانست باعث بهبود وضعیت ساخت و ساز شود و در حال حاضر رویکرد آن کاهش خطرپذیری و افزایش تابآوری است که این واژهها برای اولین بار در قانون میآید. در سه سال گذشته شاهد سه بحران بسیار جدی بودیم . آتش سوزی ساختمان پلاسکو زلزله کرمانشاه و سیل اخیر از مهمترین وقایع بحرانی کشور بودند و این نشان میدهد که کشورمان تابآوری ندارد. برای حفظ مال و جان شهروندانمان باید تلاش جدی برای ارتقای استانداردها جهت افزایش تابآوری داشته باشیم تا در این رویدادها شاهد کمترین تلفات و خسارات باشیم.

منبع: ایلنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار