کد خبر: ۸۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
در حال حاضر هفت سکه در حال فعالیت در کشور وجود دارد، اما مشاهدات نشان می‌دهد که حدود پنج مورد از این مسکوکات کمتر استفاده می‌شود، به این ترتیب بخش عمده‌ای از سکه‌های فعلی، قابلیت خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند و فقط وجود دارند.

پایان عمر سکه‌ها در ایران!

در حال حاضر هفت سکه در حال فعالیت در کشور وجود دارد، اما مشاهدات نشان می‌دهد که حدود پنج مورد از این مسکوکات کمتر استفاده می‌شود، به این ترتیب بخش عمده‌ای از سکه‌های فعلی، قابلیت خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند و فقط وجود دارند.

به گزارش ایسنا، پول رایج در اغلب کشورهای دنیا به دو نوع اسکناس و مسکوک، مورد استفاده قرار می‌گیرد که پول‌های درشت با اسکناس و پول‌های خرد از طریق سکه از سوی دولت‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

اسکناس‌های ایران از حدود ۵۰ سال قبل تاکنون چندین بار تغییر شکل‌ داده‌اند که عمده این تغییرات در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است.

این در حالی است که سکه‌های مورد استفاده در ایران نیز بارها تغییر ظاهری داده‌اند و با اشکال جدیدتری مورد استفاده قرار گرفته‌اند که البته با توجه به نرخ تورم در ایران، از لحاظ ارزش نیز این سکه‌ها تغییر یافته‌اند.

در حال حاضر هفت نوع سکه رایج در کشور وجود دارد که هرچند برخی از این سکه‌ها از نظر ارزشی قدیمی‌تر بوده و در سال‌های دور نیز وجود داشته است، اما شکل ظاهری آن‌ها با تغییراتی همراه بوده است.

۵۰ ریالی

سکه ۵۰ ریالی که از زمان قدیم در ایران در دسترس مردم بوده است، در آبان ماه ۱۳۸۳ تغییر ظاهر داد و سکه‌های جدیدی با این ارزش وارد بازار شدند، هرچند که امروز استفاده از سکه‌های ۵۰ ریالی که معادل پنج تومان است، چندان رایج نیست، چراکه تورم ایران سبب شده تا سکه‌های ۵۰ ریالی ارزش خود را تا حد زیادی از دست بدهند.

۱۰۰ ریالی

سکه‌های ۱۰۰ ریالی نیز در گذشته به شکل متفاوتی ارائه می‌شد، اما همزمان با سکه‌های ۵۰ ریالی، شکل ظاهری این سکه‌ها نیز تغییر یافت؛ به عبارت دیگر سکه‌های ۱۰۰ ریالی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در آبان ماه ۱۳۸۳ وارد بازار شده است.

البته علاوه بر سکه‌های ۱۰۰ ریالی، اسکناس به ارزش ۱۰۰ ریال نیز در کشور ما وجود دارد، اما این سکه و اسکناس نیز به دلیل تورم، چندان ارقام رایجی نیستند.

۱۵۰ ریالی

این سکه‌ها نیز امروز در نقل و انتقال پول بین مردم ایران کمتر استفاده می‌شود، اما هنوز نسبت به ۵۰ ریالی و ۱۰۰ ریالی جایی برای ارزش خود باز کرده و هرچند کم اما هنوز بین مردم رد و بدل می‌شود.

آخرین طرح این سکه‌ها نیز در اسفندماه ۱۳۸۹ منتشر شد.

۵۰۰ ریالی

سکه‌های ۵۰۰ ریالی اما نسبت به سکه‌های قبلی بیشتر استفاده می‌شوند. در واقع میزان استفاده این سکه‌ها شاید در مقابل سکه‌های با ارزش‌تر ناچیز به نظر بیاید، اما هنوز می‌توان دید که مردم در خریدهایشان از این سکه‌ها استفاده می‌کنند.

بانک مرکزی سکه‌های ۵۰۰ ریالی را در اسفندماه سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رساند.

۱۰۰۰ ریالی

شاید تا کمتر از ۱۰ سال گذشته استفاده از اسکناس ۱۰۰ تومانی یا همان ۱۰۰۰ ریالی، بسیار رایج‌تر از استفاده از سکه ۱۰۰۰ ریالی بود، اما امروزه این اسکناس‌ها عمدتا جای خود را به مسکوکات داده و برای استفاده از ۱۰۰ تومانی مردم بیشتر از سکه استفاده می‌کنند.

این سکه‌ها با شکل امروزی نیز در اسفندماه ۱۳۸۷ از سوی بانک مرکزی وارد چرخه پولی کشور شده است.

۲۰۰۰ ریالی

سکه‌های ۲۰۰۰ ریالی یا همان ۲۰۰ تومانی از قبل وجود نداشت و به دلیل اینکه ۲۰۰ تومان در دو دهه گذشته ارزش خود را به شدت از دست داد، بانک مرکزی وقت تصمیم گرفت تا سکه‌هایی را به ارزش ۲۰۰ تومان وارد چرخه پولی کشور کند.

به این ترتیب این سکه‌ها نیز از خردادماه سال ۱۳۸۹ و همراه با سایر سکه‌های مذکور وارد بازار شد.

البته اسکناس ۲۰۰ تومانی نیز هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما آنطور که به نظر می‌آید برای معاملات ۲۰۰ تومانی بیشتر سکه رایج است تا اسکناس.

۵۰۰۰ تومانی

 

این همان سکه‌ای است که رئیس‌کل بانک مرکزی به قیمت بالای تولید آن اشاره کرد و گفت که هزینه تولید یک سکه ۵۰۰ تومانی بیش از ۸۰۰ تومان است.

همتی در همین راستا، طرح حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت ارائه کرد که اکنون یک فوریت این لایحه در مجلس به تصویب رسید.

سکه‌های ۵۰۰ تومانی از مرداد ماه سال ۱۳۸۹ از سوی بانک مرکزی به مردم ارائه  شد و در حالی ارزش آن ۵۰۰ تومان است، حدود ۸۰۰ تومان هزینه تولید آن می‌شود.

حال به نظر می‌رسد که از مجموع هفت سکه در حال فعالیت ایران، تنها دو مورد از آن‌ها بیشتر در بین مردم رایج است و مابقی به دلیل از دست دادن ارزش خود کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زیر اطلاعاتی در خصوص سکه‌های رایج در ایران امده است:

پایان عمر سکه‌ها در ایران!

برچسب ها: سکه ، انواع سکه ، پول
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار