کد خبر: ۸۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم بم در مجلس می گوید که با وجود معاملات زعفران، زیره و پسته در بورس کالا اما کماکان محصولات کشاورزی زیادی از استان های مختلف کشور وجود دارند که دارای تقاضای بالای داخلی و خارجی هستند اما از گود رقابت در تالار شیشه ای بورس خارج هستند، از این رو باید شرایط را برای عرضه این محصولات در بورس کالا فراهم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از ایلنا، نماینده مردم بم و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: نگاهی به مشکلات ساختاری بخش کشاورزی همچون تولید پراکنده، وجود واسطه ها، کیفیت نامطلوب تولید و فروش برخی محصولات و نوسانات قیمتی به ما گوشزد می کند که نیاز به یک سازوکار شفاف و قانونی برای ساماندهی بازار کشاورزی وجود دارد.
نیکزادی پناه با بیان اینکه بستر بورس کالا مسیر رشد اقتصاد بخش کشاورزی است، گفت: بورس کالا طی سال های گذشته در بخش های صنعتی و پتروشیمی با سرعت بالایی توسعه یافته اما در حوزه کشاورزی به دلایل مختلف از جمله سنتی بودن این حوزه، سرعت ورود کالاها به بورس همسو با ظرفیت هایمان در بخش کشاورزی نبوده است؛ البته امروز خوشبختانه سه محصول صادراتی و مهم کشورمان یعنی زعفران، زیره و پسته راهی بورس شده اند.

احیای تولید و صادرات
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: بسیاری از محصولات کشاورزی ایرانی در دنیا طرفداران فراوانی دارند اما از گود رقابت در تالار شیشه ایی جا مانده اند در این راستا باید شرایطی مهیا شود تا محصولات دارای مزیت تولید هر استانی راهی بورس شود تا پس از شفاف سازی قیمت و رسیدن سود واقعی به تولیدکننده، مراتب احیای تولید و صادرات آن فراهم شود.
نماینده مردم بم اظهار داشت: برای مثال با توجه به تنوع تولید محصولات کشاورزی در استان کرمان انتظار می رود که معاملات محصولات این استان از جمله پسته و خرما به زودی در بورس کالا با رونق ویژه ای روبه رو شود که در همین زمینه پیشنهاد می شود پسته و خرمای بم نیز روی تابلوی بورس عرضه شوند.
وی افزود: در حوزه عرضه داخلی محصولات در بورس کالا باید آنقدر قوی عمل کنیم که در آینده نقش بورس کالا را در سطح بین المللی ارتقا دهیم تا خریداران خارجی، مشخصات و کیفیت بالای محصولات ایرانی را بر تابلوی بورس مشاهده کنند؛ اتفاقی که امروز در خصوص اثرگذاری بورس های کالایی دنیا در قیمت گذاری بسیاری از محصولات نفتی، فلزات و کشاورزی دنیا رقم می خورد.

تضمین کیفیت با ورود به بورس
این نماینده مجلس با تاکید بر تعامل هر چه بیشتر متولیان بخش کشاورزی با بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا اجازه پیشرفت در تولید باکیفیت محصول را به کشاورزان می دهد چرا که بورس به معنای رقابت در تولید باکیفیت است و کشاورزان برای این که بتوانند در تالارشیشه ای بورس محصولات خود را با قیمت بهتری بفروشند باید استانداردهای تولید باکیفیت را رعایت کنند.
نیکزادی پناه با اشاره به فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: یکی از نکات مهم و قابل توجه برای ورود محصولات به بورس، داشتن انبارهای استاندارد برای نگهداری کالاهای کشاورزی و از سوی دیگر درجه بندی این محصولات است که این موضوع همراهی بخش های دولتی و خصوصی را می طلبد تا به مرور هر محصولی که روی تابلوی بورس می رود به دلیل کیفیت مرغوب آن، یک برند برای دارنده آن کالا شود.
نماینده مردم بم در پایان اذعان داشت: بهره گیری از سازوکار بورس ها در دنیا فراگیر شده است و اتخاذ روش های سنتی برای ساماندهی بازارها دیگر پاسخگو نیست، از این رو عرضه محصولات در بورس کالا امری طبیعی و ضروری برای احیای بخش کشاورزی است بنابراین از امروز باید شرایط را برای آشنایی همه کشاورزان و تولیدکنندگان با مفاهیم و مزایای بورس فراهم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: