کد خبر: ۸۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده گروه عظام در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

ماجرای فرار متهم ۱۲۸ میلیون دلاری پرونده عظام چه بود؟

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده گروه عظام در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار  شد.

عباس ایروانی، امیر رضا رفیعی، مرتضی روغنی‌ها، حامد خاتمی پور، علی کرم نیا، حسن صفریان و  مهدی شهابی  ۷ متهم اصلی این پرونده هستند.

متهمان این پرونده به اتهام  قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، پرداخت رشوه، جعل اسناد و استفاده از اسناد معجول تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

از دیگر اقدامات این گروه گاز سوز نشان دادن قطعات خودرو بنزین سوز برای پرداخت کمتر تعرفه‌های گمرکی است.


بیشتر بخوانید؛ طعنه قاضی به لگد ایروانی/ صلواتی خطاب به روغنی‌ها: مراقب پاهای خود باش؛ جز خدا از هیچکس نترس


در ابتدای جلسه متهم ایروانی اظهار کرد: انتهای جلسه روز گذشته نماینده دادستان درباره ارتباط با سخنگوی دولت تهمت زدند و من خواستم جواب بدهم، اما جلسه تمام شد و کمی تندروی کردم از ایشان عذرخواهی می‌کنم و مطالب خود در این باره را در آخرین دفاع خود ارائه خواهم کرد.

در ادامه جلسه متهم حامد خاتمی پور به عنوان ترخیص کار گمرک به اتهام مشارکت در اخلال عمده نظام اقتصادی، مشارکت در قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۱۲۸ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۸۰ دلار به اتهام جعل اسناد، استفاده از اسناد معجول، استفاده از مهر جعلی اتاق بازرگانی کشور چین و پرداخت رشوه به میزان ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به سه نفر از کارمندان گمرک در جایگاه مخصوص قرار گرفت.

او گفت: من تنها ترخیص کار شرکت سازه پویش و استام صنعت بودم و حتی اظهارنامه‌ها را هم به اسم خودم صادر می‌کردم که این نشان از عملکرد صادقانه من دارد.

متهم خاتمی پور افزود: ترخیص نشدن محموله سبب توقف خط تولید می‌شد، اما من هیچ گاه متخلف نبودم و شبانه روز به کار مشغول بودم و همواره راه درست را رفته ام.

متهم ادامه داد: شرکت‌های سازه پویش و استام صنعت مورد حمایت وزارت صمت بودند و قطعات عظام خودرو با مشخصات یکسان تحت حمایت و گمرکی وارد می‌شدند. من متقلب نیستم و بر اساس قوانین گمرک کار کردم؛ اگر اشتباهی هم پیش آمده به دلیل دستورات اشتباه شرکت بوده است.

متهم خاتمی پور با بیان اینکه اگر من کالا را ترخیص نمی‌کردم، شرکت آن را به ترخیص کار دیگر می‌داد، تصریح کرد: موضوع و ردیف گمرکی کالا از قبل توسط شرکت مشخص شده است و ثبت سفارش‌ها بر اساس پیش فاکتور‌ها انجام می‌شوند.

او گفت: اگر در پیش فاکتور قیمت کالا یک دلار نوشته شده باشد در اسناد هم یک دلار ذکر می‌شود، با وجود آنکه آقای روغنی‌ها می‌گوید در جریان کار نبوده، اما تمام پیش فاکتور‌ها در واحد لجستیک آماده می‌شوند.

متهم خاتمی پور با اشاره به اینکه مجوز قانونی توسط شرکت دریافت و تعرفه توسط شرکت ذکر می‌شود، اظهار کرد: ترخیص کار تنها به واسطه کاری که انجام می‌دهد دستمزد را دریافت می‌کند و نمی‌تواند معجزه‌ای انجام دهد.

متهم اظهار کرد: اگر گمرک تعرفه‌ای را می‌پذیرد پشت آن وزارتخانه‌ای است، از روز اول دادگاه می‌گویند بایگانی متعلق به خاتمی‌پور بوده است، اما اسنادی که ضابطین از آن محل بردند اسناد شرکت عظام بود. برای من می‌فرستادند و من نگهداری می‌کردم. بنده نگران این نبودم که بازرسی گمرک آن اسناد را بررسی کند.

قاضی صلواتی گفت: ۴۰ دقیقه راجع به کلیات صحبت کردید و وارد جزئیات شوید و درباره رشوه، جعل، مهر جعلی و دستور امحای اسناد و دستور فرار صحبت کنید.

متهم خاتمی‌پور گفت: آن روز که بحث فرار مطرح بود من همچون روز‌های دیگر به شرکت رفتم از گمرک به من زنگ زدند و گفتند کمیته‌ای جلسه دارد که من نیز عضو آن کمیته بودم، اما دیدم حالتی غیرعادی وجود دارد.

وی با اشاره به اظهارات روغنی‌ها گفت: عده‌ای در حال آمدن به آنجا هستند، من تا آن روز فقط داشتم کار می‌کردم. او گفت: فرار کن و گوشی‌ات را خاموش کن. من به خانه یکی از دوستانم رفتم، اما او به من گفت به دفترت برگرد و همانجا که برگشتم از من سوال کردند.

متهم خاتمی‌پور با اشاره به امحای اسناد گفت: چندین مرحله شنیده بودم و به من زنگ زده بودند که مدارک را نگهداری نکن. یک نامه نیز از عظام به دستم رسید، اما بعد‌ها متوجه شدم تغییراتی ایجاد شده است و بعد که درباره این تغییرات از آن‌ها پرسیدم گفتند چیزی نیست تو کارت را انجام بده.

قاضی صلواتی اظهار کرد: متن نامه چه بود؟

متهم خاتمی پور گفت: نامه‌ای از دادسرای شعبه یک بود که درباره حساب‌های شرکت مطالبی در آن نوشته شده بود.در این مرحله هم آقای روغنی‌ها به من زنگ زد و من حتی به دوستانم گفتم نمی‌دانم این‌ها چرا می‌گویند اسنادشان را نگه ندارم!

قاضی از متهم خاتمی پور پرسید: آیا از اسناد موردی جا به جا شده است؟

متهم خاتمی پور گفت: صد درصد نشده از ۱۰ سال پیش تمام اسناد وجود دارد در حالی که قانون می‌گویند تا سه سال اسناد نگهداری شود.

قاضی صلواتی اظهار کرد: در مورد مهره چینی بگویید؟

متهم خاتمی پور بیان کرد: شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند. این را باید بگویم اگر کار جعلی انجام شود باید منفعتی برایم می‌داشت در حالی که حتی یک ریال هم برایم منفعت نداشته و تعجب می‌کنم که سایر متهمان می‌گویند خبری نداشته‌اند خبر دارند که گواهی مبدا را نداشته‌اند، چون باید بارشان در مبدا یک روز بخوابد آن را قبول نمی‌کنند.

او با اشاره به اینکه استفاده از گواهی مبداء جعلی ضرری به دولت وارد نمی‌کند،  تصریح کرد: تحریم‌ها هم باعث این کار شده و باعث می‌شود اسناد ارسال نشود هر چند از طریق اسکن قابل ایمیل است، اما چون زمان می‌برد از گواهی مبدا استفاده نمی‌شود.

قاضی صلواتی بیان کرد: مهر را چگونه بدست آوردی؟

متهم خانمی پور گفت: در سال ۸۸ در شرکت سازه پویش کار می‌کردم تعداد مهر‌ها در آن جا زیاد بود یکی را برداشتم و با خود آوردم زمانی که شرکت ایمیل‌ها را می‌فرستاد من جعلی نمی‌کردم وارد سیستم گمرک می‌شدیم و مهر را می‌زدیم.

او ادامه داد: در یکی از اظهارات خود گفته اید با ارائه اسناد مجهول و بدون اخذ مجوز‌های قانونی اقدام به پرداخت رشوه در سطوح مختلف گمرک کرده اید.

خاتمی پور گفت: برای ترخیص کالا مجبور بودیم هزینه‌های کارگری و نگهبانی بدهیم من دقیقا رقم‌ها را نمی‌دانم، اما هر هزینه‌ای که کرده‌ام با شرکت بوده است.

قاضی پرسید: رشوه را به دستور سلسله مراتب مدیران گروه انجام می‌دادید یا خودسر؟

متهم پاسخ داد: من درآمدی نداشتم و به دستور و درآمد شرکت این کار انجام می‌شد و من فقط تشریفات کالا را انجام می‌دادم.

قاضی صلواتی بیان کرد: گفته‌اید پرداخت رشوه به کارمندان گمرک از طرف آقایان حسام خاتمی پور و محمد خاتمی پور در گمرک فرودگاه امام خمینی انجام شده البته این‌ها احضار شدند و موضوع دریافت رشوه را تایید کرده اند اسامی تعداد زیادی از کارمندان گمرک نیز اعلام شده که دستگیر نشده و به دادسرا نیامده اند به چه تعداد از کارمندان گمرک رشوه می‌دادید؟

متهم پاسخ داد: من خبر ندارم.

قاضی پرسید: لیست آن‌ها موجود است تعداد زیادی از کارمندان گمرک آلوده شده اند.

او ادامه داد: در برخی موارد به دلیل حجم زیاد کارمندان لجستیک شرکت سازه پویش و حامی سازه پویش اقدام به جعل اسناد می‌کرده اند و با پست پیشتاز این کار را می‌کردند این‌ها در اظهارات شما آمده است.

متهم خاتمی پور گفت: خیلی وقت است که با پست پیشتاز این اتفاقات نمی‌افتد، چرا که زمان بر است.

قاضی صلواتی اظهار کرد: می‌دانید به چند نفر از کارمندان گمرک رشوه می‌دادید؟

متهم خاتمی پور بیان کرد: خبر ندارم تعداد آن‌ها زیاد است.

قاضی صلواتی گفت: بله، متاسفانه زیاد تعداد زیادی از افراد آلوده شده‌اند.

قاضی خطاب به متهم خاتمی پور   بیان کرد: شما گفته اید به دلیل حجم زیاد کار واحد لجستیک اسناد مذکور اصلاح و جعل می‌شدند و با پست پیشتاز آن‌ها را ارسال می‌کردید.

متهم خاتمی پور گفت: برای تسریع در کار اسناد توسط واحد لجستیک تنظیم می‌شدند.

قاضی صلواتی اظهار کرد: در صحبت‌های خود گفتید شرکت سازه پویش و استام صنعت گواهی مبدا را جعل می‌کردند و با وجود آن که مبدا هند بوده، اما مهر اتاق بازرگانی کشور آلمان روی آن درج شده است.

متهم خاتمی پور گفت: بله صحیح است، زیرا محموله‌ها نباید متوقف می‌شدند و به همین دلیل شرکت به گواهی مبدا توجهی نمی‌کرد و البته بسیاری از شرکت‌های دیگر هم اکنون این کار را انجام می‌دهند.

قاضی صلواتی بیان کرد: شما گفته‌اید که مدیران شرکت دستور می‌دادند تا از هر طریقی محموله‌ها ترخیص شوند و پرداخت رشوه و استفاده از اسناد مجعول از جمله این اقدامات بوده است؟

در ادامه جلسه شاه محمدی نماینده دادستان گفت شما اظهار کردید با توجه به اینکه شرکت در ثبت سفارش کلی گویی کرده برای مرتفع کردن قانون از وزارت صمت مجوز گرفته اید و این کار توسط قنبر حسین پور انجام شده؛ شما به او نشان می‌دادید تا حسین پور رشوه‌ها را به اداره صمت کرج برساند؟

متهم خاتمی پور گفت: شرکت از ردیف تعرفه‌ای درباره قطعات خودرو استفاده کرده است و ردیف تعرفه بر اساس نامه‌های مخصوص بودند.

نماینده دادستان اظهار کرد: شما قطعه کار را تحت عنوان اجزا و قطعات ریل سوخت وارد کشور کرده اید و جعل دیجیتالی انجام شده است کالا‌های مجاز مشروط کل تحت تعرفه ۲۶ درصد به نام اجزا و قطعات سوخت با تعرفه ۵ درصد وارد شده است.

وی ادامه داد: قنبر حسین‌پور رابط شما با وزارت صمت بوده و رشوه‌ها را پرداخت می‌کرد. اگر قرار بود اقدام قانونی انجام شود باید اجازه بالاترین شخص وزارت صنعت انجام می‌شد که این کار انجام نگرفته است.

شاه محمدی بیان کرد: شما گفتید که محموله به دستور غلامرضا مرتضوی ترخیص شده اند و سپس برای فرار از ماده قانونی مجوز وزارت صنعت اخذ شده است.

نماینده دادستان گفت شما در اظهارات خود بیان کرده اید قسمتی از آنچه که در ذیل ماده‌ها درج شده با هماهنگی شرکت‌ها بوده البته من درباره سوء نیت شما حرف نمیزنم.

متهم خاتمی پور اظهار کرد: من اصلاً ذی نفع بودم؛ یک روز به شرکت استام صنعت رفتم و غلامرضا مرتضوی گفت که فردا باید کالا ترخیص شود. من به او گفتم که این کار نیاز به کد دارد سپس شرکت نامه زد و کدی به من داد.

شاه محمدی گفت: اگر می‌خواستید بر اساس بخشنامه عمل کنید چرا اظهار نادرست داشتید؟

متهم خاتمی پور بیان کرد: ما می‌توانستیم این پول را پرداخت نکنیم و پیش اظهاری انجام شد.

نماینده دادستان با قرائت اظهارات متهم خاتمی پور گفت: کم اظهاری در ارزش و پرداخت رشوه به دو تن از کارمندان گمرک مطرح شده است.

متهم خاتمی پور اظهار کرد:: این اظهارات که خواندید صحیح بود.

او با اشاره به اینکه برای پرداخت رشوه با چه کسی هماهنگ کرده بود، گفت: خدا نکند کسی ترخیص کار شود، چون فردا باید به اینجا بیاید و جواب دهد. بابت شرکت‌ها بگویم این شرکت‌ها سخت‌تر پول می‌دهند. شرکت تولیدی اگر پرداختی انجام می‌دهد تعرفه شان را دارد.

نماینده دادستان گفت: پرداخت رشوه در گمرکات تعرفه داشته است.

متهم خاتمی پور اظهار کرد: ترخیص کار، کارپردازی می‌کند. اگر هزینه‌ای پرداخت می‌شده، شرکت می‌داده است.

نماینده دادستان تاکید کرد: ما قبول داریم که شما ترخیص کار عمده این شرکت نبودید و ترخیص کار عمده شیرزاد بوده که با دستور ایروانی فعلا متواری است. بین سال‌های ۹۰ تا ۹۳ مبلغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون با هماهنگی مدیران به کارمندان پرداخت شده است.

نماینده دادستان اظهار کرد: شما گفته اید با توجه به اینکه شرکت در ثبت سفارش کلی گویی کرده برای مرتفع کردن قانون از وزارت صمت مجوز گرفته اید و این کار توسط قنبر حسین پور انجام شده شما به او نشان می‌دادید تا حسین پور رشوه‌ها را به اداره صمت کرج برساند.

متهم خاتمی پور گفت شرکت از ردیف تعرفه‌ای درباره قطعات خودرو استفاده کرده است و ردیف تعرفه بر اساس نامه‌های مخصوص بودند.

نماینده دادستان افزود: شما قطعه کار را تحت عنوان اجزا و قطعات ریل سوخت وارد کشور کرده اید و جعل دیجیتالی انجام شده است کالا‌های مجاز مشروط کل تحت تعرفه ۲۶ درصد به نام اجزا و قطعات سوخت با تعرفه ۵ درصد وارد شده است.

او ادامه داد: قنبر حسین‌پور رابط شما با وزارت صمت بوده و رشوه‌ها را پرداخت می‌کرد اگر قرار بود اقدام قانونی انجام شود باید اجازه بالاترین شخص وزارت صنعت انجام می‌شد که این کار انجام نگرفته است.

شاه محمدی بیان کرد: شما گفتید که محموله به دستور غلامرضا مرتضوی ترخیص شده و سپس برای فرار از ماده قانونی مجوز وزارت صنعت اخذ شده است.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: شما در اظهارات خود بیان کرده اید قسمتی از آنچه که در ذیل ماده‌ها درج شده با هماهنگی شرکت‌ها بوده البته من درباره سوء نیت شما حرف نمیزنم.

متهم خاتمی پور گفت: من یک روز به شرکت استام صنعت رفتم و غلامرضا مرتضوی گفت که فردا باید کالا ترخیص شود من به او گفتم که این کار نیاز به کد دارد سپس شرکت نامه زد و کدی به من داد.

نماینده دادستانیاظهار کرد: در بازرسی‌هایی که از شرکت شما انجام شده اسناد از سال ۹۵ به دست آمده که نشان می‌دهد کارمندان شما مبالغی را به عنوان رشوه به کارمندان گمرک می‌داده و همه آن‌ها ضمیمه شده است و شما به عنوان هزینه‌های ترخیص و بارگیری آن‌ها را برای شرکت ارسال می‌کردید تا به شما این مبالغ را پرداخت کنند.

نماینده دادستان گفت به طور مثال دست نویسی در شرکت شما وجود دارد که ۳ میلیون ریال به حسن صفریان جانشین معاونت در فرودگاه امام خمینی رشوه پرداخت کرده اید در واقع پرداخت رشوه به صورت سازماندهی شده بوده است.

خاتمی پور اظهار کرد: اینکه پرداخت شده یا نه اطلاعی ندارم، ولی اگر هر چه پرداخت شده از شرکت به ما می‌گفتند و من تمام حقیقت را گفته ام.

قاضی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت زمان برگزاری جلسه بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار