کد خبر: ۸۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تبعیت از فتوای مراجع برای حکومت الزامی است؟

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی با نگاهی به فتوای دو تن از مراجع تقلید درباره ساخت فیلم شمسو مولوی در روزنامه اعتماد نوشت: «نکته‌ای که مورد نظر است، تمایز میان فتاوای رسمی و حکومتی با سایر فتاوا است. آنچه که فتوای رسمی است و در ایران از طرف رهبری اعلام می‌شود نیز مستلزم تبدیل شدن به قانون است و از ابتدای انقلاب این قاعده مورد نظر شورای نگهبان بود. ولی فتاوای غیر از ولی فقیه صرفا برای مقلدان اعتبار دارد و برای نظامات اداری و سایر افراد حجیتی ندارد...

شاید گفته شود که چرا اساسا چنین فتوایی مورد توجه و نقد شده است؟ مگر از قدیم مراجع فتوا نمی‌دادند و مقلدان نیز پرسش نمی‌کردند؟ روشن است که هیچگاه چنین مشکلی نبوده است. زیرا فتوای هر مرجعی برای مقلدان مطرح می‌شده. ولی اکنون به گونه‌ای شده که گویی رعایت این نظرات برای همه یا حکومت نیز الزامی است. اگر چنین باشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

کشور را با قانون اداره می‌کنند. اگر فتوایی هم بخواهد اجرایی شود از طریق قانون باید عملی شود. به عبارت دیگر باید طرفداران آن فتوا در مجلس آن را تبدیل به قانون کنند، سپس شورای نگهبان نیز در چارچوب وظایف خود آن را تأیید کند. مشکلی که درباره حضور زنان در ورزشگاه و دوچرخه‌سواری زنان نیز رخ داد مصداق روشنی از این خلط مفاهیم است. مشکلی که با خودسوزی یک دختر خانم قمی وارد مرحله پیچیده‌تر و حادی شد. اگر قرار باشد که این نظرات معیار اجرایی برای کارگزاران و قانون باشد، باید کلیه کتاب‌های مرتبط با مولوی و شمس و سایر افراد مشابه ممنوع از چاپ شوند و کلیه خیابان‌ها و اماکن به نام این دو عوض شود.»

***

مطهری: مردم باید به دولت پول بدهند

علی مطهری در مورد چگونگی پرداخت یارانه در کشور گفت: معتقدم یارانه باید فقط به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، ‌‌سازمان بهزیستی، زنان بی سرپرست و‌ اقشاری که در این سطح هستند پرداخت شود و یارانه دیگران قطع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: خیلی از افرادی که یارانه دریافت می کنند نیازمند نیستند و‌ دولت باید با قاطعیت نسبت به قطع یارانه این افراد اقدام کند. دولت در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه است و باید از این راه بودجه ای را تامین کند تا  کمکی برای معیشت مردم باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی در مورد پاسخ به این سوال که قشر کارمند و کارگر هم تا حدودی به این یارانه نیاز دارند و اگر قرار باشد یارانه فقط به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی پرداخت شود تکلیف این افراد چه خواهد شد گفت: این یارانه مبلغی نیست که بگویم این اقشار خیلی به آن محتاج باشند، این یارانه فقط باید به همان اقشاری که ناتوان هستند پرداخت شود.

مطهری با بیان اینکه پرداخت یارانه به همه مردم کار خوبی نیست گفت: دولت باید زودتر از اینها نسبت به حذف یارانه‌ها اقدام می کرد، هربار از ترس انتخابات عقب نشینی کردند و این درست نیست.

این نماینده مجلس افزود: پرداخت یارانه خلاف اقتصاد مقاومتی است. معنی ندارد آخر ماه دولت به مردم پول بدهد، مردم باید کار کنند و به دولت پول دهند نه اینکه آخر ماه دست شان دراز باشد که دولت چیزی به آنها بدهد. یارانه باید به اقشار ناتوان و کسانی که مشکل دارند و قدرت کار ندارند  پرداخت شود، معنی ندارد به مردم سالم یارانه بدهیم .

بیشتر بخوانید:

مطهری: مردم باید کار کنند و به دولت پول دهند/ نباید آخر ماه دست‌شان سوی دولت دراز باشد

***

ربیعی: رئیس‌جمهور نقشی در کاهش حکم «حسین فریدون» نداشته است

علی ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره نقش احتمالی رئیس جمهور در کاهش حکم حسین فریدون، خاطرنشان کرد: این موضوع از بنیان دروغ است. رئیس جمهور در کاهش حکم حسین فریدون هیچ نقشی نداشته اما پرسش مهم این است که حکم داده شده و به آن احترام گذاشته می شود و هیچ مشکلی نیست اما محتوای پرونده در سایت هایی می رود که علامت غلط داده می شود که بعضی ها باید پاسخگوی این روند باشند.

ربیعی با تکذیب سخنان رئیس صدا و سیما درباره گلایه وزرا از پخش انتقادات کارگران از سیما گفت: هیچ وزیری از طرح مسائل کارگران در صدا و سیما نه گله و نه شکایت داشته است و به عنوان سخنگوی دولت بسیار خوشحالم که مسائل تولید و کارگری مورد نقد قرار بگیرد. به عنوان سخنگوی دولت بسیار خوشحالم که مسائل تولید و کارگری مورد نقد قرار بگیرد.

***

توضیحات روحانی درباره طرح ۴ماده‌ای فرانسه

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولتدرباره طرح فرانسه برای مذاکه میان ایران و آمریکا گفت: کلیت این طرح از نظر ما قابل قبول است اما عبارت‌های این طرح را اصلاً قبول نداشتم چرا که عبارت‌هایش نادرست بود و رئیس جمهور فرانسه گفت که بسیار خوب، عبارت‌هایی که خودتان می‌گویید و وزرای خارجه با هم یک نتیجه برسند و آن عبارت به عنوان مبنای مذاکره ما باشد.

روحانی با بیان اینکه همه بحث این بود که این طرح قابل قبول و فرض بگیریم اصلاحات جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار دهند، اما با چه اطمینانی وارد این جلسه شویم، ادامه داد:زمانی کسی می‌گوید 1+5، که یعنی برجام، کسی می‌گوید من برجام را قبول دارم و اشتباه کردم، می‌شود 1+5 و حداقل کسی می‌گوید من راه قبلی را نمی‌خواهم ادامه دهم و حداقل نگوید همه تحریم را برداشتم، بگوید من راه قبلی را فهمیدم نادرست بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در همان 24 ساعتی که اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک بود، رئیس جمهور آمریکا در 2 نوبت یکبار در سخنرانی در سازمان ملل و در سطح جهانی و یکبار دیگر صریحاً اعلام کرد که می‌خواهیم تحریم‌ها را تشدید کنیم، افزود: به دوستان اروپایی گفتم که کدام بخش را را قبول کنیم؟ سخن شما را قبول کنیم که می‌گویید آمریکا آماده است یا حرف رئیس جمهور آمریکا را قبول کنیم که در 24 ساعت 2 بار به صراحت اعلام کرده که به دنبال تشدید تحریم ها است.

بیشتر بخوانید:

روحانی: در اوج اقدامات دیپلماتیک، ۲ بار گفت می‌خواهیم تحریم‌ها را تشدید کنم؛ به دوستان اروپایی گفتیم، کدام را باور کنیم؟!

ظریف: طرح ۴ ماده‌ای مکرون حاوی دیدگاه‌های ما نیست/ توضیح درباره خبر خروج اروپا از برجام

***

شبنم نعمت‌زاده به ستاد اجرایی بدهکار است

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرای فرمان حضرت امام در پاسخ به این سوال که آیا با شرکت‌های مرتبط با «شبنم نعمت زاده» در توزیع دارو همکاری داشته‌اند، گفت: ستاد در عرضه دارو کلی فروشی می‌کند و در توزیع نقش زیادی ندارد اما تا کنون گزارشی مبنی بر وجود همکاری‌هایی با خانم نعمت‌زاده برای توزیع دارو به دست بنده نرسیده است البته این فرد به ستاد فرمان اجرایی حضرت امام بدهکار است هر چند که رقم بدهی، رقم سنگینی نیست.  

 

***

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه می‌شود

به گزارش فارس، کاظم جلالی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آبان‌ماه به عنوان سفیر ایران عازم روسیه خواهد شد و استوارنامه جلالی به امضا رسیده است.

براساس این گزارش، حضور کاظم جلالی در سفارت ایران در روسیه منوط به رای‌ آوری استعفای این نماینده پارلمان در  صحن مجلس است.

گفتنی است کاظم جلالی از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی و فاقد سابقه موثر دیپلماتیک است.

***

روایت زاکانی از روابط دانیال‌زاده و طبری

علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس درباره روابط دانیال‌زاده و طبری گفت: نقش طبری و دانیال‌زاده چه بود، یکی از قوه قضائیه و یکی از دولت بود که به هم سرویس می‌دهند. مثلا یک شرکت فولادی را به دانیال‌زاده می‌دادند و او می‌گفت 5 هزار کارگر دارم بنابر این به او پول می‌دادند و به جای اینکه صرف فولاد و یا کارگران کند، در فرمانیه تهران برج می‌ساخت و برج به طبری می‌دادند. الان دو برج فرمانیه دست کیست؟ و از آن طرف طبری هم به او سرویس می‌داد.

نماینده سابق مجلس همچنین با اعلام این خبر که دانیال‌زاده با اتهام 3 میلیارد تومان بدهی از کشور فرار کرد، گفت:‌در واقع او را فراری دادند و عناصر فاسد دست به دست هم دادند و شبکه درست کردند و این شبکه همه‌گیر شده است الان در جامعه صحبت از فساد چند هزار میلیاردی مثل فساد 500 میلیاردی، هزار میلیاردی، 2 هزار میلیاردی، 3 هزار میلیاردی و حتی 9 هزار میلیارد تومانی مطرح است.

بیشتر بخوانید:

زاکانی خبر داد: یک متهم فساد ۳ هزار میلیاردی را از کشور فراری دادند/ طبری در قوه قضائیه چه می‌کرد؟

***

دو روایت از جلسه روحانی با اصلاح‌طلبان

نامه‌نیوز نوشت: جلسه افطاری حسن روحانی با فعالان اصلاح طلب گرچه ۴ ماه پیش رسانه ای نشد اما خبرش به بیرون درز کرد. جلسه ای مهم که سیدمحمد خاتمی هم در آن حضور داشت و اصلاح طلبان دغدغه های انتخاباتی خود را به اطلاع روحانی رساندند.

اصولگرایان با شنیدن خبر این جلسه بیش از پیش تحرکات انتخاباتی جناح رقیب را زیر نظر گرفتند چون معتقدند «دولت برای راحتی در سال پایانی مسئولیتش تلاش دارد مجلسی شکل بگیرد که سهم جریان اصلاحات و اعتدال در آن قابل توجه باشد بنابراین همه امکانات و ابزارها و منابعش را برای نیل به مقصود خود به کار می گیرد».

حسین طلایی فعال سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف گفت«روحانی در ماه مبارک رمضان ضیافت افطاری با حضور آقای خاتمی داشت، آنجا گفتگوهایی انجام و به جریان های حاضر اطمینان داده شد که نگرانی چندانی برای انتخابات آتی مجلس و نتایج آن نداشته باشند».

اما روایت اصلاح طلبان هم از مراسم افطاری با روحانی شنیدنی است. عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت «در مراسم افطاری به دعوت آقای روحانی خیلی از اصلاح طلبان بودند، مباحث زیادی درباره فراهم سازی بستری برای شکل گیری رقابتی برابر با جریان رقیب مطرح شد. آقای روحانی نیز گفت درباره برگزاری انتخابات و روند بررسی صلاحیت ها خاطر جمع باشید. همانجا دوستان اعلام کردند اصلاح طلبان قبل از شورای نگهبان، نگران هیأت های اجرایی هستند که آقای روحانی گفت نگران نباشند»

این فعال اصلاح طلب یادآور شد «اتفاقا نگرانی ما از هیأت‌های اجرایی محرز است و چون اصلاح طلبان تجربه این نوع قول ها را از آقای روحانی داشتند که در مقام اجرا برعکس آن عمل شده بنابراین هیچ کدام حرف‌های آقای روحانی را باور نکردند. در واقع در آن جلسه افطاری رئیس جمهور به طور تشریفاتی صحبت‌هایی را مطرح کرد و بعد هم همه بلند شدند و به خانه و زندگی خودشان رفتند.»

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار