کد خبر: ۸۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

حسین خدنگ

روزنامه نگار

تنها چند روز دیگر به انتهای شهریور و پایان مهلت دستگاه های اجرایی و ارگان های دولتی برای انتشار فیش های حقوقی مدیران و مسئولان دولت باقی مانده است تا بعد از زخمی که به واسطه انتشار فیش های نجومی به اعتماد عمومی جامعه زده شد حالا این اقدام مرهمی بر آن زخم ناسور باشد.

ثبت و انتشار فیش های حقوقی و میزان دریافتی مدیران و مسئولان اتفاقی است که می تواند یکبار برای همیشه معضل ویژه خواری و دریافتهای های غیرقانونی و فیشهای نجومی را از بین ببرد و گامی مهم در تبیین و اجرای کامل پروسه سلامت اداری باشد.

هر چند در این میان متاسفانه از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر تعلل برخی از شرکت ها و نهادهای دولتی برای پیوستن به این سامانه شنیده می شود که نگرانی هایی در زمینه وجود عزمی برای مقابله با این شفاف سازی را به ذهن متبادر می کند.

این تعلل و خودداری از انتشار فیش ها به هر بهانه نشان می دهد ممکن است برخی از ویژه خواران از شفاف سازی میزان دریافتی های خود از بیت المال وحشت داشته و در صدد باشند به هر صورت که شده از زیر بار این اقدام شانه خالی کنند.

متاسفانه ماجرای افشای فیش های نجومی نشان داد در سالهای گذشته با وجود تاکیدهای مکرر مسئولان بر پاکدستی و نظارت های دستگاه های خاص اما معدودی از مدیران موفق شده بودند به هر شیوه که شده با ورود انواع و اقسام بندها به فیش های حقوقی خود از پست و مقام برای پر کردن جیبشان استفاده کنند و در شرایطی که حقوق کارمندان از 500 هزار تومان فراتر نمی رفت آنان مدام بر صفرهای حقوق خود بیفزایند و 200 برابر کارمندان دریافتی داشته باشند.

هر چند هنوز برای اظهار نظر و قضاوت در خصوص موفقیت و یا عدم موفقیت انتشار سامانه شفاف سازی فیش های حقوقی زود است اما به نظر می رسد مقاومت سازمان امور اداری و استخدامی در اجرای کامل این سامانه و خودداری از ایجاد حاشیه امن برای برخی از نهادها یا مدیران خاص به ویژه در حوزه خصولتی ها و شرکت های نیمه دولتی می تواند امیدوار کننده باشد و همه استفاده کنندگان از بیت المال را به شفاف کردن دریافتی های خود در راستای صیانت از حق مردم ملزم کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار