کد خبر: ۸۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

ولی الله نانواکناری

عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس

ایران جزء 10 کشور اول دنیا به لحاظ برخورداری از جاذبه های گردشگری است. آثار باستانی، آثار تاریخی، مردم شناسی، تمدن و موقعیت جغرافیایی ایران جاذبه های گردشگری بوده و دارای تمام فصول است به طوریکه در یک زمان در خوزستان گرمای تابستان احساس میشود و همان زمان در اردبیل سرمای زمستان وجود دارد، در مازندران بهار و در استان مرکزی پاییز است و این جاذبه بسیار زیبا است. فراوانی سنتها در مناطق مختلف باعث جاذبههای گردشگری است همچنین در رشتههای ورزشی، تنوع رشتههای ورزشی بومی وجود دارد که از طریق آن میتوان در جاذبه گردشگری موفقتر بود. علت اینکه نتوانستیم با تمام امکانات و پتانسیلهای موجود در جذب گردشگر موفق باشیم، این است که از لحاظ بافت فرهنگی حاکم بر جامعه و با نگاههای مختلفی که وجود دارد نتوانستیم جذب گردشگر داشته باشیم. زیرساختهای جذب گردشگر در داخل کشور فراهم نیست. در حال حاضر با دغدغههایی که میتواند قطب گردشگری باشد، هتلهای 5 ستاره در کشور به تعداد انگشتان دست نمیرسد بنابراین زیرساختها باید فراهم شود. همچنین استانهایی وجود دارد که قابلیت جذب گردشگر را دارد اما فرودگاه مناسبی ندارد تا گردشگران خارجی بتوانند به راحتی عبور و مرور کنند بنابراین بیفایده است.

از سوی دیگر، تسهیل در ورود و خروج گردشگران با مشکل مواجه است، تمام این موارد دست به دست هم داده تا نتوان از تمام ظرفیتها و پتانسیلها استفاده کرد و از صنعت تولید بهرهبرداری کرد. چنانچه بتوان از لحاظ زیرساختها این امکانات را فراهم کرد، یقینا ایران جزء کشورهایی خواهد بود که از طریق درآمد حاصل از صنعت توریست، درآمد کشور را از صنعت نفت معاف خواهد کرد و دیگر از طریق تولید نفت کشور اداره نخواهد شد.

بسیاری از کشورها از طریق صنعت توریست کشور را اداره میکنند اما در ایران از طریق پتانسیلهایی که دارد، میتوان این امکان را فراهم کرد تا رونق اقتصادی ایجاد شود؛ زیرساختها این امکان را برای گردشگران فراهم نکرده و این معضل برای گردشگران ایجاد شده و چنانچه این مشکل یک یا دو بار ایجاد شود، اعتماد گردشگران کاهش خواهد یافت و بیاعتمادی برای گردشگران ایجاد میشود.

لازم است راههای مناسب، تسهیل در موارد قانونی، تسهیل در امکاناتی که باید در اختیار گردشگران قرار گیرد و برخی از خدمات رایگان مثل نگرفتن ویزا، پاسپورت و تسهیل در دادن ویزا میتواند در رونق گردشگری در کشور موثر باشد.

منبع: خانه ملت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار