کد خبر: ۸۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
صاحب نظران در گفتگو با تجارت آنلاین تبیین کردند؛
زیرا دین مرز نمی شناسد و هر فردی که به آن دین اعتقاد داشته باشد، درهر گوشه از جهان که ساکن باشد، پرچم دار اعتقادات خود است و می تواند در همه گیر کردن آن تاثیر بسزایی داشته باشد. اما هنگامی که دین اسلام و مذهب شیعه باشد، همه چیز فرق می کند، زیرا مسلمانان عاشق و شیعان از جان گذشته هستند.

راهپیمایی اربعین؛ شکوه وحدت و آزادیخواهی

کورش شرفشاهی: از روزی که اعضای یک خانواده، اهالی یک روستا، مردم یک شهر و جمعیت یک کشور تصمیمی بگیرند، دیگر نمی توان به هیچ عنوان مقابل آن ایستادگی کرد. نمونه بارز این ادعا انقلابهایی است که در سالهای گذشته رخ داده و برجسته ترین آنها، انقلاب اسلامی ایران است.اما هنگامی که پیروان یک دین تصمیمی بگیرند، ماجرا فرق می کند. زیرا دین مرز نمی شناسد و هر فردی که به آن دین اعتقاد داشته باشد، درهر گوشه از جهان که ساکن باشد، پرچم دار اعتقادات خود است و می تواند در همه گیر کردن آن تاثیر بسزایی داشته باشد. اما هنگامی که دین اسلام و مذهب شیعه باشد، همه چیز فرق می کند، زیرا مسلمانان عاشق و شیعان از جان گذشته هستند. نمونه این عشق و از جان گذشتگی را می توان در عرصه های گوناگون ملاحظه کرد. تنها در دوران جنگ تحمیلی شاهد بودیم که عشق به اسلام و شهادت چه کارها که نمی کرد. وقتی پیرو سالار شهیدان امام حسین باشی، مرگ دیگر ترس ندارد و تعریف شهادت باعث می شود به استقبال آن بروی. اگرچه بزرگان دین هر روز برای ما دستاورد دارد اما برجسته ترین لحظات عشق به اسلام در ابراز ارادات به سالار شهیدان نمایان می شود و اوج وحدت و همبستگی را می توان در راهپیمایی اربعین مشاهده کرد. راهپیمایی و نمایش قدرتی که اقتدار اسلام و عزت ملتهای مسلمان را نشان میدهد.

اگرچه اربعین زمانی است که چهل روز از واقعه عاشورا می گذرد، اما آثار و خصوصیات ماندگاری دارد که باعث می شود مسلمانان جهان از نقاط گوناگون جهان مسیر کربلا را در پیش بگیرند تا به تمامی ستمکاران جهان اثبات کنند که خون به ناحق ریخته حسین و یارانش هرگز پایمال نخواهد شد.

حرکتی خودجوش

در این رابطه امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر اینکه جنبش با شکوه بی مانند راهپیمایی اربعین، بزرگترین حرکت در جهان است گفت: این حرکت با این عظمت برگزار می شود و همه ساله باشکوه تر و منسجم تر است.

محمدتقی رهبر در گفت و گو با خبرنگار تجارت، راهپیمایی اربعین را غیر قابل توصیف دانست و گفت: هیچ مکتب، سیاست و جریانی به غیر از اسلام این توان را نداشته که 20 میلیون جمعیت را از اقشار گوناگون، نقاط مختلف جهان، ملیت ها و مذاهب گوناگون به نوعی هدایت کند که در چنین راهپیمایی شرکت کنند.

وی نکته مهمتر در راهپیمایی اربعین را خود جوش بودن حرکت مردمی توصیف کرد و گفت: اینکه راهپیمایان اربعین با اختیار و اراده شخصی به کربلا می آیند، بسیار اهمیت دارد. راهپیمایان اربعین بدون دعوت تشکل، جناح یا تفکر خاصی در این مسیر گام بر می دارند، از جیب خودشان هزینه می کنند و مزدور یا جیره خوار کسی یا گروهی نیستند.

نماینده ادوار مجلس راهپیمایی اربعین را نمایشی از آرایش متحد و متشکل مردمی دانست و گفت: راهپیمایی اربعین پاسخ به ندای "هل من ناصر ینصرنی" امام حسین است که پس از 1400 سال بدین صورت گسترده مطرح می شود و شکل می گیرد.

وی در خصوص بی توجهی رسانه ای به راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: از رسانه های بیگانه معاند و مخالف نظام انتظار نداریم که نسبت به پوشش واقعی این راهپمایی اقدام کنند، زیرا می دانیم که رسانه ها از سوی استکبار و استبداد تحت فشار هستند و چون استقلال نداشته و از دلارهای آنان ارتزاق می کنند، ناچار هستند برای ادامه حیات خود، تابع سیاست گذاری اربابان شان باشند.

رهبر با تاکید بر اینکه اربعین دستاورهای خاص خودش را دارد گفت: سال گذشته کشیشی که به راهپیمایی اربعین آمد، عظمت این راهپیمایی را دید و تحت تاثیر شرایط قرار گرفت، وقتی به آمریکا بازگشت، اعلام کرد که نام کلیسای خود را به حسینیه تغییر می دهد که این از بزرگی و گیرایی راهپیمایی اربعین بوده است.

وی با یادآوری اینکه پروفسور دوگین نیز سال قبل در راهپیمایی اربعین شرکت کرد گفت: دوگین پس از بازگشت به کشورش، راهپیمایی اربعین را یک انقلاب جهانی علیه امپریالیسم و دیکتاتوری توصیف کرد، در حالی که دوگین مسیحی بود. این مطالب نشان می دهد که راهپیمایی اربعین ربطی به دین و آیین خاصی ندارد و هر کس در جمع راهپیمایان قرار بگیرد، حسینی می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با یادآوری اینکه پروفسور دوگین اعلام کرده بود که راهپیمایی اربعین یک حرکت آخرالزمانی است گفت: باور ما این است که راهپیمایی اربعین آنقدر ادامه خواهد یافت تا به قیام امام زمان منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه استکبار و استبداد از حضور گسترده مردم جهان در راهپیمایی اربعین وحشت می کنند گفت: سیاست های غربی مقابل راهپیمایی اربعین که حماسه ملی و مذهبی است، کم می آورند و باعث یاس و ناامیدی آنان می شود.

رهبر با اشاره به اینکه امام جمعه مسجد قبا در عربستان در سخنانی از راهپیمایی اربعین تعریف و تمجید کرده بود گفت: امام جمعه مسجد قبا آنقدر با ادب واحترام از امام حسین یاد کرد که اظهارات وی بیانگر گیرایی و جذابیت امام سوم شیعیان است.

وی با اشاره به سابقه جنایکار و مخالفت آل سعود با شیعیان گفت: اگر به سابقه سیاه آل سعود توجه کنیم و ببینیم که مبلغان وهابی گری در عربستان تا چه اندازه با پیامبر اسلام و ائمه مشکل دارند، آنگه متوجه می شویم کسانی همچون امام جمعه مسجد قبا که بدین شدت و حدت از امام حسین و راهپیمایی اربعین سخن می گوید، تا چه اندازه ریسک و خطر کردند اما همه چیز را به جان خریده و عظمت امام حسین و اربعین را به تصویر کشیدند.

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه شکوه اربعین و راه پیمایی عظیم مردم می تواند لرزه به اندام دشمنان بیندازد گفت: آنهایی که هراس انتشار اخبار راهپیمایی اربعین را دارند به دلیل تاثیرات مثبت آن است.

وی راهپیمایی اربعین را پیام آور وحدت شیعه و سنی دانست و گفت: اگر واقع نگر باشیم، می بینیم که راهپیمایی اربعین نه تنها باعث وحدت مسلمانان بلکه گامی برای متحد کردن مردم جهان است.

رهبر از تاثیرات راهپیمایی اربعین در بین جهانیان خبر داد و گفت: کسانی که خدا، دین، آزادگی و انسانیت را قبول دارند، در مقابل اربعین سر تعظیم فرود آورده اند.

وی در مورد ریشه راهپیمایی اربعین گفت: اربعین را در آغاز ائمه معصومین به نمایش درآوردند. امام حسن عسگری در روایتی فرموده اند که مومن چندین نشانه دارد که یکی از آنها، زیارت اربعین سیدالشهدا است. فراموش نکنیم که از همان ابتدای راهپیمایی بازماندگان قیام عاشورا، تنها مدت 40 روز طومار مدیریت یزدید بر باد رفت.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه در همان سال اول، مسیر عبور اسرای کربلا به یک حرکت مدنی تبدیل شد گفت: از آنزمان تاکنون به همت شیعیان، راهپیمایی اربعین بدین شکل با عظمت در آمده و از پیر و جوان تا مرد و زن در این راهپیمایی شرکت می کنند.

وی با اشاره به اینکه در بین راهپیمانان اربعین شاهد حضور معلولان و جانبازان هستیم گفت: برای مردم فرقی نمی کند چه شرایطی دارند، زیرا هدف همه بدون توجه به جایگاه شغلی و مالی که دارند، شرکت در راهپیمایی اربعین است.

رهبر با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین یک حرکت بزرگ انسانی اسلامی است گفت: راهپیمایی اربعین نوید بخش حضورامام زمان است. این یک واقعیت انکار ناپذیر است که راهپیمایی اربعین نویدی برای پایان دادن به ظلم و رسیدن به حکومت عدل علی خواهد بود و این راهپیمایی ادامه می یابد تا به هدف عالی اسلام یعنی پایان دادن به ظلم و ستم برسد.

راهپیمایی فراجناحی اربعین

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس راهپیمایی اربعین را یک حرکت فرا جناحی، فرا مذهبی و متفاوت با دیگر حرکتها توصیف کرد و گفت: اینکه عده ای بخواهند راهپیمایی اربعین را مصادره به میل کنند کار درستی نیست و اصلا نمی خواهیم راهپیمایی اربعین و حضور میلیونی مسلمانان را به اسم کشوری خاص حتی اگر آن کشور ایران باشد، ثبت کنیم زیرا مهم نفس حرکت راهپیمایی اربعین و تاثیرات جهانی آن است.

احد آزادیخواه به خبرنگار روزنامه تجارت گفت: اربعین در تاریخ و دین ما ریشه و سابقه دارد و از زمان حرکت اسرای امام حسین به سوی شام، راهپیمایی اربعین سنت شد و مرسوم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین از قیام عاشورا تا امروز فرهنگی در بین مسلمانان بوده است گفت: راهپیمایی اربعین که بدین گستردگی برگزار می شود، یک حرکت خودجوش و 100 درصد مردمی بوده و حکایت از عشق، علاقه و دلدادگی مردم جهان به خاندان اهل بیت داشته و دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به اینکه آیا می توان جمهوری اسلامی ایران را متولی راهپیمایی اربعین دانست گفت: هنر جمهوری اسلامی ایران این بود که حرکت خودجوش مردمی را بدین صورت هدفمند هدایت کرد و در واقع راهپیمایی اربعین را دوباره احیا کرد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره منادی وحدت و اتحاد بین مردم جهان به ویژه مسلمانان بوده گفت: تفکر مبارزه با تروریسیم که ایران همواره حامی آن بوده، بیانگر باور تروریسم ستیزی مردم ایران است.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر جمهوری اسلامی به دنبال برگزاری هر چه بهتر راهپیمایی اربعین است، به دلیل نگرانی از دشمنی ها و کدورتها در بین مسلمانان است.

وی هدف جمهوری اسلامی ایران از راهپیمایی اربعین را رسیدن به اتحاد و فاصله گرفتن از نفاق و تروریسم دانست و گفت: خدا را شاکر هستیم که راهپیمایی اربعین بدور از ترور و ترویسیم برگزار می شود و اتحاد مسلمانان و برگزار کنندگان راهپیمایی به اندازه ای است که در این ایام حتی تروریسم توان انجام حرکتهای سیاسی - تروریستی را ندارد.

آزادیخواه با یادآوری اینکه ریشه کنی داعش با ریل گذاری جمهوری اسلامی و اتحاد مردم صورت گرفت گفت: اکنون نیز راهپیمایی اربعین بیانگر همبستگی، اهمیت دادن به ارزشها و مقابله به عناد و دشمنی است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت اربعین خودجوش است و همه ساله پرشورتر خواهد شد گفت: استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی برخلاف دیدگاه مردمانشان از حرکت عظیم اربعین هراس دارند، نگران هستند و می ترسند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس حرکت مردم در راهپیمایی اربعین را ندای مبارزه با ظلم و در مسیر مخالفت با ذلت توصیف کرد و گفت: مردم در راهپیمایی اربعین به دنبال کوتاه کردن دست استکبار و استبداد هستند و برای حضور پرشورتر مصمم تر خواهند بود.

وی با انتقاد شدید از برخی رسانه ها به ویژه رسانه های مدعی رسالت اطلاع رسانی گفت: متاسفانه شاهد رفتاردوگانه ای در انعکاس اخبار رسانه ای مرتبط با راهپیمایی اربعین هستیم.

آزادیخواه با تاکید بر اینکه رسانه ها را باید به دو گروه تقسیم کنیم گفت: گروهاول رسانه هایی که به دنبال انعکاس اخبار واقعی هستند و بدون جهت گیری، رسالت خود را اطلاع رسانی می دانند و گروه دوم رسانه هایی که اخبار را سانسور شده و هدفمند منعکس می کنند تا به اهداف خاص خودشان برسند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون شاهد هستیم که رسانه های مسوول و البته رسانه های همسو با اهداف اربعین و امام حسین اخبار این راهپیمایی بزرگ را منعکس می کنند گفت: رسانه های معاند و مزدوران استکبار و استبداد از انعکال درست اخبار هراس دارند، زیرا اگر دیگر مردم دنیا بدانند که مسلمانان جهان چگونه گرد هم می آیند و از اهمیت و گستردگی اربعین با خبر شوند، بدون توجه به دین و آیین خودشان و حتی در قالب گردشگر مذهبی، به این حرکت بزرگ مردمی می پیوندند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه هم اکنون نیز شاهد استقبال مبلغان مذهبی ادیان دیگر در راهپیمایی بزرگ اربعین هستیم گفت: در سالهای گذشته روحانیون مسیحی و خاخام های یهودی را در بین راهپیمایان اربعین دیده ایم که معنای این حضور را می توانیم تاثیر متعالی جهان اسلام در بقیه ادیان بدانیم. البته بهتر است از حضور مبلغان دیگر ادیان با عنوان تعامل اسلام با دیگر ادیان یاد کنیم.

آزادیخواه با تاکید بر اینکه رسانه های معاند از وحدت ادیان به ویژه اسلام هراس دارند گفت: خوشبختانه راهپیمایی اربعین به اندازه ای گسترده شده که با تشکیل شبکه های مردمی و اطلاع رسانی در فضای مجازی در کنار رسانه ها معتقد به اسلام، راهپیمایی اربعین از چشم مردم دنیا دور نمانده و از این پس نیز دور نخواهد ماند که نتیجه آن پیوستن همه ملتها به جمع راهپیمایان اربعین است.

برچسب ها: راهپیمایی ، اربعین ، کربلا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار