کد خبر: ۸۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
به دنبال دستور مقامات قضایی به سایت‌های اینترنتی برای حذف قیمت‌های غیرواقعی و همچنین نظارت بر آنها قیمت مسکن در زنجان 30 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رکود ساخت و ساز طی چند سال گذشته موجب شده است که بازار مسکن از حالت عادی خارج شده و سال به سال بر قیمت آن افزوده شود.

اما این روال در طی سال گذشته جهشی بود و قیمت مسکن به یکباره جهش فوق‌العاده داشت و با افزایش ارزش ارز، قیمت مسکن نیز بسیار گران شد.

همچنین با توجه به ضعف قوانین مربوط به حقوق مالکیت املاک و مستقلات در قبال تبدیل شدن املاک به کالای سرمایه‌ای این روزها در ایران نیز بسیاری به املاک به عنوان کالایی که می‌تواند سرمایه آنها را حفظ کند، نیز از دیگر موضوعاتی بود که موجب افزایش بی‌سر و سامان مسکن شد.

درج آگهی در سایت دیوار و شیپور و عدم نظارت بر فعالیت این دو سایت در ماه‌های نخست نیز از دیگر عواملی بود که موجب شد قیمت مسکن بسیار افزایش پیدا کند.

هرچند که راهکار برخی مسؤولان و کارشناسان برای تعدیل قیمت مسکن به تعویق انداختن خرید خانه بود چون آنها معتقد بودند  قیمت‌ها حبابی است و بخاطر شرایط بازارهای مالی مردم از ترس از دست دادن سرمایه به بازار مسکن هجوم برده‌اند، اما همین افزایش قیمت مسکن موجب شد که دست افرادی که با نقدینگی مشخص قصد خرید داشتند از خرید خانه کوتاه بماند و آرزوی مسکن‌دار شدن آنها تحقق پیدا نکند.

اما این روال ادامه نداشته و دولت اقدامات پیشگیرانه را در این حوزه آغاز کرد و خبر از پرداخت وام مسکن داد، از طرفی قیمت آگهی‌های منزل از سایت دیوار حذف شد و همین امر موجب شد که قیمت‌ها تا حد زیادی کنترل شود.

شاید قیمت‌ها به همان روال قبلی برنگشت اما لااقل این اقدامات موجب شد که حباب مسکن بترکد و بیش از این افزایش پیدا نکند.

قیمت مسکن، طی ماه‌های قبل به حدی افزایش یافت که حتی دستگاه‌های نظارتی نیز وارد عمل شده و اعلام کردند که با سوداگران مسکن برخورد خواهند کرد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه زنجان یکی از شهرهای گران کشور برای زندگی است، گفت:  قیمت مسکن و ارزاق در زنجان بسیار بالاست.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در برخی از مناطق شهر زنجان گفت: با توجه به این گرانی ما پیشنهاد کرده‌ایم که برای تامین مسکن کارکنان، یک تعاونی تشکیل شود.

*کاهش 30 درصدی مسکن در زنجان

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: قیمت مسکن طی ماه‌های قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

ابوالفضل طاهری با اشاره به اینکه این روزها بازار مسکن در حال رکود به سر می‌برد، افزود: با این حال شاهد کاهش قیمت 20 تا 30 درصدی مسکن در برخی از مناطق هستیم.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر قیمت مسکن در سایت‌ها و همچنین بازرسی‎هایی که به صورت مستمر از سوی اماکن، دادستانی و صنعت و معدن انجام می‌شود، موجب کاهش قیمت‌ها شده است، تصریح کرد: امروز بازار مسکن در حالت رکود است و قیمت‌ها کنترل شده است.

طاهری با اشاره به اینکه قیمت مسکن طبق روال عادی هر سال چند درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: اما رشد فزاینده قیمت مسکن در ماه‌های قبل کاذب بود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان از پلمب واحدهای متخلف و تاثیرگذار در گرانی مسکن خبر داد و افزود:در این راستا مجوز 200 واحد تاثیرگذار در گرانی مسکن ابطال شده است.

*رصد آن لاین فضای مجازی

رئیس پلیس فتای استان زنجان نیز در این باره گفت: پلیس فتا در راستای مأموریت‌های قانونی، با آن دسته از افرادی که با تبلیغ و درج غیرواقعی قیمت املاک در فضای مجازی و سایت‌های خدماتی موجب ایجاد التهاب و اخلال دربازار مسکن شوند، برخورد خواهد کرد.

محمدعلی آدینه‌لو با اشاره به شگردهای کلاهبرداری در فضای مجازی گفت: عدم آگاهی برخی از شهروندان در هنگام خرید کالا از سایت‌های فروشگاهی«دیوار و شیپور» موجب افزایش پرونده‌های ورودی در این حوزه به پلیس فتا زنجان شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های درج شده در سایت‌های خدماتی حبابی بوده و واقعی نیست، افزود: پلیس فتا بنا به وظیفه خود با افرادی که در فضای مجازی سوداگری می‌کنند، برخورد می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به اینکه شهروندان باید مراقب کلاهبرداری‌های گسترده افراد در سایت‌های دیوار و شیپور باشند، گفت: برخی از افراد سودجو و کلاهبردار با درج آگهی‌های دروغین از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند که شهروندان باید در این حوزه آگاه باشند.

*کاهش قیمت مسکن محسوس نیست

یکی از صاحبان واحدهای مشاوره املاک نیز در ارتباط با وضعیت بازار مسکن گفت: این روزها بازار مسکن تعریفی ندارد و هر سال اینطور بوده است که طی ماه‌های محرم و صفر خرید و فروش کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین دلیل افزایش قیمت مسکن، دلالان بازار هستند، اضافه کرد: دلالان با شگردهای مختلف به دنبال سود خود بوده و همین امر موجب افزایش بی‌رویه مسکن شده است.

این کارشناس بازار مسکن در ارتباط با کاهش قیمت مسکن نیز گفت: درست است که قیمت مسکن در چند ماه گذشته کاهش یافته است، اما قطعا قیمت‌ها به روال قبل برنگشته است، پس وقتی گفته می‌شود قیمت مسکن کاهش دارد این میزان ارزش در ارتباط با چند ماه قبل بیان شده است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار