کد خبر: ۸۳۱۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

اوایل پاییز با بوی مهر درس و مدرسه یادآور خاطرات تلخ و شیرین نخستین روزهای مدرسه رفتن برای هریک از ماست که با شروع آن سبک جدیدی از زندگی و تجربیات تازه ای از رفتارهای خوب و نادرست را تجربه کرده ایم .اولیای مدرسه با برنامه ریزی ما را در پرورش و یادگیری مهارت ها و...دانش ها و ارزش های مطلوب و پسندیده یاری نمودند اما آگاهیم که رشد علمی اجتماعی ، ذهنی ،روانی خارج از دیوارهای مدرسه و کلاس درس خصوصا در جمع خانواده نیز صورت می گیرد. بنابراین برخی از حرف ها و شیوه هایی که بارها بارها تکرار شده را یاد اوری می کنیم باشد نیازهای فرزندانمان را فراموش ننماییم و یاریگر آنان در میسر زندگی و پیشرفت تحصیلی باشیم. این چند توصیه می تواند ماه مهر امسال را برای ما و دانش اموزانمان بهتر و پربارتر کند.

پدر و مادر عزیز ؛

*ارتباط سالم و سازنده بر پایه احترام و صمیمیت و دوستی را با فرزند برقرار کنیم و از شیوه ها و راهکارههای مناسب در برقراری ارتباط استفاده نموده و با علاقه به صحبت های او گوش دهیم و نیز به علایق و توانایی هایش توجه کنیم .

*از ویژگی ها و خصوصیات سنی او در ابعاد مختلف (جسمانی ،اجتماعی ،شناختی ،هیجانی ،اخلاقی )اگاهی کامل داشته باشیم .

*خودمان مشتاق یادگیری مطالب جدید باشیم و این شور و اشتیاق را به فرزند انتقال داده و هر روز را روز یادگیری و دانستن بدانیم و زمانی را برای این کار اختصاص دهیم .

*خارج از توانش از او توقع نداشته باشیم و او را با دیگران خصوصا دختران را با پسران مقایسه نکنید بلکه با توانایی و استعدادهای خودش مقایسه کنید.

*اورادر یادگیری مهارت های زندگی و برقراری ارتباط اجتماعی نظیر همدلی کردن ،مهر و دوستی ،اخلاق نوع دوستانه ،عذر خواهی کردن ، همکاری و مشورت با دیگران و ....که منجر به ارتباط مثبت و سالم با اعضای جامعه خواهد شد کمک کنیم و در صورت لزوم مواردی را گوشزد نماییم .

*از شیوه های متفاوت جهت تشویق (زبانی ،دادن مسئولیت ،هدیه دادن و..)بر اساس تلاش و کوشش او غافل نباشیم تا در آینده با انگیزه ی بیشتر بهتریاد بگیرد .

*به جای توجه بیش از اندازه به نمرات و یا یاداوری ضعف ها و شکست های قبلی از توانایی ها و پیشرفت های کنونی اوتعریف و تمجید کنیم و زمینه ی رشد مهارت هاو استعدادهای گوناگون را برایش فراهم سازیم.

*همکاری با اولیا ء مدرسه از اهمیت ویژه ای برخورداراست بنابراین به صورت مرتب با مدرسه در تعامل و برقراری ارتباط باشیم و از وضعیت درسی و اخلاقی فرزند خود اطلاع کافی پیدا کنیم تا در صورت لزوم با همکاری مربیان تصمیمات معقول و درستی برای بهبود کیفیت اموزشی و پرورشی بگیریم .

* با توجه به اینکه مطالعه کلید موفقیت در یادگیری و زندگی است بنابراین فرزندمان را با دنیای کتاب آشنا و علاقمند کرده و بدین منظور محتوا و مطالب خواندنی نظیر کتاب ، مجله ، روزنامه و...را در دسترس او قرار داده و خودمان نیز کتاب بخوانیم.

*با رفتارهای درست به انان یاد بدهیم که از کارهای غیر اخلاقی بپرهیزند و رفتارهای زشت دیگران را بهانه و دلیلی برای رفتارهای نادرست خود قرار ندهند

*درعصر حاضرباسرعت انتقال و انفجار اطلاعات از طریق اینترنت و فضاهای مجازی مواجه ایم پس ضروریست اگاهی خود را ازاینترنت و دانش های امروزی افزایش دهیم تا از فرزندان خود عقب نمانیم . به امید اینکه با داشتن رابطه ای فعال و پویا هر روز فرزندمان با دیروزش متفاوت شود و آینده ای درخشان، موفق و پر امید را برایش رقم بزنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار