کد خبر: ۸۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
رییس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه:
رییس جمور ایران در واکنش به حضور نظامیان ترکیه در شمال سوریه با تاکید بر اینکه ترکیه زودتر باید این روند را پایان دهد تصریح کرد که ما نگران این وضع هستیم؛ چراکه در آن عده‌ای مجدداً کشته می‌شوند و عده‌ای دیگر آواره می شوند و تاکنون خیری از این حرکت ندیده ایم.

از شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده‌ایم

رییس جمور ایران در واکنش به حضور نظامیان ترکیه در شمال سوریه با تاکید بر اینکه ترکیه زودتر باید این روند را پایان دهد تصریح کرد که ما نگران این وضع هستیم؛ چراکه در آن عده‌ای مجدداً کشته می‌شوند و عده‌ای دیگر آواره می شوند و تاکنون خیری از این حرکت ندیده ایم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدای  نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین اظهار کرد: از همه دستگاه‌ها، نیروهای مسلح، دولت و ملت عراق و همه کسانی که در این مراسم بزرگ حضور دارند، تشکر می کنم.


کلید حوادث دی ۹۶ در داخل و بعد در خارج زده شد

وی افزود: در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که شرایط تاریخی و سیاسی خطیری را پشت سر گذاشته ‌ایم. ما از آغاز دولت یازدهم تا دی ماه ۹۶ مسیری را طی کردیم که در شاخصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به خوبی پشت سر گذاشته شده بود، اما دی ماه شرایط تازه ای پیش آمد که  کلید  آن در داخل و بعد در خارج زده شد. در سال ۹۷ پیش بینی ها این بود که سال سختی پیش رو داریم و حتی گفته می شد در سال ۹۸ شرایط سخت تر خواهد شد، اما دولت و ملت توانستند با همکاری یکدیگر این طوفان را پشت سر بگذارند و همه دشمنان ما اعتراف می کنند که با صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده ایم.

 

تورم نقطه به نقطه از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسیده است

روحانی اظهار کرد: از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های ما درست تر شدند. تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسیده است. بنابراین طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما کاهش پیدا کرده است. پیش‌بینی های ما این است که تا پایان سال روند کاهشی خود را طی می کند.

وی ادامه داد: در تورم ۱۲ ماهه حرکت کمی کندتر است، اما با یک تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت می کند. پیش‌بینی ما این است در شش‌ ماه اول سال رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.

 

اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی به جای گذاشت

روحانی با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی به جای گذاشت، گفت: در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بیکاری به ده و نیم درصد کاهش پیدا کرده است و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

 

حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملی افزایش پیدا کرده است

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی مناسب تری نسبت به گذشته در صادرات و واردات داریم. تراز ما گرچه در شش ماه مثبت نیست، اما نسبت به شش ماه سال گذشته بهتر است و در مسیر درستی است. نرخ ارز از پارسال به امسال به سمت تعادل حرکت کرده و روند کاهشی داشته و طبق آمار بانک مرکزی حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملی افزایش پیدا کرده است.

روحانی گفت: همه آمارها به  ما می گوید که  در مسیر آرامش اقتصادی در حرکت هستیم، البته دولت انتظار بیشتری داشت که بتواند به مردم بیشتر کمک کند.

از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخورده ایم

وی ادامه داد: از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی شرایط بسیار قوی و محکم تری دارد و در سازمان ملل هم برای ما کاملاً روشن بود و همه کشورهای دنیا اذعان داشتند که ایران از سال قبل قوی تر است. و همه ایستادگی و مقاومت ایران را تحسین می کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته ۱۸ ماه سختی پشت سر گذاشته شد و شرایط خوبی برای مردم نبود و فشارها مخصوصا به کسانی که درآمد ثابتی داشتند بیشتر وارد می‌شد اما این کار عظیم دولت بود که در این ۱۸ ماه شاخص های اقتصادی را علیرغم فشارهای سنگین اقتصادی خارجی برگرداند.

رییس جمهور تصریح کرد: امروز ما می توانیم به این موضوع تکیه کنیم که از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخورده ایم و از این لحاظ راه گذشته را ادامه دادیم و تلاش مان این است که دولت شرایط را برای زندگی مردم برگرداند به قبل از این ۱۸ ماه.

 

نگذاشتیم آمریکا بار خروجش از برجام را بر دوش ایران بگذارد

رئیس جمهور در پاسخ به اولین پرسش طرح شده توسط شبکه خبر مبنی بر چشم انداز رابطه ایران با فرانسه، انگلیس و آلمان در راستای خروج آمریکا از برجام، گفت: آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی و رژیم صهیونیستی و عربستان که اعلام کردند همه تلاش‌شان را برای خروج آمریکا از برجام انجام دادند، اشتباهی کرد. ایران کار هوشمندانه ای انجام داد و نگذاشتیم آمریکا بار خروجش را بر دوش ایران یا کشورهای دیگر بگذارد. امروز به جز یکی دو کشور کوچک همه کار آمریکا را محکوم می کنند.

 

سه کشور اروپایی نتوانستند به قول های خود عمل کنند

وی با اشاره به پنج کشور باقی مانده در توافق برجام گفت: روابط ما با چین و روسیه خوب است اما سه کشور اروپایی به قول های خود نتوانستند عمل کنند. اقدامات ایران اتکا به ملت ایران و در قدم بعدی کاهش تعهداتش بوده است. از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را انجام دادیم. بعد آب سنگین را اعلام کردیم. در این دو ماه ضمن مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسیدیم، مرحله دوم را با افزایش غنی سازی آغاز کردیم و اعلام کردیم زمان‌بندی برجامی را انجام نمی دهیم.

روحانی در همین راستا ادامه داد: آی ار دو و شش و هشت ما هم امروز کار می کند. آی آر هفت و نه ما هم کار می کند به زودی. به نظر من گام سوم اقدام خوبی است که ایران آغاز کرده است. اگر در این میان برگردند ما هم بر می گردیم به توافقات، اگر نه ما این روند را ادامه می دهیم.

 برنامه ریزی ما این است که در سال ۹۹ بودجه به نفت تکیه نداشته باشد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس درباره برنامه ریزی برای عدم اتکای به نفت در بودجه ، گفت: موضوع بودجه در سال ۹۸ بسیار مهم است که این چندماه را چگونه بگذرانیم. همه شاخص ها را مثبت کرده ایم اما در بودجه مشکلاتی داریم که باید تامین منبع شوند.

وی افزود: در بخش بودجه بحرانی البته وضعیت بهتری داریم و همه یارانه ها و حقوق را سر وقت پرداخت کرده ایم حتی اوراقی که داده ایم هم پولش سر موقع پرداخت شده است. ما باید بودجه جاری را از درآمد نفتی جدا کنیم ولی جدا کردن این دوقلو نیازمند جراحی دقیقی است که هر دو زنده بمانند که کار سختی است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد :ما الان مشغول همین کار هستیم اما تاکید می کنم که سخت است چنین کاری را در شرایطی انجام داد که این‌همه سال وابستگی به نفت وجود داشته است.

وی افزود: ما باید خصوصی سازی را سریع تر دقیقتر و حساب شده تر پیش بگیریم. معافیت های مالیاتی هم باید کم شود و پایه مالیاتی هم افزایش یابد. صادرات ما هم باید در بخش غیر نفتی افزایش یابد و همه برنامه ریزی این است که در سال ۹۹ بودجه به نفت تکیه نداشته باشد. تا زمان رسیدن بودجه به مجلس هم ان‌شاءالله تلاش مان به نتیجه می‌رسد.

 

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره عربی مبنی بر تحولات دیپلماتیک ایران در منطقه، سفر عمران‌خان نخست وزیر پاکستان به ایران برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان و سفر هیئت بلند پایه اماراتی به ایران اظهار کرد: یکی از هدف‌های سفر آقای عمران‌خان به ایران گفت‌وگو در مورد منطقه بود. به حضور مقام معظم رهبری رسیدند و ایشان هم نکاتی را اظهار کردند.

 

آتش‌بس در یمن می تواند گره رابطه ایران و عربستان را باز کند

وی ادامه داد: به نظر ما برای حل موضوعات منطقه ای موضوع یمن مهم است، اگر به آتش بس منجر شود یکی از گره‌های منطقه از جمله رابطه ایران و عربستان باز می شود.

روحانی گفت: طرح بسیار مهمی را به نام ائتلاف امید و صلح هرمز را در سازمان ملل اعلام کردیم. امروز این طرح برای هشت کشور منطقه ارسال شده و با سازمان ملل گفت و گو شده است. ایران معتقد است خودمان باید مشکلات منطقه را حل کنیم و امیدواریم سخنان ما دارای گوش شنوا باشد.

وی تصریح کرد: غیر از پاکستان کشورهای دیگری در این زمینه تلاش می کردند و تلاش می کنند. ما مشکلی نداریم از طریق گفت و گو مشکلاتمان را حل کنیم. گرچه آنچه برای کشتی ما در دریای سرخ ایجاد شده مشکلی ایجاد کرده است. داریم بررسی ها را نهایی می کنیم یک رژیمی پشت این موضوع بوده است.

روحانی تاکید کرد: برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند و مقامات ایرانی به امارات رفتند و روابط بهتر از گذشته است و روابط به سمت بهبود است.

هر زمان منافع ملت ایران تامین شود وارد مذاکره می شوم

رییس جمهور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش روزنامه ایران درباره دور شدن از اهداف انتخاباتی و وعده های مطرح شده، تاکید کرد: آنچه ما به مردم وعده کردیم، همان بود که می خواستند و در انتخابات به آن اشاره می کردند اما در شرایطی ما این را مطرح کردیم که برجام شرایط اقتصادی ما را بهتر کرده بود و در سال بعد از برجام بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و شرایط منطقه هم آرام بود و داعش از میان رفته بود.

وی افزود: آنچه من به مردم وعده دادم این بود که ما تمام تلاش خود را می کنیم که برجام از جانب ایران لغو نشود و گفتم ما تلاش می‌کنیم که شرایط اقتصادی مردم بهبود یابد، اما نمی دانستم که عده‌ای بی خرد در سال ۹۶ ماجرایی راه می اندازند که بعد از آن دشمن هم از آنها سوءاستفاده کند و روی آن مانور  دهد و آن حد از تحریم ها علیه ما وضع شود.

روحانی تصریح کرد: ما فکر نمی کردیم در منطقه عده‌ای تا این حد دنبال شرارت باشند اما آنچه که ما امروز می توانیم به مردم ارائه دهیم این است که دولت خسته نیست و توانمند و کارآمد است و شاخص های اقتصادی را هم در این مدت بهبود بخشیده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما از بحران سال ۹۶ هم پنج روزه خارج شدیم در جا که پیش از آن بحرانی داشتیم که هشت ماه طول کشیده بود. ما اخیراً هم به دنیا گفتیم که به دنبال صلح هستیم و از مذاکره هم نمی ترسیم ما در همان نیویورک منتظر بودیم جلسه سران ۵+۱ با ایران برگزار شود اما در صورتی که مطمئن باشیم تحریم ها رفع می شود نه اینکه این یک جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ باشد.

وی یادآور شد: به اروپایی ها هم گفتم که اگر بدانم هر زمان منافع ملت ایران تامین می‌شود وارد مذاکره می شوم و همه تبعات آن را هم به جان می خرم و حاضر به فداکاری برای رسیدن مردم به منافع شان هستم هرچند که فداکاری و هزینه دادن در این زمینه قطعا افتخار آمیز است.

 

دولت آغازگر شفافیت بود

روحانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر نتیجه پیگیری حقوق های نجومی و ایجاد سامانه اعلام دارایی مدیران و مسئولان خاطرنشان کرد: اصل موضوع ، موضوع مهمی است. حقوق‌های نجومی که در  سوال مطرح کردید، در اصل حقوق‌های ناعادلانه بود که به عنوان حقوق نجومی در شعارهای انتخاباتی مطرح شده بود؛ کلش را پس گرفتیم. دولت آغازگر شفافیت بود، آیین نامه شفافیت را در دولت ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: دولت سه لایحه در دستور کارش دارد، لایحه شفافیت را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است. هر کسی برای مردم تصمیمی بگیرید در هر شورا و جمعی باید معلوم باشد چه تصمیمی می گیرد و چه کسی  چه رای و نظری دادند. لایحه مبارزه با مفاسد و سالم سازی اداری را هم داریم که ان شاءالله به زودی تقدیم مجلس می‌کنیم. این لایحه دوم را هنوز تقدیم نکردیم. لایحه تعارض منافع هم لایحه سوم در این حوزه است.

رئیس جمهور گفت: مبارزه با فساد کاری ضروری است، اما به صورت موردی و هیجانی ما را به هدف نمی رساند و باید ریشه فساد را از بین ببریم. آنچه مهم است از بین رفتن فساد است و راه حلش هم آن سه لایحه ای است که اعلام کردم. سامانه ها هم اعلام می شود و هر سه قوه باید با هم باشند.

هر وقت آمریکا تحریم ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار سی بی اس آمریکا درباره موضوع استیضاح ترامپ و اینکه در صورت تغییر ترامپ حاضر به مذاکره با آمریکا هستید؟ اظهار کرد: مشکل ما مواجه با رئیس جمهور آمریکا یا مذاکره نیست، این است که آیا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل شان تامین می شود یا نه.

وی تصریح کرد: برای ما مهم نیست که رئیس جمهوری در آمریکا چه کسی باشد. البته ویژگی های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می کند و یک روز کسی را واسطه می کند و فردا می گوید من به او چیزی نگفته ام! یا توییت می کند و در آن چیز دیگری می گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفاً برای ما بلکه برای همه دنیا کار را سخت کرده است.

روحانی یادآور شد: ما پیش از این هم گفتیم که هر وقت آمریکا تحت آن شرایطی که گفتیم اگر تحریم ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم.

 

برای لایحه جامع انتخاباتی زحمات زیادی کشیده شد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سازندگی مبنی بر ضرورت توجه به لایحه جامع انتخابات گفت: برای لایحه جامع انتخاباتی زحمات زیادی کشیده شد. خیلی امید داشتیم وقتی به مجلس می رود در زمان خودش تصویب و امسال بر آن اساس انتخابات انجام گیرد.

وی ادامه داد: اینکه در انتخابات چه مد نظرمان است شکست دیگری برای آمریکا است. اگر بتوانیم برای مردم نشاط انتخاباتی ایجاد کنیم شکست امریکا رقم می خورد.

 

همه نهادها قابل احترام هستند

شورای نگهبان نهاد نظارت کننده است، دخالت کننده نیست

روحانی تاکید کرد: علی رغم تفسیرهایی که از حرف من کردند، همه نهادها قابل احترام هستند. با لایحه جامع انتخابات که عالی می‌شود، چون شورای نگهبان باید اعلام کند چه کسی رد شده و چرا و چه کسی تایید شده است. هرکسی نظام ما را قبول دارد حالا دارای هر سلیقه ای است باید بتواند در انتخابات شرکت کند. شورای نگهبان نهاد نظارت کننده است، دخالت کننده نیست. امیدواریم کارش را به خوبی انجام دهد. دولت مجری انتخابات است. همواره رابط ما وزیر کشور و گاهی معاون اول و برخی وزرای دیگر با شورای نگهبان بوده اند.

 

ترکیه زودتر باید به روندی که آغاز کرده پایان دهد

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روسیه امروز درباره تاثیر حمله ترکیه به سوریه و پیشنهاد ایران برای این موضوع، اظهار کرد: ما امروز با حادثه‌ای مواجه هستیم که خوشایند نیست. نه برای منطقه و نه برای مردم کرد سوریه و دولت آنجا. همه باید تلاش کنیم روند آستانه که تاکنون بهترین روند برای برقراری صلح در سوریه بوده حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد:ترکیه نگرانی هایی در شمال سوریه دارد که ما در اصل این نگرانی با ترکیه مشکلی نداریم و آن را می پذیریم اما شیوه ای که آنان انتخاب کرده اند را نمی پذیریم. ترکیه دولت دوست ماست، اما شیوه های بهتری هم برای رسیدن به هدف وجود دارد.

وی یادآورشد: بارها گفته ام که همه باید کمک کنیم که ارتش سوریه در این منطقه مستقر شود اما الان ترکیه وارد خاک سوریه شده است و ما نگران این وضع هستیم چراکه در آن عده‌ای مجدداً کشته می‌شوند و عده‌ای دیگر آواره می شوند و تاکنون خیری از این حرکت ندیده ایم.

رییس جمهور همچینین تصریح کرد: ترکیه زودتر باید این روند را پایان دهد که منافع منطقه در آن تامین شود و روند اصلی که بازگشت آوارگان، برقراری صلح و برگزاری انتخابات آزاد است انجام شود.

روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه کار و کارگر گفت: مسئله مسکن موضوع مهمی برای مردم است. در ایران کسانی هستند که از زمان تشکیل خانواده به دنبال مسکن هستند و خدای ناکرده گاهی تا آخر عمر طول می کشد، ما باید این زمان را کوتاه کنیم.

وی ادامه داد: دولت وقتی آمد با دو مشکل رو به رو بود؛ یکی برای ساخت مسکن مهر۴۳ هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی و مردم برداشته شده بود و تورم داشتیم. آن کار کار دقیق و درستی نبود. دوم آنکه این خانه ها نیمه بودند. کار اصلی تکمیل خانه های نیمه کاره بود. تا کنون بیش از یک میلیارد مسکن درست کردیم. این خانه ها نه آب و برق و نه پاسگاه و مدرسه داشت. پول عظیمی برای زیرساخت ها خرج شد. وزارت راه و شهرسازی در آن مقطع (دولت یازدهم) روی توسعه بندگاه‌ها و راه و جاده متمرکز بود. در این دولت روی مسکن کار کردیم. وزیر مسکن تکمیل ۹۰۰ هزار مسکن را تا پایان این دولت قول داده است.

نمی خواهیم قیمت سوخت را بالا ببریم

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار صداوسیما درباره راهکار دولت برای جبران کسری بودجه، اظهار کرد: باید متکی به نفت نباشیم. در زمینه اوراق ما فرصت خوبی داریم و دولت فروش اوراق را هم به زودی شروع می‌کند. فروش سهام هم موضوع مهمی است که کارش شروع شده ولی باید سرعت بیشتری یابد.

وی افزود: در مورد موضوع قیمت سوخت هم باید تصمیم گیری نهایی انجام شود، اما به این معنا نیست که بخواهیم به مردم فشار آوریم ما نمی خواهیم که قیمت سوخت را بالا ببریم. این کار نه برای مردم قابل قبول است، نه ما می خواهیم چنین کاری کنیم. اما هر مقدار پول هم که از قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد.

وی افزود :یعنی اگر ما هروقت هر مقدار به قیمت سوخت اضافه شود آن را به مردم باز می‌گردانیم و به بودجه برنمی گردد. همچنین ما باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، ما باید در این شرایط برای موضوع سوخت راه حل مناسب را پیدا کنیم که همکاری سه قوه را می طلبد هرچند که کار دولت است و در این زمینه نظرات سه قوه به رهبری اعلام شده و منتظر اعلام نظر ایشان هم هستیم.

رییس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: در مورد خام فروشی هم الان به حداقل رسیده این کار البته باید متوقف شود ولی نه به این معنا که حضور ما در بازار انرژی جهان تعطیل شود چراکه این نشان قدرت ما است ما نباید چاه های نفت مان را ببندیم و نفت را نفروشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد به منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: مسئله حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه همه قوا قرار بگیرد، اولش هم خود دولت است. من فکر می کنم قدم‌های خوبی نسبت به حقوق زنان، اقلیت‌ها و فضای گفت‌وگو در دانشگاه و جامعه برداشته شده است.

 

رئیس‌جمهور فقط مسئول اجرای قانون نیست، بلکه مسئول نظارت هم هست

وی خطاب به این خبرنگار که به پرونده‌های موسوم به محیط زیستی‌ها و کارگران و خبرنگاران اشاره کرده بود، گفت: به پرونده هایی که در قوه قضاییه مطرح شده اشاره کردید. رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی باید مداوم حواسش به قانون اساسی باشد. این موضع کجا فراموش شده است؟ برخی اصول را من در سخنرانی‌ها می گویم عده ای عصبانی می شوند. همه پرسی در همین قانون اساسی است؛ اگر بد است حذف کنید. اصل ۱۱۳ را شورای نگهبان تفسیر کرده که عملا انگار این اصل را نداریم. به مجلس تذکر می دهم می گویند طبق تفسیر شورای نگهبان چنین است،  به قوه قضاییه می گویم همین را می‌گویند. اصل ۱۱۳ اصل مهمی است مردم به رئیس‌جمهور رای نمی‌دهند که فقط مسئول اجرای قانون باشد. مسئول نظارت هم هست. اگر می خواهیم تفسیری کنیم بگذاریم برای رئیس بعدی و از قبل به مردم این موضوع را بگوییم. تفسیری که می گوید هرجا مسئول مستقیمی ندارد رئیس جمهور باید باشد، پس این اصل را برای چه تصویب کردند. به نظرم اگر این اصل اجرا شود مشکلات بر طرف می‌شود.

 

مهم این است دولت شهامت پذیرفتن اشتباه را داشته باشد

وی ادامه داد: دو نمونه اشاره کردید که وزارت اطلاعات ما کارهای خوبی کردند. وزیر اطلاعات از اول هم با من مشورت کرد و  گفت عده ای را در دولت قبل دستگیر کردند اما ما در عمل به این نتیجه رسیدیم شواهد و قرائن کافی نیست . کسی را مامور کرد، بررسی کرد، گفتند این ها بی گناه هستند و باید خسارت پرداخت کنیم. رقم بزرگی هم گفت، من پذیرفتم.  گفتم خسارت مردم را بدهید. این پیش می آید قاضی و ضابط ممکن است اشتباه کنند.  مهم این است دولت شهامت پذیرفتن اشتباه را داشته باشد ولو اگر اشتباه برای دولت قبل باشد. کار بسیار عظیم و بزرگی وزارت اطلاعات انجام داد.

وی مشخصا درباره پرونده محیط زیستی‌ها، گفت: وزارت اطلاعات ما گزارش بسیار دقیقی تهیه کرده من دیدم و خوانده‌ام و امیدوارم قوه قضاییه هم به آن توجه کند.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آسیا، به موضوع نقدینگی در حوزه اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: خود نقدینگی به نظر من چیز بدی نیست اما منبع‌اش خیلی مهم است. اگر پایه آن پولی باشد خطرناک است. درست است که نقدینگی خودش پتانسیل تخریب بزرگ را دارد. اگر جای درست این نقدینگی استفاده شود مشکلی نیست، اما اگر به سمت دلار و سکه برود خطرناک است.

روحانی گفت: خوشبختانه امروز بازار ما بازار پر نشاطی است. بورس ما بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است. ما همه حواسمان باید جمع باشد که نقدینگی درست هدایت شود.

 

ترجیح می دهیم در زمان طوفان به جای حرف زدن، کار کنیم

روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشنال‌تایمز در رابطه با طولانی شدن زمان برگزاری نشست مطبوعاتی رئیس جمهور و آینده رابطه دیپلماتیک ایران گفت: این موضوع دلیل سیاسی نداشت، بهمن ۹۶ نشست خبری برگزار شد. حالا الان به زمان خوبی منتهی شد چون یک طوفان بزرگ از سر کشور گذشت و ما ترجیح می دهیم در زمان طوفان کار کنیم به جای حرف زدن.

وی ادامه داد: امروز همه در دنیا مشتاق هستند با ایران مذاکره کنند. عمران خان گفت ترامپ گفته واسطه شو تا با فلانی در سازمان ملل دیدار کنم. هر کس می آمد همین را  می گفت.

روحانی افزود: با برخی از کشورهایی که گفتید مثل عربستان مشکلی برای گفت و گو نداریم. احتمال پایان جنگ یمن هست. شرایط  امروز شرایط عبور از طوفان از سر مردم است اما اثار طوفان باقی است ما آمادگی داریم برای مذاکره در شرایط عادلانه هم با غرب هم با کشورهایی که عنوان کردید (عربستان و آمریکا). اگر در دوماه باقی مانده قدمی برنداشتن ما قدم بعدی را در راستای کاهش تعهدات برجامی بر می داریم .

 

حتما یک دولت در حمله به نفتکش ایرانی دخالت داشته است

 

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری روسیه مبنی بر اینکه با توجه به حمله اخیر به نفتکش ایرانی، چه تدبیری برای تامین امنیت نفتکش‌ها انجام می شود، اظهار کرد: در این حمله مشخص است که با اصابت حداقل ۲ راکت با نفتکش ایرانی مواجه هستیم. نفتکش ما نیز دارای دوربین بوده و مشخص است که راکتها از کدام سمت می آیند و چگونه اصابت می کنند. قطعات راکتها هم جمع آوری شده و ما فیلم آن را هم دیده ایم ولی باید بررسی دقیقتر در این زمینه انجام شود.

رئیس جمهور افزود: حتما کار شرورانه‌ای انجام شده است و حتما یک دولت در این زمینه دخالت داشته، این کار به یک تیم تروریستی و به یک سازمان باز نمی‌گردد اما هنوز هم زود است که ما در این زمینه اظهار نظر قطعی کنیم ولی بعد از بازگشت نفتکش به کشورمان و بررسی دقیق‌تر هر کشوری که این کار را کرده باشد حتما باید مجازات شود.

روحانی درباره وضعیت تامین امنیت نفتکش‌های ایرانی پس از این حادثه نیز اظهار کرد: واقعیت این است که همه کشورهای جهان باید بدانند ایجاد ناامنی در خلیج فارس و منطقه فشار بر جمهوری اسلامی نیست، فشار بر امنیت کشتیرانی و اقتصاد جهان است. البته ما هم برای امنیت نفتکش‌هایمان اقداماتی را انجام داده‌ایم و پس از این نیز انجام خواهیم داد.

آن روز که ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شد در زمان خود کار درستی بود

وی در پاسخ به پرسش روزنامه کیهان مبنی بر اقدامات دولت در زمینه اعطای ۱۸ میلیارد دلار پول به وارد کنندگان و ادعای این رسانه مبنی بر بر باد رفتن این پول و نیز اقدامات دولت برای رسیدگی به این موضوع اظهار کرد: اولا که این سخن بسیار غلط است که گفته می‌شود این ۱۸ میلیارد بر باد رفته است. من چنین حرفی را در رسانه‌های دیگری هم دیده‌ام. ما ۱۸ میلیارد دلار را به مردمی داده‌ایم که آمده‌اند و برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند. آنان این پول را دریافت کردند که جنس وارد کنند، اگر این کار را نکردند حتما باید با آنها برخورد شود اما ما این ۱۸ میلیارد را به مردم داده‌ایم و امسال هم تا همین امروز ۱۹ میلیارد دلار پرداخت کرده‌ایم تا جنس وارد شود. پس این حرف غلطی است که می‌گویند پول‌ها بر باد رفته است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به بخش دوم پرسش خبرنگار کیهان درباره  علت انتخاب قیمت ۴۲۰۰ تومان برای ارز و نتیجه نگرفتن از این قیمتگذاری‌ها در بازار اظهار کرد: شما خودتان هم می‌دانید که یک بحرانی در سال ۹۷ ایجاد شد که قیمت‌ها در بازار ارز ساعتی عوض می‌شدند. شما می‌دانید در بازار و پاساژها چه خبر بود؟ و چه شعارهایی داده می‌شد؟ و چه نگرانی‌هایی ایجاد شد؟  دولت نیز برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل شد و همه در کابینه اتفاق نظر داشتند که ارز با قیمت ثابت ارائه شود. من پس از اینکه چنین دیدگاهی را شنیدم جلسه‌ای با حضور نزدیک به ۴۰ نفر از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی برگزار کردم که در آنجا درباره وضعیت نرخ ارز تصمیم گیری شود.

روحانی افزود: یکی از نظراتی که آنجا مطرح شده بود انتخاب نرخ واحدی برای ارز بود که من هم بعد از اینکه شنیدم یک اتفاق نظر در این زمینه در آن جلسه هم وجود دارد اعلام کردم اگر همه موافق چنین موضوعی هستید، با اینکه خودم موافقتی ندارم حرف جمع را می‌پذیرم و به آقای جهانگیری هم اعلام کردم که نرخ ۴۲۰۰ تومانی که در جلسه مشخص شد را به مردم اعلام کنند.

وی یادآور شد: جالب است بعد از اینکه این کار انجام شد اولین بار خود کیهان از دولت تعریف کرد و حتی مقام معظم رهبری هم به من فرمودند کار خوبی انجام دادید، کاش زودتر انجام می‌شد. البته خود من با این موضوع موافق نبودم ولی چون نظر جمع وجود داشت پذیرفتم و الان نیز تاکید می‌کنم آن روز که ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شد در زمان خود کار درستی بود. حال آنکه عده‌ای در این زمینه سوء استفاده کرده‌اند باید با آنها برخورد شود و من نیز دستور اکید داده‌ام که همه وزرا در این زمینه هر میزان پولی را که به موسسه‌ای داده‌اند مشخص کنند تا اگر سوء استفاده‌ای انجام شده محکم بررسی‌ها را انجام دهند و برخوردها صورت پذیرد.

تلاش می‌کنیم روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادامه داشته باشد

رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا مبنی بر پیش بینی رئیس جمهور از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در دولت خودش و اینکه چه تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده تا چنین روندی ادامه یابد، اظهار کرد: حتما پیش بینی می‌کردم که این اتفاق رخ دهد. در واقع از دولت یازدهم من با دو وزیر کشور و ورزش صحبت کرده‌ام که راه را برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باز کنند و زمینه را در این باره فراهم سازند. حتی به خاطر دارم که افطاری با حضور پیشکسوتان ورزش برگزار شد و من آنجا از برخی ورزشکاران پیشکسوت پرسیدم آیا در رژیم گذشته که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها آزاد بود آنچه که امروز درباره وضعیت ورزشگاه‌ها مطرح می‌شود و می‌گویند سخنان نادرست و نامناسب در آن محیط بر زبان رانده می‌شود وجود داشت یا نه؟ اظهار می‌کردند که چنین اتفاقی نمی‌افتاد چون خانم‌ها در ورزشگاه بودند و مردان هم رعایت آنان را می‌کردند. من وقتی چنین حرفی را شنیدم بسیار خوشحال شدم و این موضوع را در جلسه هیات دولت هم مطرح کردم و گفتم بر خلاف آنچه که گفته می‌شود حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه تنها منجر به بی اخلاقی نمی‌شود، بلکه زمینه را برای بهتر شدن وضعیت اخلاقی هم فراهم می‌کند.

روحانی با بیان اینکه ما پیش از این هم تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده بودیم اما گاهی نیروی انتظامی در برابر این موضوع مخالفت‌هایی می‌کرد و مشکلاتی با انجامش داشت، اظهار کرد: این مخالفت‌ها به این دلیل بود که برخی مشکلات در این زمینه وجود داشت و آنان به خاطر این چنین موضوعی را مطرح می‌کردند، اما برخی از آن دلایل قابل قبول و شاید برخی هم چندان قابل قبول نبود. از طرفی یک عده‌ای هم نگران بودند که اگر زنان در ورزشگاه‌ها حاضر شوند چه اتفاقی قرار است بیفتد. من نمی‌گویم از جناح یا جریان خاصی بودند اما به هر حال ناراحتی‌های خود را ابراز می‌کردند اما خوشبختانه خوشحالیم که این اتفاق افتاد و مشکلی هم پیش نیامد و تلاش می‌کنیم که چنین روندی در آینده نیز ادامه یابد.

هرگاه شرایط آماده باشد حاضریم تبادل زندانیان ایران و آمریکا را پیگیری کنیم

وی در پاسخ به آخرین پرسش این نشست خبری که از سوی خبرنگار لس‌آنجلس تایمز درباره احتمال انجام مذاکره برای آزادی زندانیان ایران و آمریکا در شرایط فعلی  ، اظهار کرد: همواره این بحث مطرح بوده است. در دولت قبل از آقای ترامپ بیشتر مطرح می‌شد تا حدی که یکبار به توافق منجر شد و دو طرف عده‌ای از زندانیان خود را آزاد کردند. در دوره آقای ترامپ هم مذاکراتی انجام شد اما یکبار به نتیجه نرسید و بار دوم شرایط آماده بود تا مذاکرات انجام شود اما آمریکایی‌ها پیش شرط‌هایی را مطرح کردند که مورد قبول ما نبود ولی معتقدیم که هنوز این موضوع روی میز است و می‌توان به آن پرداخت.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر چند اتهام آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی هستند بیشتر امنیتی است و با اتهام زندانیان ما در آمریکا که تحریم‌ها را دور زده‌اند بسیار متفاوت است اما این گزینه روی میز قرار دارد. ما معتقدیم کسانی که در آمریکا به جرم دور زندن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند نه تنها کار بدی نکرده‌اند که کار خوبی هم انجام داده‌اند. چرا که این تحریم‌ها ضد انسانی و بر خلاف حقوق بین‌المللی بوده است اما به هر حال ما نمی‌خواهیم در این زمینه و در روند دادرسی موضوع در ایران و آمریکا خدشه‌ای وارد شود اما هر گاه که شرایط آماده باشد ما حاضریم این موضوع را پیگیری کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار