کد خبر: ۸۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
آبی احمد علی در آوریل ۲۰۱۸ بعنوان نخست وزیر اتیوپی انتخاب شد. آزادی هزاران نیروی اپوزیسیون از زندان و اجازه بازگشت به مخالفان در تبعید به کشور از جمله اقدامات او در یک سال اخیر بوده است.

جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۹ که یکصدمین جایزه اعطا شده نوبل صلح محسوب می شود روز جمعه ۱۹ مهرماه به آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی به خاطر تلاش‌هایش در راه صلح و توسعه همکاری‌های بین‌المللی اعطا شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از یورونیوز؛ کمیته نوبل گفته است که تلاش‌های او بویژه برای حل مناقشه مرزی با اریتره که سال گذشته به توافق صلح میان دو کشور انجامید، از جمله دلایل اعطای جایزه صلح نوبل به وی بوده است.

توافق صلح اتیوپی با اریتره به ۲۰ سال بن‌بست روابط بر سر اختلافات مرزی دو کشور پایان داد که در پی جنگ مرزی بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی ایجاد شده بود.

آبی احمد علی ۴۳ ساله در ۱۹۷۶ در جنوب اتیوپی متولد شد. فارغ التحصیل دکتری در حوزه صلح و مسائل امنیتی است و یک مدرک کارشناسی ارشد نیز در حوزه رهبری تحولگرا در رزومه خود دارد.

او وقتی نوجوان بود به نظامیانی پیوست که علیه رژیم کمونیستی «دیرگ Derg» که از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۷ در اتیوپی روی کار بود، می جنگیدند.

او بعدتر بعنوان صلح‌بان سازمان ملل متحد در رواندا خدمت کرد.

احمد علی بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی و در جریان جنگ مرزی بین اریتره و اتیوپی، رهبری یک تیم جاسوسی را برای شناسایی در ناحیه مرزی برعهده داشت.

دوران نمایندگی او در پارلمان با درگیری میان مسلمان و مسیحیان مصادف شد. احمد علی در این موقعیت «مجمع مذهبی برای صلح» را راه‌اندازی کرد تا راه‌حلی پایدار برای صلح بیابد.

آبی احمد علی در آوریل ۲۰۱۸ بعنوان نخست وزیر کشوری انتخاب شد که بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت دارد. در پی کسب قدرت او اصلاحات وسیعی را در اتیوپی شروع کرد. آزادی هزاران نیروی اپوزیسیون از زندان و اجازه بازگشت به مخالفان در تبعید به کشور از جمله اقدامات او در یک سال اخیر بوده است اما مهمترین اقدام او امضای قرارداد صلح با اریتره بود، اقدامی که به بن بست سیاسی روابط دو کشور پایان داد.

وی همچنین نقش مهمی در کمک به تقسیم قدرت در سودان داشت که به حل بحران سیاسی در این کشور کمک کرد.

آبی احمد علی در واکنش به دریافت این جایزه اظهار خرسندی کرده و خطاب به کمیته نروژی نوبل گفته است: «خیلی متشکرم. این جایزه به آفریقا و به اتیوپی داده شده است و من می توانم تصور کنم که رهبران آفریقایی این جایزه را بعنوان تلاش برای پیشبرد فرایند صلح در قاره ما در نظر خواهند گرفت.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار