کد خبر: ۸۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
اعتراف تازه ترامپ پمپئو را در خطر سقوط قرار داد
موضوع تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی تقابل دموکرات ها و جمهوری خواهان در آمریکا را افزایش داده و با متهم شدن پمپئو و وکیل شخصی ترامپ در این موضوع ابعاد تازه تری از این ماجرا افشا شده است.

صحنه سیاسی آمریکا به لرزه درآمد

پس از ماجرای تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با همتای اواکراینی در 25 ژوئیه ابعاد تازه تری از جزئیات این رویداد افشا شده است.  عصبانیت ترامپ از آنجا آغاز شد که او بر شدت حملات خود به «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان افزود و خواستار بازداشت وی به‌ دلیل خیانت برای اغراق در بخش‌هایی از مکالمه تلفنی‌اش با رئیس‌جمهوری اوکراین شد.اما از سویی دیگر ترامپ خواستار دیدار با شیف شد و گفت: «من هم مانند هر آمریکایی دیگری حق دارم با فردی که من را متهم کرده است، دیدار کنم.»

جالب تر اینکه ترامپ در موضع گیری مجدد در پیامی توئیتری خواستار استعفای رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا شد. در همین راستا ترامپ، شیف را یک دروغگوی بزرگ و بلایی بزرگ برای کشورش دانست.

شیف نیز در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: «رئیس جمهور نمی‌تواند از قدرت خود برای فشار به رهبران خارجی برای تحقیق در مورد مخالفان سیاسی خود استفاده کند. یاوه سرایی‌های ترامپ  ضرورت کار ما را تقویت می‌کند. آمریکا جمهوری است، اگر بتوانیم آن را نگه داریم.»

  آدام شیف همچنین روز یکشنبه هفتم مهر ماه اعلام کرد که کنگره به دنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و سایر رهبران جهان است. شیف همچنین به همراه روسای کمیته نظارت مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی این مجلس احضارنامه ای برای دستیابی به اسنادی از «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ صادر کردند. در ادامه پمپئو نیز به مجلس نمایندگان آمریکا احضار شد که وزیر خارجه آمریکا ضمن رد این موضوع آن را تهدید و زورگویی دانست. با گذشت چند روز از رسوایی اوکراین گیت هر روز اطلاعات جدیدی از این رویداد در رسانه ها منتشر می شود که تازه ترین تحولات را در ادامه می خوانید:

 

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از وال استریت ژورنال، پس از آنکه مجلس نمایندگان خواستار حضور پنچ دیپلمات برجسته آمریکا برای ادای شهادت شد، مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ در نامه‌ای نوشت که به این خواسته نمایندگان تمکین نخواهد کرد و آنها را زورگو خطاب کرد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که طبق گزارش منابع خبری پمپئو در جریان گفت‌وگوی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین بوده است و حتی بر روی خط حضور داشته است.

به گزارش رویترز،  پمپئو همچنین به مانع تراشی در روند تحقیق نیز متهم شد.روسای کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای وزیرامور خارجه آمریکا را به ارعاب شاهدان متهم کرده و گفته‌اند که این امر غیرقانونی، مدرکی برای مانع تراشی در مورد تحقیقات از پرونده استیضاح «دونالد ترامپ» است.

به گزارش دیلی بیست، با ادامه فشارها بر پمپئو وی اعتراف کرد که به مکالمه تلفن بین روسای جمهوری ایالات متحده و اوکراین گوش داده است. این اولین بار بود که وی به این مساله به طور علنی اشاره می کرد، تماسی که به موضوع شکایت یک افشاگر ناشناس تبدیل شد و محور مهم در روند تحقیقات در مورد استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به شمار می رود.

به گزارش نیویورک تایمز، در پی تلاش دموکرات ها برای استیضاح ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در پیامی توئیتری تلاش‌های دموکرات‌های کنگره این کشور برای استیضاح وی را «کودتا علیه قدرت مردم» دانست. ترامپ در این پیام نوشت: همانطور که هر روز بیشتر و بیشتر باخبر می‌شوم، به این نتیجه می‌رسم آنچه در حال روی دادن است استیضاح نیست، بلکه کودتا است که هدف آن گرفتن قدرت مردم، رای آنان، آزادی‌های آنان، متمم دوم قانون اساسی، مذهب، ارتش، دیوار مرزی و حقوق خدادادی مردم آمریکا است.

از طرفی علاوه بر فشار رسانه ها این بار شبکه دست راستی و محبوب ترامپ یعنی فاکس نیوز گزارشی را منتشر کرد که  با استقبال رئیس جمهور آمریکا مواجه شد.

ترامپ در توئیتی گزارش شبکه خبری فاکس نیوز را ادله ای برای اثبات فشار بر دادستان سابق اوکراین به منظور توقف تحقیقات درباره شرکت مرتبط با پسر «جو بایدن» عنوان کرد.شبکه خبری فاکس نیوز پیشتر در گزارشی با اشاره به مصاحبه خصوصی ژانویه 2019 «ویکتور شوکین» دادستان کل سابق اوکراین با «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ به نقل از او گزارش داد که برای خودداری از تحقیق درباره شرکت گاز طبیعی مرتبط با هانتر پسر جو  بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد  کنونی دموکرات ها تحت فشار بوده است.

فاکس نیوز همچنین در تحلیلی دیگر عنوان کرد که اکثریت جمهوریخواه سنا تا آخرین لحظه در کنار ترامپ می‌ایستند و طرح دموکرات‌ها را برای برکناری رئیس جمهوری آمریکا ناکام خواهند گذاشت.

به گزارش نیویورک تایمز موضوع اوکراین گیت در حالی در کانون توجه ها قرار دارد که درخواست ترامپ از اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز به موضوع داغ رسانه ها تبدیل شده است. در همین راستا رئیس جمهور آمرکیا چندی پیش در تماس تلفنی با نخست وزیر استرالیا از وی خواسته بود تا به بی‌اعتبار کردن تحقیقات «رابرت مولر» کمک کند.

به گزارش وبسایت هیل، ترامپ همچنین علاوه بر اوکراین از چین نیز درخواست کرد تا تا درباره اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی‌اش یعنی «جو بایدن» و پسرش تحقیقاتی انجام دهد. 

به گزارش اسوشیتدپرس، در همین راستا چین نیز این درخواست را رد کرد و وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که پکن در امور داخلی آمریکا دخالت نخواهد کرد.

 

پیچیده تر شدن اوکراین گیت و افشاگری های تازه درباره جولیانی

فارن پالیسی در مطلبی نوشت که ادعاهای "رودی جولیانی" در دفاع از ترامپ، درباره حضور وی در پرونده های فساد دیگری در اوکراین و ارتباط با اولیگارش های اوکراینی پرده برداشت. این نشریه می افزاید: "دمیترو فیرتاش" اولیگارش فاسد اوکراینی که در پی فرار از استرداد به آمریکا به اتهام رشوه خواری است، به دنبال ربط دادن دفاعیات خود با اتهامات مطرح شده توسط "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا و "رودی جولیانی" وکیل وی است که در تلاش هستند ثابت کنند جو بایدن معاون رئیس جمهوری سابق سیاستمداران اوکراینی را تحت فشار قرار داده است.

فشارها باعث استعفای پمپئو خواهد شد؟

نشنال اینترست در تحلیلی می نویسد: "مایک پمپئو" که زمانی گمانه زنی هایی مبنی بر طمع وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بر سر زبان ها افتاده بود، حالا پس از ماجرای رسوایی اوکراین گیت ممکن است مجبور به ترک کاخ سفید شود.

در ادامه این مطلب آمده است: اکنون که رسوایی اوکراین گیت کل دولت را درگیر کرده است، این ماجرا می تواند پمپئو را مجبور به خروج سریع از دولت کند و حتی چشم انداز وی را برای پیروزی در نامزدی و انتخابات کانزاس (ایالتی که پمپئو در ان متولد شده است) به خطر اندازد. از سوی دیگر پمپئو می گوید به احضاریه های مجلس نمایندگان درمورد این موضوع اهمیتی نمی دهد و دولت هم این اقدام وی را قانونی می داند. اما پس از ماجرای اخراج "جان بولتون" مشاور امنیت ملی، خروج پمپئو که خیالی بیش نبود، حالا ماجرای اوکراین گیت، صحنه سیاسی آمریکا را به لرزه در آورده و این سوال را مطرح می کند که آیا خروج پمپئو هم از دولت نزدیک است؟  

از سوی دیگر روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشتی به بررسی افشای نقش «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده در ماجرای «اوکراین‌گیت» پرداخته و نوشت او در حال تخریب دیپلماسی آمریکا است.

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به دفاعیه پمپئو از سیاست آمریکا در قبال اوکراین، آمده است: «حقیقت اما کاملا عکس آن است. پمپئو زمانی که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ و وکیل شخصی او در حال تحریم سیاست [آمریکا] در قبال اوکراین با هدف شخصی بودند، آنجا ایستاده بود و همچنین به آنها برای حمله به سفیر آمریکا در کی‌یف کمک کرد».

این روزنامه با بیان اینکه پمپئو اکنون نیز مانع سفیر و دیگر کارشناسان در ارائه گزارش به کنگره درباره اوکراین‌گیت می‌شود، نوشت: «چیزی که پمپئو نمی‌خواهد درباره آن صحبت شود، این است که او به ترامپ و رودلف جولیانی [وکیل ترامپ] اجازه داد تا سیاست [آمریکا در قبال اوکراین] را تخریب کنند. او هیچ کاری برای ممانعت از همسو شدن جولیانی با برخی از فاسدترین چهره‌های اوکراینی جهت پاپوش دوختن برای جو بایدن (رقیب انتخاباتی ترامپ) نکرد».

 

تغییر تاکتیک ترامپ: وظیفه دارم به فساد بایدن ها پایان دهم!

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور آمریکا که خود و دولتش را در خطر می بیند در توئیتی نوشته است که "من به عنوان رئیس جمهور وظیفه دارم به فساد خاتمه دهم, حتی اگر لازمه این کار درخواستِ کمک از کشور یا کشورهای خارجی باشد. چنین کاری همواره صورت می گیرد. این مسئله هیچ ارتباطی به سیاست یا تبلیغات سیاسی علیه خانواده بایدن ندارد؛ بلکه این به فساد آنها مربوط می شود!"

در همین حال ایرنا به نقل از سی ان ان گزارش داد که رییس جمهوری آمریکا برای فرار از تیغ استیضاح دست به تغییر تاکتیک زده و تلاش دارد زلف رسوایی پرونده اوکراین را به موضوع جذاب مبارزه با فساد اقتصادی گره بزند.

از همین رو کنگره آمریکا با توجه به ممانعت دولت ترامپ در ارسال اسناد مرتبط به این پرونده سرانجام به ارسال "احضاریه" به کاخ سفید جهت دریافت اسناد و مدارک درخصوص ماجرای اوکراین و تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری آن کشور اقدام کرد.

روسای سه کمیته کنگره (نظارت و اصلاحات، امور خارجی و اطلاعات) نیز در بیانیه ای اعلام کردند: عمیقا متاسف هستیم که رئیس جمهوری ترامپ ما و کشور را در این شرایط قرار داده اما اقدامات او هیچ انتخابی را جز صادر کردن احضاریه برای ما باقی نگذاشته است.


به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» «جو بایدن» نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با رد اتهامات فساد گفت که هرگز اجازه نمی دهد این اتهام علیه او و خانواده اش، وی را از تلاش برای رقابت های انتخاباتی باز دارد. وی افزود: شما نمی توانید وجهه من و خانواده ام را تخریب کنید. به پولی که برای حمله به من  هزینه کرده اید، اهمیتی نمی دهم.

 

اعتراف ترامپ: برای استیضاحم مجلس نمایندگان آمریکا به اندازه کافی رای دارد

به گزارش واشنگتن پست رئیس جمهور آمریکا تایید کرد که مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها آرای کافی برای استیضاح وی را دارند اما ابراز اطمینان کرد که سنای جمهوری‌خواهان اور ا تبرئه می‌کند. ترامپ همچنین پیش بینی کرد که نانسی پلوسی، رئیس این مجلس از آرای مجلس نمایندگان برای آغاز رسمی تحقیقات و کشاندن روند استیضاح به کنگره بهره خواهد بود.

ترامپ به خبرنگاران گفت: آن‌ها حقوق ما را پایمال کرده‌اند. اگرچه بسیاری از دموکرات‌ها نمی‌خواهند رای به استیضاح من دهند اما چاره دیگری ندارند. آن‌ها باید از رهبرشان پیروی کنند و زمانی که روند به سنا برسد، ما پیروز خواهیم شد.

به گزارش ای بی سی، لازم به یادآوری است که چندی پیش نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت فکر می‌کند دلیل این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دموکرات‌ها را "بی‌عمل" می‌خواند این است که از تحقیقاتی که علیه او آغاز شده، می‌ترسد.

پلوسی همچنین افزود: فکرمی‌کنم رییس جمهور می‌داند (در این تحقیقات) چه مسائلی می‌تواند علیه او بیان شود و از آن می‌ترسد. او در تلاش است تا توجه‌ها را از این مساله منحرف کند.

به گزارش دیلی میل،  در همین راستا «جف فلیک» سناتور جمهوریخواه سابق آمریکا هفته گذشته گفت که دستکم ۳۵ سناتور جمهوریخواه در صورت برخورداری از رای مخفی، به استیضاح ترامپ رای می‌دهند.

کنگره آمریکا بر اساس قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهوری به یکی از این موارد متهم است: خیانت، رشوه و سوء‌استفاده از قدرت. ترامپ به دلیل سوء‌استفاده از قدرت در آستانه استیضاح است.

گفتنی است که برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از ۱۰۰ عضو سنا باید به گناهکاری او رای دهند. جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکراتها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکراتها رای می‌دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار