کد خبر: ۸۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
تجارت آنلاین گزارش جدید بانک جهانی را تحلیل کرد؛
آن طور که بانک جهانی اعلام کرده است، انتظار میرود که نرخ تورم پس از صعود کم سابقه سال گذشته مجددا به روند کاهشی برگردد و در محدوده ۲۰ درصد نوسان کند. هر چند که این نرخ تورم هنوز فاصله زیادی با تورم تک رقمی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و متوسط کشورهای منطقه دارد.

نشانه های خروج اقتصاد از رکود

گروه اقتصاد کلان: شوکهای خارجی ناشی از کاهش تولیدات نفت و گاز ایران در نتیجه خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمها باعث کاهش شدید رشد اقتصادی ایران شده است اما به نظر می رسد که اقتصاد به تدریج در حال بازیابی خود و حرکت مجدد به سمت رشد است. به گزارش ایسنا، آن طور که بانک جهانی در گزارش جدید خود از اقتصاد ایران اعلام کرده است، در صورتی که این کشور بتواند میانگین صادرات روزانه نیم میلیون بشکه در روز فعلی خود را حفظ کند، در سال آینده از رکود خارج خواهد شد و به رشد ۰.۵ درصدی دست خواهد یافت. انتظار می رود با وجود باقی ماندن چالشهای اقتصاد ایران، رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در مدار صعودی باقی بماند.

این گزارش می افزاید: از سوی دیگر آن طور که بانک جهانی اعلام کرده است، انتظار میرود که نرخ تورم پس از صعود کم سابقه سال گذشته مجددا به روند کاهشی برگردد و در محدوده ۲۰ درصد نوسان کند. هر چند که این نرخ تورم هنوز فاصله زیادی با تورم تک رقمی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و متوسط کشورهای منطقه دارد.

به گفته بانک جهانی، پیشبینی میشود که رشد اقتصادی ایران برای سال مالی ۲۰۱۹ به منفی ۸.۶ درصد برسد که در صورت تحقق، اندازه اقتصاد ایران را ۱۰ درصد کوچک تر از اندازه آن در سال ۲۰۱۷ خواهد کرد اما این رشد منفی احتمالا آخرین رشد منفی ثبت شده خواهد بود و از سال آینده شیب رشد مجددا مثبت خواهد شد.

بانک جهانی هم چنین با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز، این مساله را یک فرصت برای صادر کنندگان ایرانی دانسته و آن را یک مزیت رقابتی برای آنان در برابر همتایان منطقه ای و کمکی به پر کردن کسری حساب جاری دولت دانسته است.

اقتصاد ایران بیش از این کوچک نمی شود

اما از سوی دیگر یک اقتصاددان درباره آینده اقتصاد ایران گفته است: عمده اطلاعاتی که سازمان ها و نهادهای اقتصادی بین المللی از وضعیت اقتصادی کشورمان دارند بر مبنای اطلاعاتی است که منابع داخلی منتشر می کنند. همچنین رییس جمهوری هم چندی پیش اعلام کرد که براساس شاخص های اقتصادی پیش بینی می شود اقتصاد ایران سال آینده از رکود خارج خواهد شد.

جمشید عدالتیان» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خروج از رکود به این معنی است که دیگر نرخ رشد اقتصادی منفی نخواهد بود، ادامه داد: سال گذشته حدود ۶ درصد تولید ملی کاهش یافت و برای امسال هم همین حدود پیش بینی می شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه امسال درآمدهای نفتی از اقتصاد ایران خارج می شود و این موضوع اثر خود را در شاخص های اقتصادی نشان داده است، گفت: حذف نفت از اقتصاد دو بار اثر گذار نیست بنابراین این عامل اثر خود را در نرخ رشد اقتصاد امسال نشان می دهد و اقتصاد ایران حداکثر رکود خود را داشته است و کوچک تر از این نخواهد شد.

عدالتیان افزود: اینکه چه مقدار از افت نرخ رشد اقتصاد جبران می شود قابل پیش بینی نیست اما بیش از ۴ درصد هم بعید به نظر می رسد و پیش بینی ها حدود همان یک درصد است.

وی با تاکید بر نقش عوامل موثر در افزایش نرخ رشد اقتصادی اظهار داشت: سرمایه گذاری مهم ترین عامل رشد اقتصادی است که امسال هم پیش بینی می شود بازدهی پتروشیمی ها، شیلات، فولاد و صنایع بزرگ از جمله خودروسازی ها افزایش می یابد.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: از سوی دیگر در یک سال گذشته به دلیل تضعیف پول ملی، ارزش صادرات غیر نفتی جهش خوبی داشته است و باید میزان صادرات غیر نفتی باید افزایش یابد.

بوی بهبود اوضاع اقتصادی

در همین راستا چندی پیش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اکنون برخی نشانههای امیدبخش وجود دارد. مثلا شاخصهای تورم روند نزولی به خود گرفته، بازار ارز به یک ثبات نسبی رسیده و صادرات ما از لحاظ وزنی در شش ماه نخست سال 30 درصد رشد داشته است. در این اوضاع بانک مرکزی 18 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تخصیص داده است و اکنون اعلام کرده است هرکه میخواهد ثبت سفارش انجام دهد بیاید ما به آن پول میدهیم، از طرفی بیکاری و اشتغال در شش ماهه اول مخصوصا سه ماهه دوم سال وضعیت خوبی پیدا کرده است، شاخص بورس اکنون در عالیترین وضعیت خود به سر میبرد. اگر قرار باشد اقتصاد کشوری علامت منفی دهد یا باید از طریق بورس باشد یا ارز، اشتغال، صادرات و تولید.

الیاس حضرتی در گفتگو با تجارت ادامه می دهد: من با تولیدکنندگان که صحبت میکنم با وجود مشکل نقدینگی، میگویند در این 40 سال هیچگاه حال تولید به اندازه امروز خوب نبوده است. اکنون دولت هم تصویب کرده است که 120 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به عنوان سرمایه در گردش در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که این برای تولیدکنندگان بهشت است. درست است که حجم نقدینگی ما بالا است اما این درحال کنترل شدن است که آثار مخرب برای بازارهای دیگر نداشته باشد. باید امید داشت چون اقتصاد ایران در حال ریکاوری است. شاخصها نشان میدهد که ما بدون نفت هم میتوانیم به راه خود ادامه دهیم و بدون نفت هم میتوان به رونق و شکوفایی رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار