کد خبر: ۸۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به موفقیت محققان بخش مهندسی ژنتیک پژوهشگاه در دستیابی به بیش از ۱۴۷ رخداد تراریخته در ارقام مختلف گیاهی اعلام کرد که سیب زمینی تراریخته اوایل سال آینده آماده اخذ مجوز است.

ایرنا: دکتر نیراعظم خوش خلق‌سیما در جمع محققان بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تقدیر از تلاش‌ها و دستاوردهای این بخش بر ضرورت تسریع در روند پژوهش های در حال انجام به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر کشاورزان از نتایج این تحقیقات و تولید ارقام تراریخته پس از اخذ مجوزهای لازم تاکید کرد.

سیب زمینی تراریخته اوایل سال آینده مجوز می‌گیرد

وی در ادامه با بیان این که تحریم‌های شدید اعمال‌شده علیه ایران بیش از هر چیز معیشت و سفره مردم را نشانه رفته‌اند، افزود: همدلی و همفکری محققان به منظور صرفه جویی حداکثری و بهره‌برداری بهینه از منابع موجود و تلاش برای جلب مشارکت و جذب منابع مالی از متقاضیان فناوری‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگاه ضروری است.

در این نشست، دکتر بهزاد قره‌یاضی، رییس بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز گفت: در حال حاضر ۲۶ طرح و پروژه تحقیقاتی در این بخش در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: در این بخش تلاش داریم از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز از جمله کریسپر برای ایجاد ارقام مختلف محصولات کشاورزی با صفات برتر استفاده کنیم.
قره‌یاضی با اشاره به دستیابی محققان بخش به ارقام متنوع گیاهی حاصل از حدود ۱۴۷ رخداد تراریخته، اظهار داشت: بیشترین این رخدادها مربوط به برنج و سیب زمینی و کلزا است.

وی گفت: علاوه بر آن هفت رخداد مختلف گلرنگ تراریخته را در مرحله تحقیقات گلخانه ای و چهار رقم دیگر را در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی داریم و همچنین بر روی سایر ارقام مثل گیاهان زینتی، ذرت و ... هم کار می کنیم.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از سال ۱۳۷۹ با هدف توسعه و استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی به منظور حل مشکلات بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور، ارتقای سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی در راستای توسعه پایدار، تولید علم و ثروت و کمک به ایجاد اشتغال مولد و خوداتکایی در محصولات کشاورزی در کرج تاسیس شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار