کد خبر: ۸۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

سلامت نیوز:تشخیص دیرهنگام این بیماری‌ها، ممکن است مرگ را در پی داشته باشد.

به گزارش سلامنت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بسیاری از بیماری‌ها در دسته‌ی قاتلان خاموش قرار می‌گیرند، زیرا این بیماری‌ها علائم هشداردهنده‌ی خود را پنهان می‌کنند. افراد می‌توانند سال‌ها با انواع خاصی از سرطان، اختلالات خود ایمنی و شرایطی مانند فشار خون و کلسترول بالا زندگی کنند، بدون اینکه حتی بدانند بیمار هستند. در ادامه با نمونه‌هایی از خطرناک‌ترین این بیماری‌ها که ممکن است فرد در حال حاضر مبتلا به آن باشد، اما نداند، می‌پردازیم.


بیماری سلیاک

از آنجا که رژیم‌های فاقد گلوتن در بین افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا نیستند هم شایع است و بسیاری از افراد بدون اطلاع از این بیماری چنین رژیم غذایی دارند بنابراین ممکن است حتی شما هم بدون اطلاع خودتان، به این بیماری باشید. سلیاک، یک بیماری خود ایمنی مرتبط با گلوتن است و این ماده در محصولاتی مانند گندم، جو و چاودار یافت می‌شود.در صورت ابتلا به این بیماری هنگام خوردن محصولات حاوی گلوتن ممکن است خستگی، درد مفاصل، میگرن یا علائم افسردگی را تجربه کنید. هیچ دو مورد سلیاک دارای علائم یکسان نیست و در بزرگسالان بیش از ۲۰۰ علائم احتمالی وجود دارد که در صورت عدم درمان، می‌تواند به روده کوچک آسیب برساند.



پوکی استخوان

پوکی استخوان به دلیل از دست دادن تراکم استخوان رخ می‌دهد، اما علائمی به همراه ندارد. این بیماری مسئول بروز بیش از ۲ میلیون استخوان شکسته در هر سال است که فرآیند رخ دادن آن گاهی اوقات سال‌ها طول می‌کشد. افراد مسن به ویژه باید اطمینان حاصل کنند که به میزان کافی ویتامین D و کلسیم دریافت می‌کنند تا از آسیب به استخوان جلوگیری کنند.


دیابت

در بیماری دیابت نوع ۲، بدن در تنظیم قند خون دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند هورمون انسولین را به درستی استفاده کند. برخی از بارزترین علائم دیابت شامل احساس خستگی، تشنگی و افزایش اشتها است. با توجه به اینکه این علائم موارد غیر معمولی در زندگی روزمره نیستند، اعتماد به آن‌ها برای اطمینان از اینکه فرد مبتلا به دیابت است، دشوار است.


سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان است. این بیماری به صورت پولیپ‌های غیر سرطانی و بی ضرر در روده بزرگ شروع می‌شود که با گذشت زمان می‌توانند به سرطان تبدیل شود. اگرچه این سرطان نوعی بیماری قابل درمان است، اما اگر افراد مورد غربالگریقرار نگیرند، می‌توانند سال‌ها با آن زندگی کنند و پس از بروزاسهال، یبوست یا خون در مدفوع متوجه وجود آن شوند که این مرحله، فراتر از مراحل اولیه است.

لیپوسارکوم

لیپوسارکوم نوعی سرطان است که در بافت چربی ایجاد می‌شود و تومور‌هایی ایجاد می‌کند که حتی نمی‌توانید متوجه آن شوید. متأسفانه، این تومور‌ها بسیار شبیه به لیپوم‌ها هستند، که مجموعه‌ای از سلول‌های چربی هستند که دقیقاً در زیر پوست رشد می‌کنند. این تومور‌ها در بازو‌ها و پا‌ها ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها کشف نشده باشند، در حالیکه وجود یکی از آن‌ها برای تهدید زندگی قرد کافیست.


مراکز درمانی سرطان هشدار می‌دهند که در صورت عدم درمان به موقع، تغییرات جدی‌تر لیپوسارکوم در کبد و ریه‌ها گسترش می‌یابد.

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

گروهی از بیماری‌های ریه است که تشخیص زود هنگام دشوار است. علائمی مانند سرفه، احساس سفتی در سینه و نفس نفس زدن معمولاً قبل از تشخیص قطعی ایجاد می‌شود. با این وجود، شما می‌توانید این علائم را در شرایط مختلف مانند کار بیش از حد یا در جریان افزایش سن هم تجربه کنید.


بیماری کبد چرب

این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که چربی در کبد ایجاد و باعث التهاب و آسیب به سلول‌های کبدی می‌شود. کبدچرب بدون هیچ علائمی بروز می‌کنند و محققان هنوز علت آن را نمی‌دانند. افراد مبتلا به دیابت نوع دو، فشار خون بالا، اختلال متابولیک یا چاقی، احتمالاً به این بیماری مبتلا خواهند شد.

بیماری لایم

این بیماری نادر است، اما طبق تحقیقات، شما بیماری لایم می‌تواند از یک نیش کنه منتقل شود. در اوایل این بیماری مانند آنفولانزا به نظر می‌رسد و ممکن است فرد دچار لرز، تب یا احساس خستگی شود.


بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر، نوعی بیماری قلبی است که شریان‌هایی که خون قلب را حمل می‌کنند باریک و سخت می‌شوند و خونرسانی قلب را محدود می‌کنند. درد قفسه سینه یا گرفتگی آن، شایع‌ترین علائم این بیماری است. اما ریفلاکس اسید، ذات الریه، مشکلات کمر و حتی حملات هراس و استرس هم می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود، بنابراین ممکن است به سادگی احتمال این بیماری را کنار بگذارید. اگر درد قفسه سینه بیش از پنج دقیقه طول بکشد، احتمالاً مربوط به قلب است و باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار