کد خبر: ۸۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
سرکندی در آیین رونمایی از اکوسیستم کارآفرینی اقتصاد دیجیتال:
امیر سرکندی در آیین رونمایی از اکوسیستم کارآفرینی اقتصاد دیجیتال گفت: امروزه اقتصاد دیجیتال ۱۰ درصد از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است. 10 درصد از اقتصاد دنیا به اقتصاد دیجیتال اختصاص یافته است

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از شمانیوز، اکوسیستم کارآفرینی اقتصاد دیجیتال امروز ( چهارشنبه سوم مهر) در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

در راستای گسترش زیست بوم کارآفرینی اقتصاد دیجیتال و حمایت از رشد محصولات ایران ساخت با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و یکی از شرکت‌های توسعه دهنده کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به امضا رسید.

امیر سرکندی- مدیر شرکت بخش خصوص دانش بنیان در این مراسم حجم بازار اقتصاد جهانی دیجیتال را ۱.۳۵ تریلیون دلار در سال عنوان کرد و گفت:امروزه اقتصاد دیجیتال ۱۰ درصد از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که از سوی دیگر ورود به این حوزه با موانعی چون عدم اعتماد جامعه به فضای دیجیتال، کم بودن سرویس‌دهنده دیجیتال، جدید بودن عرصه دیجیتال و کم بودن دانش افراد مواجه است.

سرکندی اشتغال‌زایی دانش‌بنیان را فصل مشترک اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و افزود: البته برای پیشبرد و پیاده‌سازی این مهم نیازمند برگزاری کمپ‌های آموزشی هستیم که در کوتاه مدت افراد بتوانند با مهارت‌های تخصصی آشنا شوند.

مدیر شرکت بخش خصوص دانش بنیان ضمن اشاره به رونمایی از اکوسیستم کارآفرینی اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد: این اکوسیستم محصول تلاش‌های دو شرکت فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال است و یکی از این شرکت‌ها پلتفورمی را تولید کرده است که بر اساس آن توانسته است نرم‌افزارهای کاربردی برای همه سیستم‌های عامل تولید کند.

وی با اعلام اینکه سرعت کدنویسی در این پلتفورم ۱۶ برابر سایر پلتفورم است گفت: یکی دیگر از شرکت‌های فعال در این زمینه ۱۲۰۰ نرم‌افزار کاربردی را تولید کرده، همچنین قابلیت تولید نرم‌افزار برای ۵ سیستم عامل را دارد.

سرکندی در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی آپ بازار سخن به میان آورد و افزود: در این فضا نرم‌افزارهای تولید شده از سوی برنامه‌نویسان برای شرکت‌ها معرفی می‌شود تا از طریق آن بتوانند در کسب وکارهای فناورانه خود استفاده کنند.

در ادامه این مراسم مهدی محمدی - دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از آمادگی این ستاد برای حمایت از دستاوردهای حوزه‌های اقتصاد دیجیتالی خبر داد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی ما نبود ایده‌های خلاقانه در این زمینه است، اظهارداشت: در این میان ما تلاش داریم با برگزاری دوره‌های آموزشی این خلا را جبران کنیم.

محمدی وجود قوانین و مقررات و زیرساخت ها را در این حوزه حائز اهمیت دانست وافزود: یک اکوسیستم برای آن‌که بتواند رفتارهای ساختارمند در آن ایجاد شود، نیاز به قوانین و مقررات مناسب، زیرساخت‌ها، نهادهای تسهیل‌گر و بازیگران توانمند دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی به یکی از چالش‌های اصلی در شتاب‌دهنده‌ها اشاره کرد و افزود: نبود افراد با ایده‌های نوین و پیشرفته از جمله این چالش هاست.

وی تصریح کرد: این چالش را حتی در مورد صندوق‌های خطرپذیر شاهد هستیم؛ به گونه‌ای که در یکی از این صندوق‌ها از میان ۳۰ طرح ارسال شده، ایده‌ای برای سرمایه گذاری پیدا نشد؛ چرا که اکثر ایده‌های فناورانه عرضه شده ضعیف بوده‌اند.

محمدی ازصاحبان ایده به عنوان آخرین حلقه زنجیره کارآفرینی یاد و اضافه کرد: زمانی که کارآفرینان با ایده‌های خلاقانه وجود نداشته باشند، اکوسیستم کارآفرینی شکل نخواهد گرفت؛ از این رو ما به منظور مهارت‌افزایی افراد اقدام به ارائه آموزش‌های لازم به کارآفرینان کرده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با اشاره به وجود چهار میلیون دانشجو در کشور یادآور شد: این افراد برای آن‌که بتوانند وارد جریان اشتغال شوند، باید توانمند شوند.

وی خاطرنشان کرد:بر همین اساس ما برنامه‌هایی را برای مهارت‌افزایی از دوره آموزش پیش از دانشگاه آغاز کرده‌ایم. چرا که بر اساس آمارهای موجود تا ۱۰ سال آینده حوزه‌های دیجیتال جزو آموزش‌های پایه در دنیا قرار خواهند گرفت.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی از به برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه اینترنت اشیا سخن به میان آورد و گفت: با برگزاری این دوره که شرکت‌کنندگان از همه استان‌های کشور بودند، شاهد بودیم که از ۱۰ تیم تشکیل شده در این دوره، ۶ تیم مورد پذیرش شتاب دهنده‌ها قرار گرفت.

در ادامه پرویز کرمی - دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مطهرنت پارس از نخستین شرکت های دانش بنیان در حوزه دیجیتال است که صاحب طرح ها و ایده های خلاقانه خوبی است.

وی به نقس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و یادآور شد: ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان برای توسعه و کمک به رشد و ارتقاء زیست بوم کارآفرینی اقتصاد دیجیتال به حمایت از این شرکت های دانش بنیان پرداخت.

وی در ادامه به حمایت معاونت علمی و فناوری از کسب و کارهای نو اشاره کرد و گفت: معاونت علمی در تلاش است تا از ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان حمایت کند و با استفاده از توانمندی و خلاقیت نیروی انسانی نوآوری شاهد رونق زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور باشد.

مشاورمعاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین ابراز کرد: در پروژه "اپ بازار" تلاش می شود تا برای افراد توانمند حوزه برنامه نویسی بازار جدیدی ایجاد شود. در این اپ بازار از یک سو نیازها و تقاضاها از سوی دیگر افراد توانمند برای رفع آن معرفی می شوند. البته در کنار آن ،این شرکت دانش بنیان مشاوره های فنی و تخصصی نیز به افراد و بازار متقاضی ارائه می دهد.

کرمی با بیان اینکه رونق زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور ایجاد بازار و اشتغال برای نیروی جوان را به همراه دارد گفت: زیست بوم اقتصاد دیجیتال در کشورهای پیشرفته از درآمد زایی و ارزش افزوده بالایی برخوردار است. در کشور ما هنوز به خوبی این زیست بوم شکل نگرفته است و این اقدام معاونت علمی و فناوری در راستای رونق آن است و برای این کار از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها حمایت می کند و خود در اجرا ورودی ندارد.

بر اساس این گزارش؛ فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و کمک به زیست‌بوم کارآفرینی، کمک به هم‌افزایی و آگاهی‌ بخشی قابلیت‌های زیست بوم کارآفرینی، همکاری در برگزاری نشست‌ها، رویدادها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت محور و مهارت افزایی و آموزش‌های تخصصی و کاربردی از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

بر اساس این تفاهم‌نامه ستاد اقتصاد دیجیتال متعهد شد تا نسبت به اطلاع‌رسانی و معرفی سرویس‌های زیست بوم با استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی خود اقدام کند؛ کمک و حمایت از پروژه‌های زیر مجموعه زیست بوم برای کسب مجوزهای مورد نیاز مرتبط از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان خلاق و نوآور، کمک به گسترش ارتباطات تجاری زیست بوم با سایر سازمان‌ها و کسب و کارها در راستای کمک به گسترش همکاری‌ها و کمک‌ و حمایت‌های مالی از اجزای زیست بوم برای رسیدن به بهره برداری از دیگر اقدامات ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی در این تفاهم‌نامه است.

این ستاد همچنین در خصوص ایجاد امکان ارتباط فنی اجزای زیست بوم با سامانه‌ها و بسترهای فنی ستادها، امکان حضور در رویدادهای ستادها جهت معرفی زیست بوم به افراد و شرکت‌ها، ایجاد امکان استفاده از فضاهای آموزشی در اختیار ستاد و برگزاری رویدادها و رونمایی‌های مشارکتی اقدام می‌کند.

در مقابل طرف شرکت خصوصی نیز متعهد شد تا در جهت تولید و راه‌اندازی اجزای زیست‌بوم در قالب سایت یا اپلیکیشن اندروید و آی‌ او اس و یا سامانه‌های مبتنی بر وب آموزش و توانمندسازی مراجعه‌کنندگان در دوره‌ها، کمک به بازاریابی و تضمین بازار فعالان این حوزه، ایجاد امکان درآمدزایی برای افراد آموزش‌ دیده و غنی‌سازی آموزشی برای افراد آموزش‌ دیده با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی اقدامات لازم را اجرایی کند.

در این مراسم از اپ بازار به عنوان بازارگاهی در حوزه نرم‌افزارها و اپلیکیشن رونمایی شد و در این اپ بازار صاحبان برنامه‌های کاربردی برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و این برنامه‌ها به شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در این زمینه معرفی خواهد شد.

همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی آن‌لاین و حضوری با عنوان بوت کمپ زعفران رونمایی شد، این دوره‌های آموزشی در حوزه برنامه‌نویسی برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: