کد خبر: ۸۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگر برای داشتن زندگی سالم و سرحال، به تغذیه و جذب عناصر غذایی نیاز دارند. آبیاری منظم به تنهایی نمی‌تواند مواد مورد نیاز آنها را تأمین کند و به همین دلیل باید کود و مواد تغذیه کننده را برای این موجودات سبز به کار برد. تهیه کود خانگی برای تغذیه گیاهان یکی از بهترین راهکارهایی است که سلامت گیاهان را تضمین می‌کند. خصوصا اگر باغچه کوچکی دارید که سبزی یا گیاهان خوراکی دیگری در آن کشت می‌دهید، کودهای خانگی انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند، زیرا دیگر مجبور نیستید با به کار بردن کودهای شیمیایی مواد مضر را وارد خاک کنید.

تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی

برای آنکه بتوانید مواد طبیعی را به درستی به عنوان کود گیاهی استفاده کنید، لازم است چند نکته ساده و البته طرز تهیه کود خانگی را بیاموزید. بعد از به کار بردن این ترکیبات سالم خیالتان راحت است که در معرض مواد شیمیایی سمی قرار نمی‌گیرید و البته نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای خرید کود هم ندارید.

بیشتر بخوانید: ۴ فایده مهم نگهداری از گیاهان در منزل

تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی

استفاده از مواد سمی مانند کودهای شیمیایی به محیط زیست آسیب می‌زند. پس اگر به زمین و محیط زیست اهمیت می‌دهید، هر چه سریع‌تر به سراغ کودهای طبیعی و خانگی بروید. شما به سادگی می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی که همین حالا هم در خانه‌تان پیدا می‌شود، کود خانگی تهیه کنید. بعد از کاربرد این کودهای طبیعی به زودی متوجه می‌شوید که محصولات و گیاهان زندگی سالم‌تر و قوی‌تری دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوازم باغبانی (برای آن‌هایی که محیط زیست را دوست دارند)

کود خانگی با موز

طرز تهیه کود با موز

موز یکی از میوه‌های مقوی و غنی از پتاسیم به شمار می‌رود و مقدار زیادی از ماده مغذی آن در پوستش وجود دارد. پتاسیم، ماده معدنی برای افزایش گلدهی گیاهان مناسب است و می‌تواند بخشی از مواد مورد نیاز گیاهی را تأمین کند. گیاه، پتاسیمی که به خاک اضافه می‌شود را به راحتی جذب می‌کند و مورد استفاده قرار می‌دهد. علاوه بر آن موز مقدار زیادی فسفر هم دارد. پس پوست موز گیاهان را تقویت می‌کند و فرآیند فتوسنتز را بهبود می‌بخشد. این کود خانگی کاملا دوستدار طبیعت است.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد هفته؛ ۷ گیاه‌ آپارتمانی زیبا که به مراقبت کمی احتیاج دارند

روش تهیه کود خانگی

کود گیاهی

  • ابتدا پوست موز را به صورت نگینی خرد کنید و درون یک قابلمه بریزد.
  • مقداری آب به قابلمه اضافه کنید تا حدی که پوست موز را کاملا بپوشاند.
  • قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و صبر کنید تا مواد برای مدت ۱۵ دقیقه بجوشد.
  • اجازه دهید قابلمه سرد شود و سپس مواد را از صافی رد کنید.
  • دو برابر حجم محلول آماده شده، آب اضافه کنید تا کود مایع رقیق شود.
  • حالا می‌توانید این کود خانگی را روی سطح خاک گلدان‌ها بریزید.

در روش دیگر می‌توانید پوست موز را خشک کنید، آن را بکوبید تا خرد شود و سپس پودر را به عنوان کود گیاهی به گلدان اضافه کنید.

تهیه کود مایع خانگی با گزنه

کود گیاهی چیست

برای استفاده از این کود خانگی، باید با گیاه گزنه دوغاب تهیه کنید. دوغاب در حقیقت یک عصاره محرک زیستی و تخمیر شده است که باعث رشد و تقویت گیاه می‌شود و مقاومت طبیعی آن را افزایش می‌دهد. دوغاب گیاه گزنه به طور ویژه مواد غذایی بسیاری را به گیاه می‌رساند. این محلول تمام نیتروژن مورد نیاز گیاه برای رشد کافی را در اختیارش قرار می‌دهد و به علاوه به عنوان آفت‌کش و قارچ‌کش نیز عمل می‌کند.

روش تهیه کود خانگی مایع

ساخت کود مایع خانگی

  • ابتدا حدود نیم کیلوگرم گیاه گزنه تهیه کنید. به یاد داشته باشید که ریشه‌های گزنه جدا شده باشند.
  • گیاه را خرد کنید و برای چند ساعت درون ۵ لیتر آب بدون کلر، بخوابانید.
  • در نهایت محلول را از صافی رد کنید و به گیاه بدهید.

تهیه کود خانگی با قهوه

تهیه کود از تفاله چای

اگر از افرادی هستید که هر روز قهوه می‌نوشید، برایتان خبر خوبی داریم. زمانی که برای خودتان قهوه دم کرده‌اید، تفاله آن را دور نریزید. آنها را درون یک ظرف جمع کنید تا بتوانید استفاده دیگری داشته باشید. این قهوه مصرف شده به عنوان کود عمل می‌کند و برای گیاهانی که به خاک اسیدی نیاز دارند، مناسب است.

بیشتر بخوانید: آسان‌ترین و سریع‌ترین روش برای تهیه قهوه دمی

روش تهیه کود خانگی

قهوه برای کود گیاهی

  • یک پیمانه تفاله قهوه را به همراه سه لیتر آب درون یک سطل یا طرف بریزید.
  • دو تا سه روز صبر کنید.
  • حالا می‌توانید این ترکیب را اطراف ریشه گیاه و درون خاک گلدان به کار ببرید.

البته می‌توانید به طور مستقیم هم کمی از تفاله قهوه را به گلدان اضافه کنید. ولی باید دقت داشته باشید که حجم آن زیاد نباشد و در استفاده آن زیاده‌روی نکنید، چرا که در این صورت خاک بیش از حد اسیدی می‌شود و ممکن است برای گیاه مضر باشد. برای آنکه خیالتان از بابت اسیدی شدن خاک راحت شود، تفاله قهوه را با مقداری تفاله چای مخلوط کنید.

کود خانگی با پوسته تخم مرغ

تهیه کود خانگی با پوسته تخم مرغ

پوسته تخم مرغ یکی از مواد طبیعی عالی و غنی از مواد معدنی به شمار می‌رود که می‌تواند به عنوان کود خانگی هم مورد استفاده قرار گیرد. این ماده از پوسیده شدن گیاه نیز جلوگیری می‌کند. مقدار زیاد کلسیم موجود در پوسته تخم مرغ، برای هر گیاهی مناسب است.

بیشتر بخوانید: دیگر پوست تخم‌مرغ‌ها را دور نریزید،آن‌ها را بخورید!

طرز تهیه کود خانگی

پوسته تخم مرغ برای گیاهان خانگی

  • پوسته تخم مرغ را در مکانی قرار دهید تا کاملا خشک شود.
  • آنها را خرد و پودر کنید.
  • حال می‌توانید این پودر را روی سطح خاک گلدان بریزید تا مواد مورد نیاز گیاه را تأمین کند.

کود خانگی با خاکستر چوب

خاکستر چوب

استفاده از خاکستر چوب به عنوان کود خانگی، بلوغ گیاهان را خصوصا در درختان میوه تسریع می‌بخشد. این ماده یک آفت‌کش فوق‌العاده است، ولی استفاده از آن برای افزایش pH خاک توصیه نمی‌شود. به یاد داشته باشید که خاکستر چوب را باید از چوب‌هایی انتخاب کنید که محافظت نشده هستند.

طرز تهیه کود گیاهی

تهیه کود گیاهی با خاکستر چوب

  • برای تهیه این کود خانگی باید به سادگی خاکستر چوب را با آب رقیق و به خاک اضافه کنید.
  • علاوه بر آن می‌توانید یک ساقه یا شاخه جدا شده را به لایه نازکی از خاکستر چوب آغشته و سپس درون خاک باغچه دفن کنید.

گیاهان خانگی

با تغذیه گیاهان توسط این کودهای طبیعی، از استفاده محصولات شیمیایی که گاهی بسیار سمی و خطرناک هستند، جلوگیری می‌شود. کودهای شیمیایی به محصولات خوراکی گیاهی نیز نفوذ می‌کنند و با مصرف انسان، وارد بدن می‌شوند. بیایید برای داشتن محیط زیست پایدار، از روش‌های کم‌خطر استفاده کنیم.

منبع: Step To Health

برچسب ها: گیاهان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار