کد خبر: ۸۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
 
علی ابراهیمی

نماینده مجلس

طبق تاکیدات رئیس مجلس شورای اسلامی بر سیاست های ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری، مجلس کاملا این آمادگی را دارد که در راستای منویات مقام معظم رهبری کارها را پیش ببرد و در آن شکی نیست. قانون زمانی می تواند موثر باشد که برای همه ......لازم الاجرا باشد و استثنا در قانون وجود نداشته باشد؛ که هیچ کسی بر اجرای آن استنکاف نکند.ماهیت و هویت یک قانون این است که باید رده های مختلف جامعه را شامل شود.

متاسفانه برخی از قوانین و مقررات، استثنائاتی را باعث شده است و تبعیت همه مردم را شامل نمی شود و این موضوع اولا باعث می شود که قانون موثر نباشد ثانیا زمینه های تبعیض را فراهم میکند و این یکی از تاکیدات در فرمایشات مقام معظم رهبری است.

قوانین ما باید جامع و همه شمول باشد، همه شمول بودن قانون زمانی ایجاد می شود که قبل از اینکه یک قانون مصوب شود، باید همه جانبه بررسی شده باشد؛ آنچه که قوه مجریه و قوه قضاییه در قالب لایحه می دهند ویا آنچه که نمایندگان در قالب طرح میآورند ، قبل از اینکه مراحل کمیسیون و صحن را بگذراند، باید حتماً با دستگاههای مرتبط یک بررسی شود که قوانینی تصویب نشود که در موقع اجرا مجبور به استفساریه ،تبصره زدن و استثناء قائل شدن باشیم.

ایران جزو کشورهایی است که علیرغم اینکه سابقه قانونگذاری خیلی زیادی دارد ولی تنوع و زیادی قوانین باعث شده است که تبعیت از قانون کم شده و تفسیرها از قانون زیاد شود.

تفسیرهای مختلف از برخی قوانین صورت می گیرد. به طور مثال درحال حاضر دلیل اینکه وکلا در کشور ما این همه میدان حرکت پیدا کردند این است که به نفع موکل، از لابه لای قوانین متفاوت برداشتهای مختلف می کنند و این درست نیست.

قانون باید واضح، روشن، قابل فهم و عدالتمحور و قابل اجرا باشد. واضح و روشن بودن قوانین این را میطلبد که همه در این موضوع مشارکت داشته باشند، اظهارنظر مردم بسیار مهم است و نمایندگان مجلس هم به نمایندگی از خود مردم به این موضوع ورود پیدا کرده و مشاوره می دهند و این فلسفه وجودی مجلس است.

باید یک بازنگری جدی در نحوه قانون گذاری انجام دهیم . از دید من نظارت بر اجرای قوانین به دلیل حجم و تنوعی که دارد یک مقداری دشوار شده است و ابلاغ سیاست های کلی از سوی مقام معظم رهبری یک نقطه عطف برای اصلاح این اشکالات است./

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار