کد خبر: ۸۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
تجارت آنلاین بررسی کرد؛
اگر چه روز گذشته مرکز آمار کشور نرخ بیکاری افراد ۱۵ سال و بیشتر را ۱۰.۵ درصد اعلام کرد که نسبت به تابستان سال گذشته ۱.۸ درصد کاهش نشان می دهد؛ با این حال مسئولان و تصمیم گیرندگان اقتصادی تا رسیدن به شرایط نسبتا ایده آل در این مورد راهی دراز در پیش دارند.

نسخه عملی حل مشکل بیکاری

گروه اقتصاد کلان: اگر چه روز گذشته مرکز آمار کشور نرخ بیکاری افراد ۱۵ سال و بیشتر را ۱۰.۵ درصد اعلام کرد که نسبت به تابستان سال گذشته ۱.۸ درصد کاهش نشان می دهد؛ با این حال مسئولان و تصمیم گیرندگان اقتصادی تا رسیدن به شرایط نسبتا ایده آل در این مورد راهی دراز در پیش دارند. به گزارش تجارت این گزارش می افزاید: براساس آمار ۶۱ میلیون ۵۸۲ هزار نفر از جمعیت کشور در سن ۱۵ ساله و بیشتر هستند و از این میزان ۴۴.۹ درصد (معادل ۳۷ میلیون و ۶۴۵ نفر) از لحاظ اقتصادی جزو گروه شاغلان و بیکاران قرار دارند که نسبت به تابستان ۱۳۹۷ ۰.۲ درصد رشد داشته است.

اعتبارات فعلی پاسخگوی لشکر بیکاران نیست

در این راستا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش گفت: اگر فردی بیکار شود، برای دریافت مبلغی مازاد بر بیمه بیکاری، نیاز به اعتبارات بیشتری داریم که در شرایطی که با لشکر بیکاران رو به رو هستیم، اعتبارات موجود جوابگو نیست.

رمضانعلی سبحانی فر در برنامه رادیویی «رویداد» ، نبود سرمایه در گردش و ناتوانی در نوسازی و بهسازی بنگاههای تولیدی را از جمله مشکلاتی دانست که منجر به بیکاری شاغلین میشود و افزود: «اشتغال بصورت مستقیم و غیرمستقیم جز وظایف وزارت صمت است و کمیسیون صنایع تاکنون کمک کننده بوده.»

به گزارش شفقنا، وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس باید گامی در جهت بهبود اشتغال بردارد، اظهار داشت: «طرحهای نیمه تمام و نوسازی و بهسازی از محل رونق تولید باید مورد حمایت باشد و تسهیلات دریافت کند.»

سبحانی فر خاطرنشان کرد: «واحدها باید مجدد به چرخه تولید بازگردند که در این صورت اشتغال زایی را پیش رو خواهیم داشت.»

حل مشکل بیکاری با ۱۰ درصد تسهیلات بانکی

همچنین یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر با روشهای علمی ۱۰ درصد تسهیلات بانکی را به ایجاد اشتغال اختصاص بدهیم مشکل بیکاری در کشور به طور کامل حل خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، حجتالله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد و دانشیار دانشگاه امام صادق «علیه السلام» با ابراز اینکه در سال گذشته کمیته امداد توانسته حدود یک سوم اشتغال کشور را ایجاد کند گفت: از 460 هزار فرصت شغلی که در سال 97 ایجاد شده است 148 هزار مورد را کمیته امداد ایجاد کرده است که این میزان حدود یک سوم اشتغال ایجادی کشور در سال 97 است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه میزان بودجه ای که کمیته امداد برای ایجاد این میزان اشتغال اختصاص داد 2500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بوده است گفت: این میزان تسهیلات نسبت به 650 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که شبکه بانکی در سال 97 پرداخت کرده است حدود 3 دهم درصد است؛یعنی با کمتر از نیم درصد از تسهیلات بانکی سال 97 این اقدام صورت گرفته است.

عبدالملکی افزود: این آمار و ارقام نشان می دهد که اگر با روشهای علمی 10 درصد تسهیلات بانکی را به ایجاد اشتغال اختصاص بدهیم مشکل بیکاری در کشور به طور کامل حل خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از اینکه حتی 10 درصد تسهیلات بانکی را نیز به اشتغال کشور اختصاص نمیدهندگفت: بخش قابل ملاحظهای از تسهیلات بانکی به جهت عدم نظارت از مسیر اصلی خود منحرف میشود.

ضرورت بهبود فضای کسبوکار

فضای کسب و کار کشور هم اکنون از آسیب های بسیار رنج می برد و تا این آسیب ها شناسایی و درمان نشود نمی توان امیدی به رفع بیکاری داشت. دراین ارتباط رئیس اتاق کرمانشاه یکی از مهمترین راهکارهای ایجاد اشتغال در کشور را بهبود فضای کسبوکار و اهتمام ویژه برای فراهم کردن شرایط کار بخش خصوصی دانست و تأکید کرد: اگر فضای کسبوکار بهبود یابد شاهد ایجاد جنبوجوش در کشور و همچنین حرکت حجم نقدینگی کشور به سمت تولید و اشتغال خواهیم بود.

کیوان کاشفی در پنجاه و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه که مدتی قبل با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: او همچنین خواستار همکاری شورای سران سه قوه برای بهبود فضای کسبوکار کشور شد و با اشاره به مشکلات صندوق تأمین اجتماعی گفت: امروز نهتنها این صندوق انتظارات را برآورده نمیکند بلکه خود بهنوعی مخل فضای کسبوکار کشور شده و به نارضایتی چندجانبه از سوی دولت، کارگران و کارفرمایان نسبت تأمین اجتماعی دامن زده است.

کاشفی خواستار نجات صندوق تأمین اجتماعی از شرایط فعلی شد و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات صندوق تأمین اجتماعی قانون مشاغل سخت و زیانآور است که مشکلات زیادی برای تولید و واحدهای اقتصادی ایجاد کرده و نیازمند اصلاح است.عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است اگر اجازه ایجاد صندوقهایی از سوی بخش خصوصی داده شود هم امکان رقابت و افزایش بهرهوری بیشتر میشود و هم مشکل تأمین اجتماعی تا حدودی مرتفع خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار