کد خبر: ۸۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
عملیات چشمه صلح بعد از ظهر امرز آغاز شد، حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه تحولات منطقه را وارد فاز تازه ای خواهد کرد، اما به نفع کدام بازیگر؟

زهره نوروزپور: رجب طیب اردوغان بالاخره بعد از یک سال خط و نشان کشیدن امروز فرمان حمله نظامی به شمال شرق سوریه را توئیتری اعلام کرد!

اردوغان نام این حمله را چشمه صلح گذاشته است. به زعم او چشمه صلح به معنای اشغالگری محل زندگی کردها و ساکنین شمال شرق سوریه نیست، اردوغان معتقد است در راستای صلح و ثبات منطقه به آنها حمله کرده است! اما دمشق روی دیگر سکه را می بیند، دولت اسد اعلام کرد که ترکیه رسما خاک سوریه را می خواهد اشغال کند.

کردهای سوری که تا پیش از امدن ترامپ به کاخ سفید از حمایت آمریکایی ها بهرمند بودند در روزهای اخیر خنجر سمی را از پشت خوردند و خودشان ماندند و خودشان! شاید هم ترامپ در گفتگوهای خود با اردوغان و پوتین به این نتیجه مسجل رسیده که هرگز نمی خواهد در این جنگ شرکت کند. او از دو روز گذشته بیش از 5 توئیت درباره تصمیم خود درباره قطع حمایت از کردهای سوری روانه فضای مجازی کرده است. در هرکدام از آنها،  از مواضع خود دفاع کرده است و در نهایت گفته:طرف های درگیر در سوریه درجهنم خودشان بمانند! آنجا جای ما نیست!

اردوغان در 20 ژانویه 2018 به بهانه مبارزه با پ.ک.ک و داعش به عفرین در استان حلب با نام عملیات شاخه زیتون حمله کرد. پس از آن مرحله دوم این حمله نیز امروز با عنوان چشمه صلح آغاز شد.

ترکیه در حالی مبارزه با تروریسم را بهانه عملیات نظامی خود کرده است که ارتش آزاد سوریه بخش اصلی ارتش او را تشکیل داده است.

تحولات منطقه به نفع کدام بازیگر پیش می رود؟

حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه در بدترین  وقت(برای متحدان آمریکا) یا بهترین وقت(برای اردوغان) آغاز شد. در شرایطی که هر گوشه ای از دنیا درگیر مسائل خود است اردوغان استارت یک سال رجز خوانی را امروز زد. رئیس جمهور ترکیه که از اغاز بحران سوریه جمله تاریخی معروف را گفت و موضع خود را با علم مخالفت با بشار اسد برداشت،  به دنبال بهره گیری از وضعیت این کشور بود. او در همان سال 2011 گفت نماز جمعه را در شام اقامه می کنیم!  اما هیچگاه نتوانست اقامه کند. بلکه از این فرصت استفاده کرد تا خواب یک پاکسازی نژادی کامل به بهانه مبارزه با پ ک ک را ترتیب دهد.

اردوغان مدعی بود که «ی پ ژ» شاخه نظامی کردها به عملیات تروریستی در ترکیه به «پ.ک.ک» کمک می کند. در سالهای قبل از جنگ عفرین، ترکیه به طور متعدد هدف حملات تروریستی قرار می گرفت که مهمترین آن حمله انتحاری فرودگاه آتاتورک بود.

اردوغان مدعی شد که امنیت در کشورش به خطر افتاده است و باید جلوی آن را بگیرد به همین خاطر با هدف سرکوب کردها ولی با بهانه مبارزه با داعش ، به شمال شرق سوریه در سال 2018 حمله کرد.

با اینحال در طی این سالها او موضع خود را نسبت به بشار اسد نرم تر کرد و در نشست های آستانه و توافق آدنا حضور مستمر و مهم داشت تا جایی که این روزها قرار است قانون اساسی سوریه تدوین شود.

اما اردوغان تنها شرکت در این نشست ها و حضور داشتن برای تعیین سرنوشت سوریه برایش کافی نبود. او خواهان این است که منطقه استراتژیک حلب را با رویای امپراطوری عثمانی به مستعمره خود تبدیل کند با این هدف که کردهای سوریه را قلع قمع کند و پناهندگان سوریه را که در ترکیه موی دماغ او شده اند جایگزین انها کند.

سودایی که از همین حالا شکست خورده است. چرا که این طرح به یک نسل کشی و پاکسازی کامل نیازمند است و شرکای دولت اسد به ترکیه این اجازه را نخواهند داد. نه تنهای شرکای دولت اسد بلکه این حمله از نظر اروپا، آسیا و حتی خاورمیانه محکوم است تا لحظه نگارش این گزارش کشوری از حمله نظامی ترکیه به سوریه حمایت نکرده است، حتی ناتو نیز به ترکیه که عضو مهم این پیمان است هشدار صریح داد.

فارغ از این مسائل نکته مهم در این حمله نظامی «زمان» آن است.  ترکیه در حالی به شمال شرق سوریه حمله کرده است که آمریکا درگیر استیضاح ترامپ است و دموکرات و جمهوریخواه در این تنش داخلی گرفتار تصمیم خردمندانه یا نابخردانه ترامپ شده اند.بحثی که دو طرف را به جان هم انداخته است. ترامپ نیز  در حال بازی کردن دمینو با منافع امریکا است.

تنها فقط در یک ماه اخیر، ترامپ به جهان این پیام را داد که امریکا دیگر بازی نمی خواهد!جنگ نمی خواهد! امنیت نمی آورد! پول کجاست؟ ادرس پول را بدهید! شاید همه چی داشته باشید!

اردوغان با رصد کردن سیاست ترامپ در منطقه این نکته را گرفت که الان بهترین فرصت برای حمله است. چرا که وقتی رئیس جمهور آمریکا در مساله مهمی همچون آرامکو، عملیات مهم یمنیها و اعتراضات عراق سکوت اختیار می کند و به سعودی می گوید پول دهید تا از شما حمایت کنم مشخصا از اکراد نیز حمایت نخواهد کرد. کما اینکه این مساله را از بدو ورود به کاخ سفید مطرح کرده بود.

اردوغان در شرایطی بهترین موقعیت را رصد کرد که اسرائیل نیز درگیر تشکیل کابینه است و هنوز مشخص نیست که نخست وزیر این رژیم اشغالی بی بی است یا بنی؟ از طرفی دیگر در شرق آسیا مساله کشمیر با چاشنی تهدید هسته ای پاکستان و هند و در کنار آن جنگ اقتصادی چین با آمریکا مطرح است. تنها روسیه است که ارام آرام مسائل و اتفاقات را به نظاره نشسته است و هر از گاهی بیانیه و واکنشی نشان می دهد!

این وضعیت نشان از یک تحول بزرگ منطقه ای دارد. در تمامی موارد اشاره شده که ترامپ عقب کشیده است ، انها به سمت شرق متمایل شده اند حتی کشورهای عربی خلیج فارس خواستار مذاکره سیاسی با یمنی برای پایان جنگ شده اند.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات در واکنش به حمله نظامی ترکیه موضع جالبی گرفته است او در توئیت خود نوشت: «تحولات خطرناک سوریه در نتیجه از هم گسیختگی کشورهای عربی در شرایط فعلی است و حوادث اخیر بذر بحران های طولانی و دامنه دار و  بیانگر جدایی کنونی میان کشورهای عربی است.

وی افزود: در حال حاضر نهادها و ساختارهای کشورهای عربی فروپاشیده و حاکمیت ملی آنان نقض شده و تمامیت ارضی امت عربی در معرض تهدید قرار گرفته است.

وزیر مشاور امارات در ادامه خاطرنشان کرد که تنها راه حل بازگشت به سازمان منطقه ای عربی است.»

توئیت قرقاش نشان می دهد که عرب های منطقه کمی به خود آمده اند. انها نگرانند و امروز اردوغان و تصمیم ترامپ درباره اکراد سوریه بر این نگرانی افزود و خواب ها را اشفته کرد.

این توئیت برای کسی است که در سالهای جنگ سوریه تروریست ها را با کمک عربستان حمایت مالی و تسلیحاتی می کردند! امروز شرایط فرق کرده است اما به نفع کدام بازیگر؟

بیشتر بخوانید: آیا ترامپ به پیروزی محور مقاومت اعتراف کرد؟

آیا ایران میانجی اکراد شد؟

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز پیشنهاد گفتگوی کردها با دولت مرکزی سوریه را مطرح کرد. ظاهرا کردهای سوری نیز این را پذیرفته اند. در همین باره کانال اخبار سوریه در گزارشی نوشته است که این طرح مذاکره و اعلام ان از سوی روسیه مساله تازه ای نیست، این کانال به تلاش پشت پرده ایران نیز اشاره کرده و نوشته است که ایران در حلب میانجی کردها و دولت مرکزی سوریه شده است.

این کانال خبری که اخبار محور مقاومت را پوشش می دهد نوشت:

امیدواریم سران کردهای سوریه عقلانیت به خرج داده و وساطت ایران با دولت مرکزی را بپذیرند. نشست حلب که شنبه برگزار شد، فرصت بسیار خوبی بود تا کردها تجربه عفرین را تکرار نکنند. البته این مهم در صورتی روی خواهد داد که سران کرد نخواهند به امریکا اعتماد کنند.

این کانال در ادامه نوشت : طرف ایرانی که در سطح بالایی این نشست را مدیریت کرده و در آن افراد برجسته‌ای از یگان‌های مدافع خلق و نیروهای سوریه دمکراتیک حضور داشتند، بدقولی‌ها و بدعهدی‌های قدیم را به یاد آنها آورده و پیش‌شرط مذاکره را التزام عملی کردها به توافقات دانسته است.
از آنجایی که ایران در ماجرای عین‌العرب (کوبانی)کمک‌های وسیعی به کردها کرد تا این شهر سقوط نکند، اما کردها با فراموشی این کمک‌ها و حمایت‌ها زیر کنف حمایت و مزدوری امریکایی‌ها رفته، به دشمنی با ایران پرداخته و رهبرانشان حرف‌های درشتی علیه ایران زده‌اند، این التزام لازم بود.
 از داخل این نشست و آنچه در آن گذشته اطلاع دقیقی نداریم، اما ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌اند تا به کردها و عرب‌های شرق فرات یادآوری کنند تنها طرفی که از آنها حمایت خواهد کرد، ارتش سوریه و دولت مرکزی این کشور است، نه نیروهای خارجی که هر آن احتمال رفتنشان است.
بر اساس اطلاعات موجود تا این لحظه، قرار بر این بوده که نشست روز شنبه، به منظور «ایجاد زمینه مشترک برای سازماندهی» برگزار شود. هر چه هست، طرف ایرانی همچنین از اینکه کردها با اعتماد به طرف امریکایی عفرین را به مرکز تروریست‌ها تبدیل کرده‌اند، به شدت گلایه داشتند.

310 310

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار