کد خبر: ۸۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
جیب مردم یا آمار دولت
در شرایطی که رئیس‌جمهور اعلام کرده بود ملاک تورم جیب مردم است، گزارش‌های رسمی از تورم حاکی از کاهش نقطه به نقطه این نرخ می‌باشد، در شرایطی که معیار روحانی این کاهش را نشان نمی‌دهد.




به گزارش خبرگزاری ایسنا، با وجود افزایشی که نرخ تورم در حدود یک‌سال اخیر داشت، چند ماهی است که در شاخص نقطه به نقطه کاهش مشاهده می‌شود؛ روندی که بارها مورد تاکید مدیران دولتی قرار گرفته است و اخیرا هم رئیس‌جمهور در سخنرانی خود اعلام کرده تورم نقطه به نقطه از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد کاهش یافته است.
تورم نقطه به نقطه از ۸.۳ درصد در اردیبهشت ۱۳۹۷ به ۱۰.۲ درصد در خرداد رسید و با طی روندی رو به رشد در فروردین‌ماه سال جاری ۵۱ و در اردیبهشت ۵۲.۱ درصد شد، به عبارتی طی  ۱۱ ماه ۴۲ درصد رشد کرد تا اینکه روند رشد آن از اردیبهشت متوقف و معکوس شد و به ۳۵ درصد در شهریورماه سال جاری رسید که کاهش ۱۷ درصدی داشته است.
بر این اساس هزینه‌هایی که مردم برای تهیه یک مجموعه کالا و خدمات در اردیبهشت امسال پرداخت کردند نسبت به همین ماه در سال گذشته ۵۲.۱ درصد افزایش یافته بود. از سویی دیگر تورم نقطه به نقطه در شهریور سال گذشته ۲۵ درصد بوده و در حال حاضر ۱۰ درصد از این نرخ بیشتر و در حد ۳۵ است.
با این حال، در تورم سالانه هنوز روند کاهشی وجود ندارد به طوری که شهریورماه سال جاری با افزایش به ۴۲.۷ درصد رسید. این در حالی است که تورم ۱۲ ماهه از شهریورماه سال گذشته دو رقمی شد و روند رو به رشد آن آغاز و از ۱۱.۳ به ۴۲.۷ رسیده بود که بیانگر افزایش ۳۱ درصدی است.
اما اعلام کاهش نرخ تورم از سوی مسئولان اغلب با واکنش مردم نسبت به عدم مطابقت آن با آنچه در قیمت کالا و خدمات می‌بینند همراه است و نمی‌پذیرند که تورم کاهش دارد چرا که همچنان قیمت در کالا خدمات تغییری نداشته است؛ این موضوع البته تا حدودی به نوع برداشت از تورم و قیمت‌ها و نوع محاسبات بر می‌گردد.
محاسبه نرخ تورم نقطه به نقطه نشان دهنده متوسط افزایش نسبی هزینه خرید سبد مصرفی همه خانوارها در یک ماه نسبت به همین ماه در سال گذشته است. به عبارتی دیگر با نادیده گرفتن ۱۱ ماه مشخص می‌شود که برای خرید سبد مصرفی سال گذشته در این ماه نسبت آن چند درصد باید پول اضافه پرداخت کرد.
تورم ۱۲ ماهه نیز نشان دهنده متوسط افزایش نسبی میانگین هزینه خرید سبد مصرفی خانوارها در ۱۲ ماه اخیر نسبت به میانگین هزینه خرید همین سبد توسط خانوارها در ۱۲ ماهه قبل از آن است. به عبارتی تورم ۱۲ ماهه بیانگر میانگین رشد نسبی قیمت‌های کلیه اقلام سبد مصرفی برای کلیه خانوارها در ۱۲ ماه اخیر نسبت به ۱۲ ماه قبل از آن است.
اما اینکه کاهش تورم اختلاف‌نظرهایی را بین مردم ایجاد کرده و اعلام مسئولان در مورد ریزش قابل توجه را چندان نمی‌پذیرد موضوعی است که توضیحات مرکز آمار در رابطه با آن این گونه است که معمولا هر فردی تورم را براساس کالا و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی است تخمین می‌زند.
گفتنی است، مرکز آمار آمارهای تورم کالاهای اساسی را هم اعلام می‌کند و آن چیزی که برای مردم ملموس‌تر است، همین نرخ تورم است، نه تورم کل. ضمن اینکه آقای روحانی در سخنان انتخاباتی خود در سال 92 گفته بود ملاک تورم جیب مردم است.
لازم به ذکر است، در شرایط کنونی بسیاری از مشکلات بر گردن تحریم‌ها و فشار اقتصادی‌انداخته می‌شود و لازم است در این زمینه تحقیق شود تا بزرگنمایی در این باره صورت نگیرد؛ در دوران دفاع مقدس تمام مشکلات به گردن جنگ‌انداخته می‌شد اما گذشت زمان نشان داد بسیاری از مشکلات ناشی از سوء تدبیر شخصی بنی صدر و دولت موسوی بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار