کد خبر: ۸۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان، نمونه یک پهپاد دو موتوره کامپوزیتی نیز به صورت ویژه به نمایش درآمد که بنا بر اطلاعات موجود، اولین پهپاد دو موتوره ساخته شده در بخش خصوصی کشور است.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، روز سه‌شنبه 16 مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردها و محصولات شرکت های دانش بنیان بازدید کردند.

در این نمایشگاه علاوه بر انواع محصولات و دستاوردها، نمونه یک پهپاد دو موتوره کامپوزیتی نیز به صورت ویژه به نمایش درآمده بود که طبق اطلاعات موجود، این اولین پهپاد دو موتوره ساخته شده در بخش خصوصی در کشور است.

پهپاد فوق البته در اسفند ماه سال 1397 و خرداد 1398 مورد بازدید رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته بود.

تا پیش از این، تمام پهپادهای ایرانی به جز یک نمونه (سریر) تک موتوره بودند. حتی بزرگترین پهپادهای ایرانی ازجمله «فطرس»، «شاهد129» و «حماسه» مانند نمونه‌های همرده خارجی خود مانند MQ-1 پریدیتور و هرمس-450 از یک موتور احتراق داخلی پیستونی استفاده می کنند. از پهپاد سریر هم با وجود نمایش در رژه نیروهای مسلح، مشخصات خاصی اعلام نشده است. در این پهپاد یک موتور در جلو و یک موتور در عقب بدنه قرار داده شده بود.

برای افزایش کارایی هواپیمای بدون سرنشین -خصوصاً میزان محموله قابل حمل و سقف پرواز و سرعت پیمایشی- دو رویکرد وجود دارد. راهکار اول که اکثر قریب به اتفاق پهپادها از آن استفاده می‌کنند، به کارگیری موتور پرقدرت‌تر جت توربوپراپ مانند پهپاد MQ-9 یا موتور توربوفن مانند پهپاد RQ-4 یا حتی موتور توربوجت است. در این راهکار باید هزینه بیشتری برای موتور پیشرفته‌تر و کارآمدتر پرداخت شود.

راهکار دوم، استفاده از دو موتور در دسترس است تا به این ترتیب امکان افزایش قابلیت‌های پرنده بدون سرنشین فراهم شود. هرچند اکثر پهپادها در دنیا به صورت تک موتوره ساخته می‌شوند، اما دلایلی هم وجود دارد که برخی سازندگان ترجیح به استفاده از دو موتور می‌دهند؛ چه شرکت‌هایی که امکان ارتباط با سازندگان مطرح موتور پهپاد در دنیا را دارند و چه شرکت هایی که در تحریم هستند.

به طور کلی مزیت های اصلی استفاده از دو موتور شامل افزایش قابلیت اطمینان پرنده، افزایش سرعت قابل دستیابی، افزایش سقف پرواز و سرعت اوج گیری و افزایش میزان بار قابل حمل است. از طرفی معایب استفاده از دو موتور نیز شامل قیمت تمام شده و هزینه تعمیر بیشتر، مصرف سوخت بیشتر و وزن ناخالص بالاتر پرنده است. بنا بر این طراح با توجه به مأموریت مدنظر، بین یک یا دو موتوره بودن پرنده، انتخاب نهایی را انجام می دهد و دو موتوره بودن یک پهپاد لزوماً مزیت قطعی به شمار نمی‌رود.

به عنوان مثال برای پهپاد با هدف ماموریت بر روی دریا، به دلیل فاصله زیاد از ساحل و نیازمندی به حمل محموله های تجسسی متعدد و گرانقیمت، احتیاج به دو موتور برای به حداکثر رساندن قابلیت اطمینان و میزان محموله پررنگ تر می شود.

بحث افزایش قابلیت اطمینان از آن جهت مطرح است که در صورت از کار افتادن یک موتور، پرنده می‌تواند با مقداری کاهش قابلیت‌های عملیاتی، با یک موتور به سمت مبدأ پرواز کرده و به سلامت فرود بیاید. خصوصاً برای پهپادهایی که با هدف گشت زنی طولانی مدت روی مناطق مسکونی یا نزدیک به این مناطق در نظر گرفته می شوند، وجود دو موتور می تواند در صورت بروز حادثه برای پهپاد، سبب کاهش چشمگیر احتمال تلفات انسانی روی زمین شود. این ایده ای است که سبب شده تا دستکم یک پهپاد جدید اروپایی با نام RPAS برای دهه آینده با دو موتور طراحی شود.

 

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار