کد خبر: ۸۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
تجارت آنلاین الزامات اجرای دستور مقام معظم رهبری را بررسی کرد؛
در حال حاضر یک ثبات نسبی در بازار کالاهای اساسی وجود دارد اما به دلیل این که ساز و کار قوام یافته و کارآمدی در این خصوص موجود نیست از همین رو رهبر معظم انقلاب به تازگی دستور تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور را صادر کرده اند. در همین راستا روز گذشته قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: این نقشه راه به همراه سند پشتیبان تهیه و برای تصویب به سران سه قوه ارسال شده است.

تنظیم بازار کالاهای اساسی، مطالبه مردمی

گروه اقتصاد کلان: در حال حاضر یک ثبات نسبی در بازار کالاهای اساسی وجود دارد اما به دلیل این که ساز و کار قوام یافته و کارآمدی در این خصوص موجود نیست از همین رو رهبر معظم انقلاب به تازگی دستور تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور را صادر کرده اند. در همین راستا روز گذشته قائممقام وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: این نقشه راه به همراه سند پشتیبان تهیه و برای تصویب به سران سهقوه ارسال شده است.

به گزارش تجارت آنلاین، حسین مدرس خیابانی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با اشاره به تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور توضیح داد: بعد از مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که مصوبه سران سه قوا را در خصوص تمرکز بخشی از وظایف و اختیارات حوزه بازرگانی و تجارت در حوزه صمت، متن مصوبات که به روال همیشگی، به رویت و تائید مقام معظم رهبری میرسد، ابلاغ شد که ایشان ذیل این مصوبه، ضمن موافقت با این موضوع، تاکید فرمودند که لازم است نقشه راه تنظیم بازار کشور تهیه شود.

ضرورت تدوین نقشه راه تنظیم بازار

بر اساس این گزارش، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، تیمی از کارشناسان خبره و صاحبنظران در حوزه تنظیم بازار که سرد و گرم بخش تنظیم بازار را کشیده بودند، با محوریت موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، نسبت به تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور اقدام نمودند و در حال حاضر، پیشنویس اولیه آن تهیه شده و به همراه سند پشتیبان، برای سران قوا ارسال شده است؛ ضمن اینکه به موازات، از سایر کارشناسان نیز نظرخواهی شده تا اگر نظرات تکمیلی وجود داشت، اصلاحات لازم بر روی آن صورت گیرد. در این میان، تیم کارشناسی به همراه موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، فعلا پیشنویس اولیه را تهیه کردهاند؛ اما نقطه نظرات اصلاحی نیز اعمال خواهد شد تا در نهایت، کار در قالب یک سند و چارچوب مشخص، اجرایی شود.

وی با بیان اینکه اگر این نقشه راه تصویب شود، برنامه عملیاتی مرتبط با آن نیز تهیه خواهد شد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت، ضرورت تدوین این نقشه راه است، چراکه موضوع اصلی آن است که تنظیم بازار کشور به عنوان یک اولویت، شناخته شود؛ به خصوص اینکه، نقش تنظیمی دولت در این حوزهها بسیار حائز اهمیت است؛ ولی امروز به دلیل شرایط خاص کشور و نیز فشارهای بین المللی که بر روی بخشهای مختلف اقتصاد ایران است، تنظیم بازار کشور یکی از اولویت های اصلی است و در حال حاضر، به یک مطالبه عمومی و مورد خواست مسئولان تبدیل شده است؛ بنابراین، اولین ضرورت تهیه نقشه راه تنظیم بازار، تعیین این اولویت بوده است.

ضمانت اجرایی نقشه راه تنظیم بازار

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ضمانت اجرایی نقشه راه تنظیم بازار نیز گفت: معمولا نقشه راه یک افق بلندمدت دارد و باید ذیل آن تمامی برنامهها عملیاتی شود؛ ضمن اینکه بخشی از برنامهها، بلندمدت و بخشی میانمدت و کوتاه مدت است و تمامی اینها در نقشه راه تعیین تکلیف شده است؛ ضمن اینکه در حوزه مداخله نیز باید مشخص شود که کار چطور پیش رود.

وی افزود: در نقشه راه، ستاد تنظیم بازار متولی است و ریاست این ستاد معمولا معاون اول رئیسجمهور است و اعضای آن نیز وزرا هستند، اما در بسیاری از موارد، وزیر صنعت به عنوان رئیس انتخاب میشود و نهادهای ناظر نیز بخشهای مختلفی از جمله سازمان برنامه و بودجه، سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی هستند که در اجرای برنامههای عملیاتی نقشه راه تنظیم بازار کشور، کار نظارت را به عهده خواهند داشت.

نظارتها در حوزه تنظیم بازار ضعیف است

در این باره چندی پیش نماینده مردم هشترود در مجلس از ضعف نظارتها در حوزه تنظیم بازار انتقاد کرد و گفت: اگر نظارت بر بازار ضعیف باشد هرج و مرج و گرانی غیرقابل کنترل می شود.

به گزارش ایرنا، سیدحمزه امینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نظارت بر بازار و کنترل آن، از گرانیهای افسار گسیخته جلوگیری میکند از این رو موضوع نظارت باید از سوی متولیان آن جدی گرفته شود.

برای کنترل بازار راه زیادی رفتیم، اما باید وزارت بازرگانی تشکیل شود

از سوی دیگر رییس سازمان اداری استخدامی کشور در جریان تصویب طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس شورای اسلامی که اوایل مهرماه جاری رقم خورد گفت: «در حال حاضر برای تنظیم بازار، کنترل قیمت ها، اختصاص منابع محدود، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم باید راه های زیادی را تجربه کنیم. در واقع باید سازوکار متفاوتی مانند تشکیل وزارت بازرگانی برای ساماندهی بازار در نظر گرفته شود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمشید انصاری، در تشریح دلایل اصرار دولت برای تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی گفت: «اگر چه دلایل مخالفان با تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در شرایط عادی درست است، اما امروزه شرایط کشور عادی نیست. دشمن ما را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.»

وی افزود: «در حال حاضر برای تنظیم بازار، کنترل قیمت ها، اختصاص منابع محدود، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم باید راه های زیادی را تجربه کنیم. در واقع باید سازوکار متفاوتی مانند تشکیل وزارت بازرگانی برای ساماندهی بازار در نظر گرفته شود.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار