کد خبر: ۸۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
تجارت آنلاین به بهانه روز جهانی مبارزه با فقر بررسی کرد؛
هر ایرانی شهری روزانه به طور متوسط 3.2 دلار درآمد دارد و هر فرد روستایی نیز 1.7 دلار که نشان می دهد، متوسط درآمد روزانه روستائیان ایران پایینتر از خط فقر شدیدی که بانک جهانی اعلام کرده است.

فقر، پیامد مناسبات رانتی

گروه اقتصاد کلان: مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود که حدودا یک ماه قبل منتشر شده اعلام کرده، متوسط درآمد سالانه هر خانوار شهری در سال گذشته خورشیدی به 43 میلیون و 490هزارتومان رسیده و این رقم برای هر خانوار روستایی 23 میلیون و 311 هزار تومان بوده است.

بر این اساس، هر ایرانی شهری روزانه به طور متوسط 3.2 دلار درآمد دارد و هر فرد روستایی نیز 1.7 دلار که نشان می دهد، متوسط درآمد روزانه روستائیان ایران پایینتر از خط فقر شدیدی که بانک جهانی اعلام کرده است.

از سوی دیگر، بانک جهانی در تازهترین برآورد خود، مبنای محاسبه خط فقر شدید در جهان را درآمد روزانه 1.9 دلاری برای هر فرد تعیین کرده است. این نرخ بر پایه خط فقر ملی گروهی از فقیرترین کشورهای جهان به دست آمده و با استفاده از شاخص برابری قدرت خرید، قیمتهای رایج در این کشورها به دلار آمریکا تبدیل شده است.

یورونیوز در این باره می نویسد: می نویسد: هر ایرانی برای این که سطح زندگی بالاتر از خط فقر داشته باشد، باید سالانه نزدیک به 2007 دلار درآمد داشته باشد. به عبارت دیگر درآمد ماهانه هر خانوار 3.3 نفری شهری غیر فقیر با توجه به نرخ 11 هزار و 500 تومانی دلار باید بیش از 6.3 میلیون تومان باشد و سالانه فراتر از 76.1 میلیون تومان یا 1.75 برابر میزان فعلی باشد.

رفع فقر راه حل ساختاری می خواهد

در مناسبات رانتی به موضوع فقر به عنوان یک دانش تزئینی نگاه میشود. درحالی که فقر مسالهی توسعه در برابر اضمحلال است؛ فقر مسالهای ساختاری است، و راه حل ساختاری میخواهد. به گزارش ایرنا فرشاد مومنی اقتصاددان، ضمن بیان مطلب بالا افزود: خیلی از بزرگان توسعه، ماجرای فقر را روی دیگر سکهی توسعه میدانند. اگر تکلیف خود را با توسعه روشن نکنیم نمیتوانیم برای حل مسالهی فقر کاری بکنیم. نکتهی دیگر اینکه، باید این را بپذیریم که درهمتنیدگی جدی و تمام عیاری بین مناسبات بازتولید کنندهی نابرابریهای ناموجه و مناسبات گسترش دهنده و تعمیق کنندهی فقر وجود دارد. پیشنهاد من این است که اگر میخواهیم با مسالهی فقر مبارزه کنیم، باید بنای اصلی را بر نابرابریهای ناموجه قرار دهیم. میتوان در زمان خودش با جزئیات توضیح داد که ساختار نهادی ریشهدار ایران به طرزی شگفت انگیز توانایی خارق العادهای در بازتولید،گسترش و تعمیق نابرابریهای ناموجه دارد و به خاطر آن در همتنیدگی که بین آن دوتا وجود دارد با گسترش و تعمیق فقر هم همراه میشود.

مومنی که روز گذشته به مناسبت روز جهانی مبارزه با فقر، در «مؤسسهی عالی پژوهش تأمین اجتماعی» سخن می گفت ادامه داد: خصلت رانتی برخورداریها شدت دهنده به نابرابریها است. یک بعد این قضیه مسالهی ناباروری است، و بعد دیگر آن، که مسالهی امنیت ملی ما را هم شامل میشود، این است که این مناسبات نابرابرساز بزرگترین نیرو محرکهی شدت بخشی به وابستگیهای ذلتآور به دنیای خارج هم هست.

تشدید فقر و نابرابری حاصل عملکرد دولتمردان

در همین راستا عضو کمیسیون انرژی مجلس در نشست علنی (یکشنبه، ۱۴مهرماه) مجلس گفت: نتیجه عملکرد همه دولتمردان گذشته جز فقر، بدبختی، بیکاری، فساد اقتصادی، از دست رفتن منابع زیرزمینی، کاهش ارزش پول ملی، ناامنی، رانت، به وجود آمدن دو طبقه ثروتمند و فقیر، به وجود آمدن قشری تازه به دوران رسیده و از بین رفتن اعتماد چیز دیگری نبوده است. چرا کشوری با ۸ درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت جهان را به چنین روزی انداختهاید؟

به نقل از خانهملت، هدایت اله خادمی افزود: فقر، بیکاری و فساد بیداد میکند، مقام معظم رهبری سالهای گذشته فرمودند که «فساد اقتصادی یک بیماری است، بیماری مُسری که اگر جلوی آن را نگیرید، گسترش پیدا میکند»، مسئولان ارشد کشور باید پاسخ دهند که به جز گرفتن اقامت برای فرزندان خود و ثروتهای بادآورده چه کردهاند؟ چند مسئول دو پاسپورتی است؟ چند مسئول هر ساله برای تفریح و دیدار با خانواده به آمریکا میرود؟ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مشکلات کشور از خود ما، ناکارآمدی مسئولان، فساد اقتصادی، عدم جدی بودن در کار، نداشتن برنامه و عدم نظارت مجلس بر امور اجرایی است، ما باید به فکر فرزندان کشور باید باشیم. مسئولان باید لحظهای درنگ کنند تا شناختی از خود، کشور و جهان اطراف پیدا کنند. خادمی تاکید کرد: تصمیمگیران باید شاخصهای کارآمدی، وطن پرستی و سلامت مالی را در نظر داشته باشند تا به موفقیت دست پیدا کنیم، همچنین باید روابط با کشورهای همسایه و منطقه برقرار کنیم زیرا رژیم صهیونیستی و آمریکا از اختلافات منطقهای سود میبرند. ایران سالها برای کشورهای همسایه پدری و برادری کرده، لذا آنها باید برادری را پیشه خود قرار دهند زیرا هیچ کشور بیگانهای نمیتواند امنیت منطقه را تضمین کند. خادمی ضمن تشکر از نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشور که معادلات آمریکا را در خاورمیانه به هم زدند و موجب خفت آنها شدند، ادامه داد: در صورتی که در بخشهای دیگر اطلاعاتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی چنین عمل شود، فقر و بیکاری و فساد در کشور از بین خواهد رفت. متاسفانه در بخش سیاسی به درستی عمل نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار