کد خبر: ۸۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
تجارت آنلاین اظهارات روز گذشته نوبخت را تبیین کرد؛
روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع نفتی فقط به طرحهای عمرانی اختصاص خواهد یافت، گفت: با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بودجه جاری سال آینده بدون وابستگی به منابع نفتی تامین خواهد شد.

سایه روشن های بودجه بدون نفت

گروه اقتصاد کلان: روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع نفتی فقط به طرحهای عمرانی اختصاص خواهد یافت، گفت: با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بودجه جاری سال آینده بدون وابستگی به منابع نفتی تامین خواهد شد.

به گزارش تجارت به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت پس از نهمین جلسه شورای بودجه، افزود: براساس تصمیم گیری انجام شده، منابع نفتی فقط به طرحهای عمرانی اختصاص خواهد یافت و بدین ترتیب واگذاری داراییهای سرمایهای دولت به تملک داراییهای سرمایهای تبدیل خواهد شد. وی با اشاره به الزامات سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی گفت: برای جایگزین کردن منابع نفتی سه پیشنهاد ارائه شده که یکی از آنها حذف یارانه پنهان عاملهای انرژی است. رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی دیگر از منابع، درآمدهای مالیاتی است، اضافه کرد: اما نه به معنای اینکه ما بخواهیم ضرایب مالیاتهای موجود را افزایش دهیم بلکه حتی با توجه به شرایط موجود قرار شده است تا ضرایب بنگاههای تولیدی را کاهش دهیم. وی افزود: بنابراین درآمدهای مالیاتی از تعیین پایههای مالیاتی جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه و حذف معافیتهای بی مورد که نیازی به وجود آنها در شرایط جنگ اقتصادی نیست، تامین خواهد شد. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تصویب بخشنامه بودجه سال ۹۹ در جلسه اخیر شورای اقتصاد افزود: بودجه سال ۹۹ کاملاً متفاوت از بودجه سنوات گذشته خواهد بود.

نگاه مجلس و دولت در اصلاح ساختار بودجه متفاوت است

در همین ارتباط اخیرا عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه نگاه مجلس و دولت در اصلاح ساختار بودجه متفاوت است، گفت: نظر دولت برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.

محمد حسینی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست اخیر اعضای این کمیسیون با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اصلاح ساختار بودجه، گفت: توضیحاتی که نوبخت درباره اصلاح ساختار بودجه ارائه کرد یک مقدار فراتر از اصلاح ساختار بودجه بود و بیشتر در حوزه اصلاح ساختار اقتصادی تعریف میشد. حسینی با بیان اینکه نوبخت اعلام کرد دولت برای وضع برخی مالیاتهای جدید ممکن است نیاز به مصوبه مجلس داشته باشد که اگر ضرورتی ایجاد شد این موارد را در لایحه بودجه سال 99 لحاظ میکنیم، اظهار داشت: با توجه به گزارشاتی که نوبخت به اعضای کمیسیون ارائه کرد این موضوع مشخص بود آنچه که نظر مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار وجود داشت در رویکرد دولت دیده نشده و بیشتر رویه برای جایگزینی انواع درآمدها و همان بودجهریزی مبتنی بر سنوات گذشته است.

وی با تاکید براینکه نگاه مجلس نسبت به اصلاح ساختار بودجه با دولت متفاوت است، گفت: نظر مجلس بر اصلاح نحوه بودجهنویسی کشور که سال 1351 مصوب شده، بود ما نظرمان این بود در هزینههای جاری کشور تجدید نظری انجام شود که دولت این موضوعات را در نظر نگرفته است.

حداقل 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال جاری داریم

از سوی دیگر نماینده مردم ری، تهران، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال جاری داریم. به گزارش مهر، علیرضا محجوب در جلسه شورای اداری شهرستان ری با بیان این که داشتن شورای شهر مستقل طبق قانون حق شهرستان ری است، گفت: این مساله در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در حال بحث و بررسی است. وی سپس با بیان این که حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال جاری داریم، افزود: بخش اعظمی از این مشکلات به دلیل تحریم ها است، اما از این معضل نیز عبور خواهیم کرد، چرا که ما نشان دادیم، در شرایط سختی و تحریم مدیریت بهتری خواهیم داشت، زمانی که تحریم برداشته می شود، اقتصاد ما بیش از پیش وابسته به نفت خواهد شد و همه چیز ما بوی نفت می گیرد و این به زیان کشور است. محجوب ادامه داد: در سال های اخیر ۵۵ الی ۶۰ درصد درآمدهای سالانه ما وابسته به نفت و مابقی غیرنفتی بوده و نفت خام نیست، سال ۹۶ و ۹۷ صادرات غیرنفتی کشور بیش از صادرات نفت خام شد. نماینده مردم ری، تهران، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط امروز ما آسان نیست و باید بودجه را در ضروری ترین محل صرف کنیم.

مجلس از تغییرات بودجه 99 خبردارد؟

همچنین نماینده اصفهان در مجلس گفت: رئیس مجلس و رؤسای کمیسیونهای بودجه و اقتصادی و مرکز پژوهشها در جریان برخی تغییرات ساختاری بودجه سال 99 قرار گرفتهاند.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس، گفت: تا وقتی که بودجه سال آینده به مجلس نیاید نمیتوانیم بگوییم که اصلاح ساختار بودجه که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، رعایت شده یا خیر؟ البته ما شنیدهایم این امر کمی در بودجه لحاظ شده است. وی افزود: در جلسه، سران قوا که علی لاریجانی رئیس مجلس و رؤسای کمیسیونهای بودجه و اقتصادی و مرکز پژوهشها در آن شرکت میکنند در جریان برخی تغییرات ساختاری بودجه سال 99 قرار گرفتهاند. نماینده اصفهان در مجلس تصریح کرد: بهتر بود دولت در فرصت باقیمانده و پیش از 15 آذر نمایندگان مجلس را از اصلاحات بودجه سال آینده مطلع میکرد. هر چند طبق قانون تا 15 آذر فرصت دارد اما با توجه به اینکه این موضوع بسیار مهم است و باید برای اصلاحات ساختاری بودجه تمرکز بیشتری کرده و در این باره تصمیمگیری کنیم مطلوبتر آن است که پیش از زمان قانونی بودجه به مجلس ارسال شود. فولادگر خاطرنشان کرد: حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه در کمیسیون بودجه مجلس و ارائه گزارش از تغییرات ساختاری بودجه 99 خوب است و شنیدهایم الزامات و تاکیدات رهبر انقلاب در آن لحاظ شده است. وی در پایان گفت: ساختار بودجه و اصلاحات آن در یک سال امکان پذیر نیست هر چند بخشهایی از آن میتواند در سال 99 تغییر کند ولی اصلاحات اساسی و عمقی باید ظرف چند سال صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار