کد خبر: ۸۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
تجارت با بررسی نظر کارشناسان تبیین کرد؛
گروه اقتصاد کلان: سخنگوی ستاد اجرای هدفمندی یارانهها گفت: تا پایان روز یکشنبه «پیامک قطع یارانه» با سرشماره «یارانه» به ۲۰۰ هزار خانوادهای که براساس بررسیها جزو سه دهک بالای درآمدی بودند ارسال شد.

قطع یارانه ها همچنان حاشیه ساز

گروه اقتصاد کلان: سخنگوی ستاد اجرای هدفمندی یارانه ها گفت: تا پایان روز یکشنبه «پیامک قطع یارانه» با سرشماره «یارانه» به ۲۰۰ هزار خانوادهای که براساس بررسیها جزو سه دهک بالای درآمدی بودند ارسال شد.

به گزارش تجارت، «حسین میرزایی» در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: براساس این تکلیف باید سه دهک بالایی درآمد را شناسایی و سپس اطلاعرسانی میکردیم که مشمول تخصیص دریافت یارانه هستند یا نه؟ برای این منظور از دستگاههای مختلف اطلاعات مرتبط با کدملی افراد را احصاء کردیم.

وی بیان کرد: شاخصهای ما برای شناسایی دهکهای بالای درآمدی تعداد ارزش خودروی خانوار، ارزش تعداد املاک سرپرست و اعضای خانوار، مشاغل مهم همچون پزشکان، وکلا، اعضای هیات علمی، شرکتهای خصوصی، تجار، صرافیها و اصنافی که درآمد بالایی دارند، مجموع حقوق و دستمزد اعضای خانوار و برخی شاخصهای جمعیتی همچون تعداد اعضای خانوار، جنسیت، محل زندگی و مالکیت و اجارهنشینی را مبنا قرار دادیم و افراد را براساس فرمولی که داشتیم رتبه بندی کردیم.

سخنگوی ستاد اجرای هدفمندی یارانهها گفت: چنانچه براساس اطلاعات متوسط هزینهکرد خانوار در چهار ماه ابتدای سال ۹۸ کمتر از میزان تعیین شده باشد یارانه برقرار میشود و چنانچه بیشتر باشد فرد جزو سه دهک بالای درآمدی محسوب میشود و یارانه آنها حذف میشود.

سخنگوی ستاد اجرایی هدفمندی یارانهها تاکید کرد: اگر باز هم افراد اعتراض کنند، ثبت اعتراض را در سامانه انجام میدهند و حداکثر ظرف دو ماه نتیجه اطلاعرسانی میشود. میرازیی تصریح کرد: روند کار مشخص است و جای نگرانی برای خانوادهها نیست و یارانه این خانوادهها به صورت معلق نگهداشته شده است و اگر پس از بررسی مدارک متوجه شویم که جزو دهکهای بالای درآمدی نیستند یارانه نقدی به صورت یکجا به حساب آنها پرداخت میشود.

دولت حذف یارانهها را با خطای کم اجرایی کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید راهکارهای اجرایی حذف یارانه ثروتمندان را درست تبیین و تدوین کند تا حق کسی تضییع نشود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 98 کل کشور مجلس این مجوز را به دولت داده بود که یارانه دهکهای با درآمد بالا را حذف کند، گفت: اخیراً نیز اعلام شد که از اوایل مهرماه قرار است دولت این اقدام را انجام دهد که باید منتظر ماند و دید که چه سازوکاری برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

علیاکبر کریمی با بیان اینکه حذف سه دهک بالایی یارانه بگیر نیاز به قانون جدیدی ندارد، افزود:دولت باید راهکارهای اجرایی حذف یارانه ثروتمندان را درست تبیین و تدوین کند و به تبع دولت اگر برای اجرای این تکلیف قانونی یک خلاء قانونی داشته باشد و یا نیازمند قوانین باشد میتواند این موضوع را به مجلس انعکاس دهد.کریمی با تاکید براینکه دولت باید این تکلیف قانونی خود را با درصد خطای کم عملیاتی کند، ادامه داد: دولت پیرو اختیارات خود میتواند به راحتی این تکلیف عقب افتاده قانونی را عملیاتی کند البته باید یک واحد سازمانی مشخصی جهت اعتراضات مبنی بر حذف یارانهبگیران شکل گیرد تا مراجعات مردم به نتیجه برسد.

مخالفت با حذف فلهای یارانه بگیران

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی مصاحبهای در ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ با اشاره به تصمیم جدید دولت مبنی بر حذف چند دهک از یارانهبگیران گفت: مطالعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حذف یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از دریافت یارانه بسیار ضعیف است، چون در پی این تصمیم ۵۰ هزار از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) حذف خواهند شد. به گزارش تابناک قوامی با تأکید بر اینکه مطالعه وزارت کار در این رابطه باید اصلاح شود، چون چالشهایی را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: بر مبنای شیوه مطالعاتی وزارت کار در هر استان چندین هزار نفر از دریافت یارانه حذف میشوند، اما این شیوه نمیتواند به نتیجه درستی برسد و رافع مشکل نخواهد بود. وی با بیان اینکه دولت باید ثروت افراد را از میزان درآمدشان مجزا کرده و با راستیآزمایی اقدام به قطع یارانهها کند، افزود: به عنوان مثال گاهی فردی حقوق پایین، اما املاک متعددی دارد و در مقابل ممکن است فردی دیگر با حقوقی نسبتا بالا حتی صاحب یک آپارتمان کوچک نیز نباشد. به گفته قوامی مجلس با حذف فلهای یارانه یارانهبگیران مخالف است و طبق قانون باید یارانه دهکهای بالای جامعه با شرایط اقتصادی مساعد، حذف شود. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس نیز طی مصاحبهای در سی ام شهریور ۱۳۹۸ با انتقاد از حذف یارانه قشر ضعیف و متوسط جامعه، ادامه داد: دولت مکانیزم و بانک اطلاعاتی ضعیفی برای حذف یارانه دهکهای پردرآمد جامعه داشته و به جای این دهکها در روزهای اخیر، یارانه قشرهای ضعیف را که حتی باید یارانه آنها اضافه شود، قطع کرده است.

نبود بانک اطلاعاتی مناسب

همان گونه که این دو نماینده مجلس پیش بینی کرده بودند، به علت نبود بانک اطلاعاتی مناسب و کار مطالعاتی ضعیف برای حذف یارانه بگیران، یارانه برخی افراد حاضر در دهکهای پایین جامعه حذف و همین موضوع عاملی برای اعتراضات بوده است. به عنوان نمونه در روز گذشته مورخه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ حذف شدگان یارانه نقدی در مقابل فرمانداری بجنورد تجمع کردند. تعداد این افراد که ۱۵ تا ۲۰ نفر گزارش شده بود. همچنین در روز پنجشنبه هفته گذشته نیز شماری از مردم شهرستان بجنورد که بیشتر آنان ساکن روستا بودند در اعتراض به حذف یارانه نقدی مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار