کد خبر: ۸۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
علیرضا ملاحتی خبرنگار اعزامی به استان گیلان- عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق کشور خبر داد: در آخرین پیگیری در جلسه هیئت تنظیم قرار شد نرخ بهای خرید برق طی دو هفته آینده اعلام شود که با این موضوع صنعت نیروگاهی به بازده مناسبی دست پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، این موضوع را مهندس تقی زاده مدیرعامل شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در مراسم بازدید یکروزه جمعی از دست اندرکاران بازار سرمایه و خبرنگاران از نیروگاه بادی منجیل و نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان که به دعوت شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور و به همت و هماهنگی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران صورت پذیرفته بود بیان کرد.
مهندس تقی زاده ادامه داد: اگر پیشرفتی در کار بوده ماحصل تلاش همه همکاران بوده است، وی در خصوص نرخ برق ادامه داد ما با جدیت هرچه تمام به دنبال اصلاح نرخ برق بوده و جلسات متعددی با مراکز مختلف داشته و اعتقادمان این است که این نرخ دستوری است و مناسب نمی باشد و البته در آخرین پیگیری جلسات هیئت تنظیم قرار بر این شد که عدد نهایی خرید برق طی دو هفته آینده نهایی و اعلام شود و این موضوع می تواند صنعت نیروگاهی را با بازده مناسبی روبرو کند.
وی ادامه داد: این شرکت یک هلدینگ در زمینه سرمایه گذاری نیروگاهی است و در بخش های مختلف کشور هم حضور دارد.
در زمان شروع به کار شرکت سه موضوع در دستور کار قرار گرفت، اولین اینکه شرکت باید وارد بازار سرمایه شود که خوشبختانه این موضوع انجام شد، دومین موضوع با توجه به مشکل پرداخت در وزارت نیرو، اغلب بستانکاران نیروگاه ها با این مشکل مواجه بودند در آن زمان وصول مطالبات ما نیز صفر شده بود و البته با همکاران راهکارهای مناسبی تعریف کردیم که مطالبات وصول شود و نتیجه این شد که امروز در برخی نیروگاه‌های ما مطالبات به صفر رسیده و در برخی نیز به حداقل رسیده است و ما امروز حتی به شرکت‌های زیرمجموعه نقدینگی نیز تزریق می کنیم، موضوع سوم با توجه به اینکه در صنعت نیروگاهی نسبت سود به سرمایه EPS بسیار پایین است اما ما با تلاش فراوان توانستیم در سال گذشته سود نیروگاه منجیل را ۳۰ میلیارد تومان و ارومیه را ۲۰ میلیارد تومان محقق کنیم و همچنین انشالله منجیل امسال سود بسیار مناسبی در کدال خواهد داشت، همچنین ما ادعا داریم که هیچ نیروگاهی وجود ندارد که نسبت P به E پایین تر از تابان داشته باشد این نسبت در این نیروگاه زیر ۱۰ می باشد.
وی در خصوص تولید نیروی برق سبز گفت: زمان تحویل این نیروگاه ۳۸ مگاوات ظرفیت نصب شده داشت که امروز به ۹۲ مگاوات رسیده است ضمنا در شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور سیاست کاهش سرمایه گذاری در نیروگاههای فسیلی و افزایش آن در نیروگاههای تجدید پذیر مورد نظر بوده و با جدیت دنبال می‌شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور نرخ پایه فروش برق را ۳۴۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت اعلام کرد و ادامه داد که با ضرایب مختلف این مبلغ به بالای ۵۰۰ تومان می رسد.
عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق کشور در خصوص صادرات نیز گفت: برای نیروگاه های تجدیدپذیر مجوز صادرات صادر شده است و می توانند حدود ۷ سنت برق را به فروش برسانند ولی هنوز این موضوع به صورت عملی انجام نشده است.
تقی زاده در پایان در خصوص افزایش ظرفیت گفت: این شرکت در حال امکان سنجی این موضوع می باشد.
در ابتدای این مراسم نیز مهندس احمد حقانی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل گفت: سال ۸۳ نیروگاه برق منجیل شروع به کار کرد در آن زمان کسی باور نمی کرد که این موضوع پیشرفت چندانی داشته باشد، ولی با تلاش همکاران ما در این عرصه موفقیت های بسیاری حاصل شده است.
باید تاکید کنم ایران جزو اولین کشورهای شروع کننده استفاده از نیروی بادی بوده است ولی عدم حضور سرمایه‌گذاران در این عرصه و با توجه به ارزان بودن نفت و گاز رویکرد مناسبی در این حوزه وجود نداشته اما خوشبختانه اکنون دولت تاکید دارد و امروز رویکرد مناسبی در کشور در این صنعت ایجاد شده است.
وی دلایل رویکرد به انرژی های تجدید پذیر را صیانت از سوخت فسیلی، حفظ محیط زیست، امنیت انرژی در پدافند غیرعامل عنوان کرد. همچنین انواع آن را باد، خورشید، زمین گرمایی، زباله سوز، امواج اقیانوس و هیدروژن بیان کرد. مزایای آن را نیز رایگان بودن، پاک بودن، نامحدود بودن، استفاده مستقیم، استفاده در مناطق دور افتاده و راندمان بیشتر بیان کرد.
حقانی در خصوص ظرفیت استفاده شده انرژی باد در کشور گفت: کلاً در کشور ما ظرفیت ۶۰ هزار مگاوات وجود دارد که البته با توجه به دسترسی ها و دستگاه هایی که قابل استفاده و نصب می باشد این ظرفیت تا ۱۵ هزار مگاوات قابل انجام و نصب می باشد.
وی ادامه داد: اولین توربین در نیروگاه برق منجیل و رودبار سال ۱۳۷۳ با نصب دو دستگاه ۵۰۰ کیلوواتی در منجیل و رودبار انجام و شروع به کار کرد، در این منطقه سرعت باد ۸ متر بر ثانیه می باشد و ارتفاع این دکل ها ۴۰ متر از سطح زمین است این نیروگاه در 4 سایت به نامهای منجیل، هرزویل، رودبار و سیاهپوش تشکیل شده و جمعاً ۱۵۹ توربین از ۳۰۰ تا ۶۶۰ کیلووات دارد کل وسعت منطقه نیروگاه نیز ۸۳۰ هکتار می باشد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ نیروگاه خصوصی سازی شد و از آن زمان همه برآورد ها نشان از افزایش روند تولید ماهیانه مناسبی دارد.
مهندس حقانی با تاکید بر این موضوع که در طی این سال‌ها فقط ۴۶۸ میلیون متر مکعب در مصرف گازوئیل کشور صرفه‌جویی شده و همینطور آلاینده های زیست محیطی کمتری در کشور منتشر شده است به صحبتهای خود پایان داد.
در ادامه بازدیدکنندگان از نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان بازدید کرده و با مختصات آن آشنا شدند، این نیروگاه دارای شش توربین گازی و سه توربین بخار است، نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان در سال ۱۳۶۸ با انعقاد قراردادی با شرکت زیمنس آلمان و شرکت نصب نیروی ایران شروع به کار کرد.
راه اندازی اولیه نیز در سال ۱۳۷۱ و سپس در سال ۱۳۷۲ با نیروگاه های گازی بوده و نیروگاههای بخار در سال ۱۳۷۵ و 1376 در مدار قرار گرفت است، ظرفیت تولید این نیروگاه 1307 مگاوات است راندمان تولیدی نیز ۴۵ درصد می باشد این نیروگاه ۲ درصد برق کل کشور را تولید کرده و در استان گیلان ۵۰ درصد تولید برق را بر عهده دارد.
برق تولیدی در این نیروگاه ۱۰ و نیم کیلوولت است که توسط ترانسفورماتورها به ۲۳۰ کیلوولت تبدیل شده و از طریق پست ها به شبکه سراسری ارسال می شود.
سهامداران این نیروگاه مجموعه غدیر با ۵۴ درصد شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور با ۲۳ درصد و صندوق بازنشستگی با ۲۳ درصد می باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: