کد خبر: ۸۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

سرانجام نامشخص طرح شفافیت آرا نظام تقنینی

طرح شفافیت آرا نظام تقنینی کشور که دیروز یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسید از سوی معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی بررسی شده و آنچنان که برخی نمایندگان نیز پیش‌بینی کرده بودند طرح تقنینی با قانون اساسی به طور کلی مغایرت دارد.

غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به فارس گفت:  این شفافیت برای آراء مجلس خبرگان رهبری حتما قابلیت اجرا ندارد؛ چرا که مجلس خبرگان رهبری براساس آیین‌نامه داخلی خود اداره می‌شود و حتما شورای نگهبان به این طرح ایراد خواهد گرفت؛ اما با این حال نمایندگان مجلس مجاز هستند هرگونه پیشنهاد و طرحی را به صحن ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

داستان غم انگیز شفافیت؛ از آرای نمایندگان تا حقوق مدیران

***

همه شفاف شوند به غیر از نمایندگان مجلس

اعتمادآنلاین نوشت: علی مطهری، نماینده مجلس گفت: شورای نگهبان و مجمع تشخیص در جایگاهی هستند که تحت فشار واقع نمی‌شوند و شفافیت آرای اعضای این دو نهاد مطلوب است. شفافیت آرای شورای عالی امنیت ملی هم خوب است، البته به جز مسائل امنیتی که نباید افشا شود.

او با تاکید بر اینکه شفافیت را برای نمایندگان مجلس قبول ندارد، گفت: با شفافیت آرای نمایندگان مجلس، دست نمایندگان بسته می‌شود و تحت فشار تبلیغات گروه‌های فشار قرار می‌گیرند. بنابراین رأی واقعی خود را اعلام نمی‌کنند که این موضوع به ضرر کشور است.

ادامه ماجرای سرقت از منزل نماینده خوی

در دو روز گذشته اخباری در خصوص سرقت ۴۰۰ میلیون تومان پول نقد و ۲۵۰ هزار یورو از منزل تقی کبیری نماینده خوی در شهرک غرب منتشر شده بود.

برخی رسانه ها مانند ایسنا و ایلنا امروز اعلام کردند: سیدتقی کبیری در حاشیه جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس دقایقی در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کرد اما حاضر به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران رسانه‌های رسمی نشد.

وی تنها به یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبر اکتفا کرد، اما سوال و ابهام خبرنگاران خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها درباره‌ی منشاء پول سرقت شده از منزل وی و علت نگهداری آن در منزل را بی پاسخ گذاشت.

اما دفتر نماینده خوی در اطلاعیه‌ای با رد اخبار منتشره در خصوص سرقت مبالغی قابل توجه ارز و ریال از منزل وی گفته که تعدادی اسناد و مدارک به همراه مقداری طلا و اندکی وجه نقد مورد سرقت قرار گرفته و پرونده توسط پلیس تحت پیگرد است.

روزنامه اعتماد نوشت: شاید اگر به دادگاه‌های اخیری که در راستای مفاسد اقتصادی برگزار شد، نگاهی بیندازیم، می‌بینیم برای برخی از این متهمان جرم «احتکار ارز» در نظر گرفته شد و البته مجازات‌هایی هم برای هر کدام از آنها تعیین شد. حالا این خبر می‌تواند از جنس همان اخباری باشد که درباره محتکران منتشر می‌شد.

شاید حجم ارزی که از منزل این نماینده به سرقت رفت به اندازه میزان احتکار ارزی که یک صرافی می‌تواند مرتکب شود، نباشد؛ اما آیا در شرایطی که فروش ارز بیش از 1000 یورو با محدودیت مواجه است، چطور یک شخص حقیقی می‌تواند 250 هزار یورو در منزلش نگهداری کند؟

تابناک هم نوشت: بانک مرکزی طی اطلاعیه شماره یک خود در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ اعلام کرد: میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص بر اساس دستورالعمل صادره توسط بانک مرکزی در ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها بوده و در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

به هر صورت باید در ابتدا مشخص شود که آیا نماینده مجلس مجوز نگهداری این میزان ارز را داشته است یا خیر؟ اگر مجوز‌های لازم را نداشته باشد، باید طبق قانون با وی برخورد شود.

بیشتر بخوانید:

امتناع کبیری از توضیح درباره سرقت از منزلش / نماینده مجلس بیانیه داد + عکس

***

 هشدار به مفسدان اقتصادی

آیت الله رئیسی، رییس قوه قضاییه در آیین افتتاحیه بیست و سومین مجمع فرماندهان و مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دست کسانی را که به بیت‌المال دست‌درازی کرده‌اند نه از مچ بلکه از بازو قطع می‌کنیم.

وی ادامه داد: راهبرد دشمن در شرایط کنونی بیان فساد در جامعه و ناامید کردن مردم است و متأسفانه عده‌ای هم این راهبرد را در داخل دنبال کرده‌اند. بیان فساد اعتمادآور نیست، مبارزه با فساد اعتمادآور است. دزد دزد گفتن اعتماد نمی‌آورد، مبارزه با دزدان اعتماد ایجاد می‌کند.

رئیسی در پایان با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری از رؤسای سه قوه اصلاح ساختار فسادزا به ساختار فسادزدا است، اظهار کرد: امیدوارم مردم احساس اجرای عدالت را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: دستتان را نه از مچ بلکه از بازو قطع می‌کنیم

 ***

 توکلی: من از شما می‌پرسم؛ همه آنهایی که در مجلس هستند آدمند؟

اعتمادآنلاین نوشت: احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیشنهاد خود مبنی بر خارج شدن اختیار قانون انتخابات مجلس از اختیار مجلسی‌ها گفت: مجلس دهمی‌ها خیلی بد عمل می‌کنند؛ به عنوان مثال این مجلس را می‌توان با مجلس اول مقایسه کرد؟ در کل هر چقدر جلوتر آمدیم، جایگاه و پایگاه مجلس به دلیل بدرفتاری نماینده‌ها خدشه‌دار شد. مخصوصاً مجلس دهم که مشکلات تازه‌ای در آن پیدا شده و اوضاع واقعاً خراب است... فقدان حزب، فقدان جریان‌های قوی، تعلقات جناحی، ازدیاد تفرق و.... متاسفانه این عوامل سبب شده مجلس که اتفاقاً یکی از مهم‌ترین نهادهای حاکمیتی است ضربه ببیند.

 توکلی گفت: ... در تعیین صلاحیت‌ها هم باید وزنی که به جرایم سیاسی و فکری می‌دهیم کمتر شود و جرایم مالی و فساد اخلاقی را بیشتر کنیم و به سمتی برویم که دزدها و آدم‌های بدکار نتوانند در انتخابات کاندیدا شوند. همچنین آنهایی که نظام را قبول دارند هم در هیچ شرایطی نباید مجوز حضور در انتخابات را کسب کنند.

 توکلی گفت: من از شما می‌پرسم؛ همه آنهایی که در مجلس هستند آدم‌اند؟؛ من نمی‌گویم پناهیان حرف بدی نزده، اما آسمان که به زمین نیامده است. ما اگر برای دیگران مته به خشخاش بگذاریم، کسانی پیدا می‌شوند و مته به خشخاش ما می‌گذارند. ما بی‌رحم شویم، به ما هم بی‌رحمی شده است. آقای پناهیان یک آخوند پرسروصدای انقلابی است، که به هر حال یک حرفی زده که مناسب شأن منبر نبوده اما آسمان که به زمین نیامده این همه قیل و قال می‌کنند.

***

اظهارات جنتی پارادوکس داشت

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: سخنان اخیر آقای جنتی دبیر شورای نگهبان و رییس مجلس خبرگان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ناامیدی ایشان از مدیران فعلی و کوشش و کار ایشان برای روزی که مدیران جوان و انقلابی جایگزین شوند تا از این خفت و گرفتاری که دچارش شده‌ایم، رها شویم، بازتاب گسترده‌ای داشت. علت این بازتاب نیز در پارادوکسی بود که در سخنان ایشان دیده می‌شد، چراکه آقای جنتی با 93 سال سن که پیرترین مسوول کشور یا حتی در سطح جهانی باشد، آرزوی روی کار آمدن جوانان را دارد و از مدیران فعلی به کلی ناامید است.

***

ردپای نعمت زاده پدر در پرونده دختر

باشگاه خبرنگاران نوشت: در جریان برگزاری جلسات دادگاه شبنم نعمت زاده که همچنان ادامه دارد و ختم رسیدگی به اتهامات او اعلام نشده است،  رد پای افراد مختلف در پرونده دیده شد، افرادی از قبیل دختر خوانده شبنم و پدر او.

در جلسه سوم دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان، احمدرضا لشکری پور از فرد جدیدی به نام آقای فرجی نام برد و او را مسئول حسابرسی به انبارها معرفی کرد. بر اساس اظهارات متهم لشکری پور پدر شبنم نعمت زاده وزیر اسبق صنعت، فرجی را به عنوان حسابرس  برای شرکت ورشکسته انتخاب کرده بود.

به گفته احمدرضا لشکری پور از ابتدای دی ماه ۹۶  فرجی به عنوان قائم مقام از سوی آقای نعمت زاده وارد شرکت شد و عمده وظیفه او پیدا کردن اختلاف شرکت با رسا فارمین بود؛  فرجی همان کسی است که توسط آقای نعمت زاده به عنوان حسابرس و مشاور مالی وارد شرکت شد.

به گفته نماینده دادستان،  فرجی به قصد درست کردن به هم ریختگی‌های شرکت و فروش‌های نامتعارف متعدد وارد شرکت شده است.

جز شبنم نعمت زاده، دختر او هم در شرکت نقش و بنا به اظهارات لشکری پور او به عنوان مدیر یکی از شرکت‌های دارویی حق امضا داشته است.

***

دفاع یک اصلاح طلب از لاریجانی

اعتمادآنلاین نوشت: محمود صادقی، نماینده مردم تهران گفت: لاریجانی چون فرد میانه‌رو و معتدلی است، مورد هجمه برخی نمایندگان طیف خاص قرار گرفته است. آنها همه چیز را صفر و صد می‌بینند و روی هر کس که از چارچوب ذهنی آنها دور شود بلافاصله خط بطلان می‌کشند.

***

۳ شخصیت محبوب ایرانی‌ها در یک سال گذشته/ کاهش بی‌سابقه محبوبیت لاریجانی و روحانی
فارس نوشت: بررسی تطبیقی نتایج نظرسنجی‌های ماهانه یک موسسه نظرسنجی دانشگاهی در یکسال اخیر نشان می‌دهد، سردار قاسم سلیمانی همچنان با اختلاف قابل توجه از سایرین در صدر فهرست شخصیت‌های محبوب کشور قرار دارد.

بر پایه داده‌های دریافتی از بررسی این نظرسنجی‌ها، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیز با رشد سریع اقبال مردم به وی در ماه‌های اخیر، در میان ۳ شخصیت محبوب مردم ایران قرار گرفته است.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز با وجود کاهش محسوس محبوبیت در ماه‌های اخیر، همچنان در میان ۳ چهره بالایی فهرست قرار دارد.

از دیگر سو، بررسی خروجی نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر این موسسه معتبر دانشگاهی در مقایسه با موارد مشابه در ماه‌های ابتدایی سال گذشته، نشان از ادامه روند کاهشی شدید محبوبیت حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و همچنین محمد خاتمی رئیس دولت‌های ادوار  هفتم و هشتم دارد.

بر طبق داده‌های این نظرسنجی، علی لاریجانی رئیس ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، بیشترین میزان کاهش محبوبیت را در میان چهره‌های شاخص ملی در یکسال گذشته تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید:

سردار سلیمانی محبوب‌ترین شخصیت بین ایرانی‌ها / اقبال مردم به رئیسی/ کاهش محبوبیت روحانی

***

میزان فرار مالیاتی وکلا مشابه پزشکان است

فارس نوشت: یکی از جدی‌ترین گزینه‌های موجود برای پر کردن خلا درآمدهای نفتی، جلوگیری از فرار مالیاتی مشاغل پردرآمد است. مشاغلی که علیرغم درآمدهای میلیاردی از دادن مالیات امتناع می‌کنند و با سواستفاده از روش‌های سنتی اخذ مالیات، فرار مالیاتی نجومی دارند. از جمله این مشاغل میتوان به پزشکان و وکلا اشاره کرد. برآوردها با توجه به سهم 36 درصدی گروه مشاغل از کل تولید ناخالص (GDP) حاکی از آن است که رقم فرار مالیاتی گروه مشاغل حداقل 70 هزار میلیارد تومان است که میتواند به راحتی نصف کسری بودجه دولت را جبران کند.

در این راستا شهاب‌الدین بی‌مقدار عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت شفافیت جریان دارایی در اخذ مالیات گفت: باید جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت که یکی از راهکارها شفافیت دارایی‌ها است. در حوزه شناسایی جریان دارایی میتوان با همکاری قوه قضاییه و مجریه همکاری‌هایی صورت بگیرد و سامانه‌ای طراحی شود که همه دارایی‌ها را شفاف کند.

وی در ادامه اظهار داشت: باید فرآیند شناسایی دارایی و اخذ مالیات سیستماتیک باشد؛ بدین صورت امکان زدوبند از بین میرود چون سامانه که دیگر برای کسی حق ویژه قائل نمی‌شود.

بی‌مقدار با اشاره به فرار مالیاتی 6 هزار میلیارد تومانی پزشکان گفت: فرار مالیاتی وکلا نیز در همین حدود است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار