کد خبر: ۸۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

ولی کوزه گر کالجی

کارشناس اوراسیا

ایران توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا را امضا کرده و از ۵ آبان ماه این توافقنامه اجرایی میشود. دولت برای اجرای این توافق نامه تلاش های بسیاری کرده است و در همین راستا مجلس شورای اسلامی نیز در خرداد ماه لایحه دولت را تصویب کرد و از ماه آینده این موافقنامه...این توافق فرصتی برای افزایش صادرات ایران خواهد بود؛ در حال حاضر پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان عضو این اتحادیه هستند و در صورت برنامهریزی صحیح، فرصت مناسبی برای توسعه تجارت با این کشورها فراهم می شود. مساله از آن جا مهمتر می شود که با توجه به شرایط تحریم این توافق یک فضای تنفسی برای روابط تجاری ایران به وجود می آورد و می تواند بخشی از مشکلات ما در این شرایط را کاهش دهد. مدت این توافق سه سال است و در این مدت ۵۰۲ قلم کالا از طرف اتحادیه و ۳۶۰ قلم کالا از سوی ایران مشمول تعرفه ترجیحی می شوند و در صورت همکاری همه نهادها و سازمان ها و اجرای موفقیتآمیز آن، امکان به صفر رسیدن تعرفهها و کاهش موانع از مسیر تجارت کشورمان فراهم میشود.

از دیگر مزایای این توافق می توان به تحرک بخشی در زمینه کشاورزی اشاره کرد، در همین راستا مزیتهای نسبی در ایران و ۵ کشور عضو اوراسیا وجود دارد و این مساله امکان توسعه تجارت در این توافقنامه را فراهم کرده است. ظرفیت های ایران در زمینه های صادرات گل و گیاه و فرش را نیز نباید نادیده گرفت چرا که ارمنستان و روسیه از جمله بازارهای مهم برای این محصولات هستند.

این مزیت در خصوص سایر کشورها نیز مصداق دارد، بنابراین این توافقنامه فرصتی برای توسعه همکاریهای اقتصادی با همسایگان شمالی است.

بهبود کیفیت کالاهای صادراتی و افزایش هماهنگی دستگاه ها و نهادها از جمله بانک مرکزی و مناطق آزاد از مهمترین الزامات توسعه روابط اقتصادی و استفاده بیشتر از ظرفیت توافقنامه اخیر ایران و اوراسیا است.

این اولین تجربه ایران در توافقنامه تجارت آزاد با سازمان منطقه ای و گامی در مسیر توسعه همکاریهای تجاری با اتحادیه اوراسیاست و تحقق آن یکی از اهداف اصلی سیاستهای کلان کشور است.

منبع: خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار