کد خبر: ۸۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
همزمان با راه اندازی سامانه پیامکی معبر، بر ضرورت مناسب سازی فضاهای شهری برای تردد معلولان از جمله امکان تردد آسان آنها به بانک ها تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس تفاهم به عمل آمده بین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان بهزیستی کشور برخی از ارگان ها، نهادها، سازمان ها و وزارتخانه های کشور مکلف شدند نسبت به مناسب سازی فضاهای شهری و عمومی به منظور تردد آسان و ایمن شهروندان دارای معلولیت اقدام کنند.
در این میان مناسب سازی فضاهای مربوط به شعب بانک های کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
قرار است با این اقدام نه تنها محیط و اماکن عمومی محل تردد افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی ‌شود بلکه از طریق راه‌اندازی سامانه پیامکی «معبر» در ارتباط با مناسب‌سازی اماکن عمومی محل تردد معلولان، شهروندان بتوانند پیشنهادات،انتقادات و نظرات خود را در این باره اعلام کنند.
این در حالی است که در این زمینه جلساتی با عنوان جلسه فوق‌العاده ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی فضاهای عمومی کشور برای افراد دارای معلولیت نیز با حضور برخی از وزرا و مقامات اجرایی کشور از جمله وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است.در این جلسات وظایف وزارت راه و شهرسازی در خصوص معلولان کشور و همچنین اقدامات مورد نیاز برای مناسب سازی فضاهایی که این افراد روزانه در آن ها تردد می کنند تشریح شده است.
به گزارش هیبنا، در این راستا، اخیرا سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ به منظور ارایه مشکلات و نظرات پیشنهادی مرتبط با مناسب‌سازی محیط و اماکن عمومی معلولان به عنوان یکی از مولفه‌های حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت راه‌اندازی شده است .
این در حالی است که از 8 دستور جلسه مطرح و 25 مصوبه ای که در هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که به میزبانی معاونت عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برگزار شد، سه دستور مورد بررسی به صورت مستقیم وغیرمستقیم به وزارت راه و شهرسازی مرتبط است که بر اساس آن، گزارش وزارت راه و شهرسازی پیرامون اضافه کردن ضوابط مناسب‌سازی در یکی از مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان ارایه شد.
در این جلسه همچنین گزارشی از سوی دبیرخانه ستاد در زمینه ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌های کشور و همچنین گزارشی از سوی دبیرخانه ستاد پیرامون ارزیابی مناسب‌سازی بانک‌ها ارایه شد.در قالب این طرح بانک ها یکی از نهادهای خدمات رسان عمومی هستند که باید اقدامات مورد نیاز برای مناسب سازی فضاهای مربوط به ارایه خدمات خود به شهروندان معلول را در دستور کار قرار دهند.
این در حالی است که اداره ساختمان بانک مسکن این اقدام را در سال گذشته و در سال جاری پیگیری کرده و آن را در ردیف اولویت های کاری خود در دو سال ذکر شده قرار داده است.
در یکی از بندهای این مصوبه 25 بندی(بند هفتم) اشاره شده است که به منظور شناسایی مکان‌های مناسب‌سازی نشده و اخذ گزارش‌های مردمی در این زمینه، دستگاه‌های عضو ستاد نسبت به اطلاع‌رسانی و معرفی سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ در سطح ملی، استان‌ها و شهرستان‌ها اقدام لازم را به عمل آورند.
همچنین در بندهای ۵، ۱۴، ۱۵ و ۲۴ تکالیفی بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است؛ براین اساس وزارت راه و شهرسازی می بایست با قید فوریت نسبت به تشکیل کمیته اجرایی داخلی پیرامون تسهیل در مناسب‌سازی ایستگاه‌های راه‌آهن، واگن‌های قطار، فرودگاه‌ها و خدمات ویژه فرودگاهی و راه آهن جهت ایاب و ذهاب معلولان و جانبازان اقدام کند.
همچنین براساس بند 15 این مصوبه وزارت راه و شهرسازی باید تمهیدات لازم را به عمل آورد تا سازمان نظام مهندسی ساختمان، صدور یا تمدید پروانه اشتغال بکار مهندسان طراح، محاسب، ناظر و مجری را منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: