کد خبر: ۸۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
تجارت آنلاین دیدگاه های فعالان اقتصادی را تبیین کرد؛
گروه اقتصاد کلان: ایرانی ها از دیرباز با طلا و صنعت طلاسازی آشنا بوده اند و از این فلز زرد استفاده های تزیینی، صنعتی و درمانی به عمل می آوردند. از سوی دیگر کشورمان بر روی کمربند معدنی کره زمین قرار دارد و بخشی از معادن کشور به فلز گران بهای طلا اختصاص دارد و همین امر به باروری صنعت طلاسازی در ایران کمک شایانی کرده است.

غفلت از فرصت طلایی اشتغال

گروه اقتصاد کلان: ایرانی ها از دیرباز با طلا و صنعت طلاسازی آشنا بوده اند و از این فلز زرد استفاده های تزیینی، صنعتی و درمانی به عمل می آوردند. از سوی دیگر کشورمان بر روی کمربند معدنی کره زمین قرار دارد و بخشی از معادن کشور به فلز گران بهای طلا اختصاص دارد و همین امر به باروری صنعت طلاسازی در ایران کمک شایانی کرده است. این صنعت تا همین اواخر هم در کشور رونق چشمگیری داشت و با کشورهای دیگر در این زمینه رقابت داشت و از پویایی قابل قبولی برخوردار بود. اما در سال های اخیر به دلایلی از جمله ممنوعیت واردات، موانع صادراتی، ضعف تکنولوژی، بروکراسی اداری دست و پاگیر و قاچاق طلا به کشور، صنعت طلاسازی تا حدودی رو به افول گذاشته است. بنابر این اتخاذ تصمیمات جدید در این زمینه با هدف کمک به بهبود اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری ضروری می نماید.

سند راهبردی صنعت طلا

شاید از همین رو است که روز گذشته نشست پیش نویس سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها برگزار شده است. به گزارش ایلنا در این خصوص سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت گفت: توجه به نشان تجاری (برندسازی) باید در این حوزه جدی گرفته شود و این موضوع در سند راهبردی باید به صورت ویژه مدنظر قرار بگیرد.

مهدی صادقی نیارکی در این جلسه با استقبال از پیشنهادات ارایه شده از سوی تشکلها و دست اندرکاران بخش خصوصی، بیان کرد: تشکیل باشگاهی جامع برای ارایه نقطه نظرات تخصصی در این حوزه پیشنهاد خوبی است و از این پیشنهاد حمایت می کنیم و باید در آن نمایندگانی از کل زنجیره ارزش شامل طراحی مد، تامین کنندگان و تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات ، بازاریابی و عرضه محصولات حضور داشته باشند.

وی همچنین با استقبال از ایده ۱۰۰ هزار شغل جدید تا ۱۴۰۴ از سوی بخش خصوصی ؛ زمینه ساز تحقق آن را رفع موانعی و موضوعات ذکر نمود که بخش خصوصی در جلسه اعلام فرمودند.

«سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت» همچنین با اشاره به نقش این صنعت در رونق سایر صنایع خاطر نشان کرد: از سوی دیگر این صنعت، میتواند بسیاری از صنایع مانند صنایع دستی، نقره، آیینه، شمعدان و بدلیجات را نیز فعال کند.

برندسازی در صنعت طلا جدی گرفته شود

علی آقا محمدی«رییس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» نیز در این نشست ضمن اعلام حمایت از برنامههای ارایه شده برای توسعه صنعت طلا و فلزات گرانبها تصریح کرد: توجه به نشان تجاری (برندسازی) باید در این حوزه جدی گرفته شود و این موضوع در سند راهبردی باید به صورت ویژه مدنظر قرار بگیرد.

او با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی، استفاده از همه امکانات، ظرفیتها و تسریع در روند امور برای نیل به اهداف، بیان کرد: در نقشه راه روی ایجاد واحدهای شاخص، پیشران و مکمل زنجیره ارزش در این حوزه میبایست تاکید شده و برنامهریزی به صورت جزییتر داشته باشید.

ضرورت حذف مقررات دست و پاگیر

در همین خصوص رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف نیز گفت: البته این طرح پیش از این نیز وجود داشت اما اقدامات عملی در راستای آن صورت نمی گرفت. بنابراین در درجه نخست باید قوانین دست و پاگیر مربوط به کسب و کار، صادرات و ورادات و مالیات بر ارزش افزوده را برطرف کرد.

کشتی آرای خاطرنشان کرد: هر یک کیلوگرم طلا باعث ایجاد شغل برای ۱۰ نفر میشود که ۴ نفر آن به صورت مستقیم است.

وضعیت بازار طلای ایران

طلا صرف نظر از اینکه کالای سرمایهای محسوب میشود مصنوعی هنری است اما بجای انکه در خط تولید قرار گیرد و از اشتغال آن استفاده شود در کشور ما مغفول مانده است. بازارهای ما در منطقه میتواند به اقتصاد ایران کمک کند اما در این مدت از آنها غافل شدهایم؛ به عنوان مثال بازار کردستان عراق، کویت و عربستان، آذربایجان و ارمنستان میتوانند بازارهای بزرگ صادراتی طلای ایران باشند اما از این موضوع استفاده نشد و عامل آن هم یک مسئله است: طی سالیان گذشته تفکرات متولیان ما تنها به یک ماده بود و تنها نگاهشان به سمت چاه نفت خیره شده بود.

به گزارش رویداد24، عبادالله محمدولی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر ضمن بیان مطلب بالا می افزاید: در حال حاضر کشورهایی مثل ترکیه، تایلند و هنگ کنگ این نگاه ضد تولید را کنار گذاشتهاند؛ ترکیه نیروهای خود را در ایتالیا پرورش داد و مهندسی معکوس کرد و این نیروهای متخصص در نهایت به مملکت خود بازگشتند و ترکیه با رکود موجود در دنیا شب و روز در حال کارکردن است. آنها در این مدت کوتاه بازارهای منطقه را برای فروش محصولات خود پیدا کردند مانند بازار ایران و سایر بازارها که جمعیت خوبی هم دارد.

محمد ولی ادامه می دهد؛ در سال ۲۰۱۳ گردش مالی طلا در دنیا ۱۷۰۰ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۱ میلیارد دلار به حوزه جواهر و ۷۰۰ میلیارد دلار آن به بحش طلا برمی گردد. نکتهای دردناک بگویم که نیم درصد این گردش مالی هم سهم ایران نیست.

نتیجه

به نظر می رسد چنانچه در زمینه آمورش و توسعه علمی رشته طلا و جواهرسازی در آموزشگاه ها و مراکز آموزش کشور سرمایه گذاری و توجه بیش از پیش صورت بگیرد، آینده مطمئن، پایدار و درخشانی پیش روی فعالان این رشته قرار می گیرد و ضمن افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، با صادرات طلای فرآوری شده ارز قابل توجهی را به کشور وارد کرد. البته امروزه وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت فرهنگ و آموزش عالی تمهیداتی را برای توسعه صنعت طلا و جواهرسازی اندیشیده اند اما این موضوع بیشتر جنبه آکادمیک دارد و رابطه چندانی میان این صنعت و دانشگاه ها و هنرستان های مرتبط وجود ندارد از همین رو تسهیل این ارتباط به شکوفایی متقابل این دو بخش خواهد انجامید.

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار